Advertisement - Contact Us

Kongres Khas PKR : Siapa pun Presidennya, tetap menjadi topeng Sang Anwar...

1. Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan mengadakan Kongres Khas pada hari Sabtu ini. Kongres Khas ini diadakan betujuan untuk meluluskan beberapa pembaharuan yang telah dicadangkan sebelum ini. Dianggarkan kira-kira 2000 perwakilan bakal hadir ke kongres ini.

2. Antara pembaharuan yang akan diluluskan adalah memindah hak memilih Presiden kepada ahli biasa yang bermaksud setiap ahli PKR berhak memilih Presiden Parti. Mengehadkan tempoh memegang jawatan Presiden iaitu tidak melebihi 3 penggala atau 9 tahun. Menambah jumlah Naib Presiden dari 5 orang kepada 7 orang. Menguatkuasakan kuota 30% wanita memegang jawatan tertinggi. Memperkenalkan kaedah undi sulit bagi memilih jawatan penting dan beberapa pembaharuan lain.

3. Apa yang menarik di sini adalah berkenaan beberapa perubahan melibatkan jawatan presiden. Kenapa PKR begitu beria-ia untuk membuat perubahan terhadap peranan serta kedudukan jawatan Presiden?

4. Umum sudah pun mengetahui bahawa dalam PKR, individu yang paling berkuasa dan menonjol bukanlah Presiden parti, tetapi Penasihat Parti yang disandang oleh Anwar Ibrahim. Dalam banyak hal termasuk melibatkan perkara dasar dan hak membuat keputusan, presiden parti dilihat telah tenggelam dan dibanyangi oleh Penasihat.

5. Adalah tidak salah jika saya katakan bahawa Presiden PKR tidak lebih hanyalah berfungsi sebagai boneka dan semata-mata untuk melengkapkan carta sebuah organisasi berdaftar. Sedangkan fungsi dan peranan presiden telah diambil alih oleh Penasihat, Anwar Ibrahim.

6. Jadi, tidak ada gunanya sebarang perubahan dilakukan terhadap jawatan presiden selagi Anwar Ibrahim berkuasa selaku penasihat. Adalah lebih baik sekiranya Anwar dilantik (bukan dipilih) sebagai Presiden Seumur Hidup berdasarkan peranan yang dimainkannya sekarang.

7. Umum juga sudah mengetahui akan asal-usul PKR diwujudkan. Perjuangan PKR bukanlah untuk membela hak dan nasib rakyat sebenarnya, tetapi adalah untuk kepentingan politik individu atau lebih tepat lagi sebagai platform Anwar untuk menjadi Perdana Menteri. PKR hanya berkisar kepada Anwar semata-mata. Bezanya, Anwar bijak memanipulasikan isu dan situasi semasa untuk menjadikan PKR sebagai alternatif pilihan rakyat dan pada masa yang sama menyembunyikan agendanya yang sebenar.

8. Apa akan jadi kepada PKR tanpa Anwar??? Saya pasti PKR juga akan terkubur seiring dengan pemergian Anwar dari parti PKR kelak. Buktinya... Perkara ini hampir berlaku sewaktu Anwar berada di Penjara bilamana PKR hampir pupus setelah hanya berjaya memenangi 1 kerusi di Permatang Pauh pada PRU-11 tahun 2004.

9. Jadi, apa matlamat sebenar perubahan yang bakal dilakukan pada hari Sabtu ini? Ia sebenarnya hanyalah bertujuan untuk membayangi rakyat kononnya PKR merupakan sebuah parti yang demokratik dan menarik serta memberi lebih peluang kepada akar umbi untuk terlibat dalam membuat dasar penting dalam parti...(kononnya)

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama