Advertisement - Contact Us

PAS dipergunakan dan terus ditipu oleh Anwar Ibrahim...

PAS kawasan Permatang Pauh telah mengambil satu langkah berani apabila mengumumkan keputusan untuk membekukan jentera kempen pilihanrayanya bagi menghadapi PRK DUN Penanti. Ini berikutan cadangan akar umbi PAS kawasan tersebut yang mahukan calon mereka bertanding bagi merebut DUN Penanti setelah kerusi tersebut dikosongkan oleh bekas penyandangnya, Fairus Khairuddin. Cadangan akar umbi itu kini diperingkat pertimbangan oleh kepimpinan tertinggi PAS Pusat. Usul PAS kawasan untuk bertanding telah mendapat sokongan majoriti suara akar umbi dan telah dikemukakan kepada Tuan Guru Haji Hadi untuk dipertimbangkan. Kini hanya menanti keputusan samada PAS Pusat akan meletakkan calon mereka di situ atau tidak dan hanya akan diumumkan melalui Perhubungan PAS Negeri.

Perkara ini jelas menunjukkan bahawa ada sesuatu yang sedang malanda kepimpinan Pakatan rakyat Negeri Pulau Pinang. Kemelut yang melanda ahli komponen Pakatan Rakyat yang selama ini mungkin masih mampu disembunyikan nampak gayanya kini sudah tidak mampu dibendung lagi. Rakyat Pulau Pinang terutama penyokong setia PAS mungkin mulai sedar betapa selama ini mereka telah ditipu dan dipergunakan sewenang-wenangnya oleh pihak tertentu demi untuk kepentingan politik semata-mata. Kepercayaan yang diberikan selama ini seperti telah ditabur dengan tuba. Beberapa artikel saya sebelum ini juga ada menyebut betapa PAS Pulau Pinang hakikatnya telah dipinggirkan dan dianaktirikan oleh sahabat Pakatan Rakyat yang lain.

Sejak dari mula lagi iaitu sesudah PRU-12 berakhir yang mana menyaksikan Kerajaan BN Pulau Pinang telah tumbang dan pentadbiran negeri berjaya diambil alih oleh kepimpinan Pakatan Rakyat, PAS telah diperlakukan seperti tidak wujud dan tidak memberi apa-apa sumbangan di atas kejayaan Pakatan Rakyat. Walaupun tidak banyak kerusi yang berjaya dimenangi oleh PAS namun tidak sepatutnya PAS langsung tidak diberi peluang atau jawatan dalam EXCO dan kepimpinan negeri. Sekurang-kurangnya EXCO Agama sepatutnya diberi kepada wakil PAS sebagai menghargai sokongan dan sumbangan ahli PAS lain yang telah memberi undi mereka kepada calon Pakatan Rakyat. Sehinggalah Fairus dilihat gagal melaksanakan tugas dengan baik barulah EXCO agama yang sebelum ini dipegang oleh beliau ditari balik dan diserahkan kepada wakil PAS dan hakikatnya ia sudah terlambat.

Selain itu, kemelut yang melanda dalaman PAS sendiri sebenarnya telah membuka mata banyak pihak terutama ahli-ahli PAS sendiri. Selama ini mereka terlalu memberi kepercayaan, ruang dan peluang kepada Pakatan Rakyat untuk mengejar matlamat politik yang mahu menumbangkan kerajaan Barisan Nasional tanpa memikirkan natijah disebaliknya. Tanpa disedari, PAS sebenarnya telah dipergunakan oleh Sang Anwar dengan menggunakan sepenuh pengalaman dan kelicikannya dalam politik demi untuk menggapai cita-cita jahatnya.

Anwar Ibrahim telah memasang jerat pelanduknya di dalam parti PAS hingga berjaya mewujudkan puak pro-Anwar atau dikenali puak edrogan bagi mengambil alih tampuk kepimpinan tertinggi PAS yang selama ini dipegang oleh kumpulan ulama. Anwar sebenarnya telah berjaya memecah belahkan PAS setelah kejayaan pertamanya memutuskan persaudaraan dalam UMNO apabila membawa keluar penyokongnya dari UMNO untuk mewujudkan parti PKR. Kini Anwar menuju kepada 'second step'nya untuk mengambil alih PAS melalui muktamar PAS yang kian hampir. Cadangan yang dikemukakan oleh Presiden PAS untuk memulakan usaha bermuzakarah dengan UMNO membuatkan Anwar menjadi tidak senang duduk kerana baginya jika usaha bermuzakarah ini berjaya maka ia sekaligus akan membantutkan cita-citanya untuk ke Putrajaya.

Bagi mengatasinya, Anwar mula mencucuk jarum jahat kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz supaya menentang cadangan Presiden PAS untuk bermuzakarah dan sekaligus mengeruhkan hubungan antara dua pemimpin utama PAS ini iaitu Haji Hadi dan Nik Aziz. Benarlah kata orang tua-tua bahawa perpecahan akan membawa kepada kehancuran. Dan inilah yang cuba dilakukan oleh Anwar terhadap kepimpinan PAS. Bagi Anwar, jika dia berjaya menguasai kepimpinan PAS yang juga merupakan parti kedua utama bagi orang Melayu maka misinya untuk menjadi Perdana Menteri bolehlah dianggap berjaya dan jalan untuknya ke Putrajaya akan terbentang luas.

Pada pandangan Anwar, untuk menguasai pemikiran dan mendapatkan sokongan orang Cina dan India tidaklah sesukar mana jika dibandingkan untuk mendapatkan sokongan dari bangsanya sendiri. Kini pun kita sudah dapat melihat melalui beberapa PRK yang lepas akan kemampuan Anwar bilamana beliau berjaya meraih sokongan padu dari masyarakat Cina dan India di semua kawasan yang ditandingi oleh calonnya. Bagi orang Cina dan India, apa yang penting bagi mereka adalah peluang untuk mereka mencari makan di bumi Malaysia. Sudah cukup bagi mereka bila Anwar menjanjikan satu kerusi Timbalan Perdana Menteri jika Anwar berjaya menjadi PM dan janji Anwar untuk menghapuskan kuota ekonomi bumiputera menjadi satu bonus untuk mereka terus memonopoli ekonomi negara.

Hakikatnya kini, kunci penentu berada di tangan PAS. Hanya PAS sahaja yang dapat memastikan samada Anwar berjaya mencapai cita-citanya atau tidak. Pendedahan yang dikemukakan oleh anak Mursyidul Am Pas, Nik Mohd Abduh sedikit sebanyak telah berjaya membuka mata banyak pihak terutama di kalangan ahli-ahli PAS. Sekurang-kurangnya, ahli-ahli PAS yang selama ini begitu taksub untuk menguasai kerajaan dan sedaya-upaya beruasaha membantu Anwar untuk mencapai impiannya akan dapat menilai kembali mana intan dan yang mana kaca. Diharap mereka akan sedar bahawa segala usaha mereka selama ini hingga sanggup mengenepikan prinsip perjuangan PAS sebenar adalah satu usaha yang sia-sia dan hanya untuk kepentigan individu yang bernama Anwar. Apa yang pasti PAS hanya akan umpama melukut di tepi gantang sekiranya ditakdirkan Anwar berjaya mencapai cita-citanya.

Fikir-fikirkanlah...

1 Ulasan

  1. hmm...
    kurang setuju la! pas join pakatan dgn kehendak sendiri. and asam garam politik la dlm parti ade yg bercanggah pendapat mcm umno gak ye.
    pas pun prnah join parti perikatan then keluar akhirnya kan! dan ak tak nmpk satu bukti pun yg pas diperguna. pas cuma mengambil kira sentimen parti gabungan pakatan rakyat je. kalau dah ikut org takleh la bawak kepale sendiri kan! dan kamu pula jgn bangkitkan isu supaya PAKATAN tumbang dgn cube melaga-lagakan parti gabungan kami. kami sedar dgn helah media proBN yg masih tidak mahu menerima kekalahan di PRU12 yg lalu.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama