Advertisement - Contact Us

Anwar hilang pengaruh di kalangan masyarakat India... Siapa lagi yang tinggal untuk Anwar???

KUALA LUMPUR 10 Feb – Masyarakat India di negara ini sudah cukup serik dan tidak akan menjual sekali lagi kepercayaan mereka kepada pimpinan parti pembangkang khususnya Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkan sebagai politik opurtunis.


Ketua Penerangan MIC, S Murugessan berkata Anwar hanya tahu menabur janji dan perkara itu terbukti hari ini apabila banyak janji manis yang diungkapkan pada kempen pilihan raya umum yang lalu terbiar begitu sahaja.

Menurut beliau tidak hairanlah pada kali ini masyarakat India menolak kepimpinan pembangkang yang hanya tahu memperalatkan mereka ketika menjelangnya musim pilihan raya dan membiarkan masyarakat India terkapai-kapai menuntut janji yang ditutur sebelum ini.

Apa yang berlaku dalam PKR jelas menunjukkan bahawa wujud Double Standard di kalangan ahli dan kepimpinan parti. PKR dan Anwar sering menuduh kononnya UMNO gagal bertindak adil kepada semua kaum di Malaysia. Anwar berjaya mempergunakan isu ini pada PRU12 yang lalu. Hasilnya, PKR dan Pakatan rakyat berjaya mempengaruhi pemikiran masyarakat India hingga membawa kepada Tsunami Politik pada PRU tersebut. Kesannya sangat jelas sepertimana yang kita lihat apabila Presiden MIC, Dato' Seri S. Samy Vellu yang tewas kepada calon PKR. Perkara yang sama juga belaku kepada hampir semua calon MIC.

Malah pada satu ketika, Anwar turut mempergunakan Hindraf untuk kepentingan politiknya. Pelbagai demostrasi, tunjuk perasaan, protes, tindakan sabotaj dan pelbagai lagi dilakukan dan semuanya mempergunakan rata-ratanya dan kebanyakannya adalah dari kaum India. 

“Tengok apa jadi dengan Kg Buah Pala, lihat apa jadi kepada kumpulan Hindraf, renungkan bagaimana Datuk S.Nallakaruppan yang merupakan seorang kawan baik beliau boleh meninggalkan Anwar. Tengok bagaimana keluh-kesah masyarakat India di cabang dan ranting seluruh negara.

“Dan terbaru Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobala krishnan turut angkat kaki meninggalkan Anwar dan pakatan pembangkang. Jika rakan terdekat, pemimpin di dalam parti sendiri mula angkat kaki, apa lagi yang masyarakat India mahu tungu.

“Sebab itu kita penuh yakin dan percaya, masayarakat India tidak akan tertipu sekali lagi kali ini biarpun Anwar dan bala tenteranya turun dan giat melaksanakan pelbagai strategi untuk mengambil hati kaum India,” katanya.

Untuk mempengaruhi pemikiran dan untuk mendapatkan sokongan dari kaum India, Anwar terpaksa menabur pelbagai janji manis. Akibatnya kini terpaksa ditelan oleh Anwar apabila boleh dikatakan ke semua janji yang ditaburnya gagal ditunai. Bukan itu sahaja, nasib dan kebajikan masyarakat India gagal dibela sewajarnya oleh Anwar dan Pakatan rakyat. Amat menyedihkan apabila melihat nasib orang India masih ditakuk lama tatkala anwar sedang bercita-cita untuk menjadi PM. 

Bagaimana untuk membela nasib orang India sedangkan hak mereka telah pun dinafikan sejak dari awal lagi. Lihat sahaja dalam pemilihan kepimpinan PKR di peringkat ranting, cabang mahupun di peringkat tertinggi. Kebanyakan pemimpin India yang berpotensi untuk berkhidmat kepada orang India gagal mendapat tempat. Yang menang pula semuanya mempunyai kepentingan tertentu dan bukan untuk membela nasib kaum India. Walau pun seorang Naib Presiden dilantik dari kaum India namun perlantikan ini gagal memenuhi aspirasi orang India memandangkan beliau masih muda dan cetek pengalaman dalam politik. Perlantikan beliau sekadar untuk memenuhi kuota kaum india dan untuk menutup mulut masyarakat India.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas dakwaan yang menyebut Anwar dan kuncu-kuncunya sedang giat melaksanakan pelbagai strategi untuk menarik kembali sokongan kaum India yang kelihatan merosot dan menjauhkan diri daripada parti pembangkang.

Pada pilihan raya sebelum ini, kaum tersebut dijanjikan dengan pelbagai janji manis dan apa yang berlaku selepas pilihan raya umum 2008 adalah sebaliknya.

Murugesan seterusnya menambah, apa jua janji dan apa jua tawaran yang akan datang selepas ini tidak akan dapat  mengubati dendam kesumat kaum India di negara ini.

“Saya yakin dan percaya, apa yang akan dibawa dan apa yang dilontarkan oleh Anwar dan kuncu-kuncunya untuk memujuk kembali kaum India tidak akan berhasil.  Bagi saya, sebelum datang dengan janji baru, tunaikan dulu janji yang lama. Jika gagal, usah bercakap kerana apa yang keluar daripada mulut beliau sekadar retorik dan umpan untuk memnacing undi kaum India semata-mata.

Percayalah, masyarakat India sebenarnya sudah menolak kepimpinan Anwar ibrahim. Mereka sudah sedar dan tahu tidak akan mendapat apapun jika terus bersekongkol dengan Anwar. Lain bezanya jika mereka bersama MIC dan BN. Kalaupun tidak semua yang dipinta akan dapat diperolehi, setidak-tidaknya 60% permohonan akan cuba dipenuhi oleh kerajaan. Malah kerajaan tidak pernah meminggirkan nasib masyarakat India dan banyak peluang diberikan oleh kerajaan untuk melihat kaum India tidak ketinggalan.

MIC dan Bn perlu bijak mengambil peluang ini untuk menambat semula hati masyarakat india. MIC juga dilihat telah melakukan banyak perubahan positif terutama membabitkan rombakan kepimpinan. Presiden MIC, S. Samy Vellu juga bersetuju untuk berundur dan memberi peluang kepada kepimpinan baru untuk mentadbir urus MIC dengan lebih baik dan telus. Kewujudan parti Makkal Sakthi juga sebenarnya membuka lembaran baru dan ini akan memberi peluang kepada masyarakat india untuk menyuarakan pendapat mereka dalam kerajaan.

“Masyarakat India sudah kembali bersama BN dan melihat BN jauh lebih prihatin dan peka serta sebuah parti yang mengotakan janji. Mereka melihat Datuk Seri Najib dan kepimpinan BN yang lain jauh lebih ikhlas dalam membantu mereka di negara ini,” katanya. -MediaUMNO

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama