Sabtu, 17 Oktober 2015

[ANALISIS ISU] Ini Je Cara Nak Turun/Kekal Harga Tol... Masalahnya, Sanggup Atau Tak??? #SahabatSMB

NAK KEKALKAN/TURUNKAN HARGA TOL??? INI CARANYA...

Bangsat sungguh Si Azmin ni, sampai ke sudah nak spin persalahkan kerajaan pusat yg menyebabkan kenaikan harga tol... puak mat chai memang tak guna kata apa dah, keluar pi lah taik kaler apa pun, itam ke, kuning ke, jingga ke, putih ke, semua ditelan jua... kononnya Azmin lah yg paling bijak... yg kesian tentulah rakyat, sudah lah tol naik, dikencing idup2 pulak... adooiii...



Tidak dinafikan hanya kjaan yg berhak menentukan dan mengumumkn tentang naik turun harga tol, namun harus diingat, yg untung adalah pemegang konsesi... tak kiralah samada naik ke, turun ke atau harga kekal, pihak konsesi tetap akan mendapat pulangan seperti yg terkandung dlm perjanjian...

Perlu diingat, mengikut perjanjian konsesi berhak mendapat jumlah peratus (biasanya 10%) bagi kenaikan setiap tahun... sekiranya kjaan umum tiada kenaikan bg tahun tersebut, ini bermakna kjaan terpaksa menampung keseluruhan peratusan kpd pihak konsesi... dan jika kjaan umum kenaikan 6%, maknanya lagi 4% datang dari kantung kjaan...

Jadi tidak hairanlah jika kjaan tidak mengadakan sebarang perbincangan dgn konsesi sebelum pengumuman kerana tidak ada keperluan utk itu... apa cadangan yg datang dari konsesi, kjaan tetap akan membayar jumlah yg sama... dakwaan Azmin dan Siva kononnya kjaan ketepikan pandangan mereka mmg tidak berasas, mereka hanya cari publisiti...

Lain la jika mereka cadangkan kjaan tidak perlu naikkan harga tol dan dalam masa sama tidak perlu juga membayar pampasan kepada konsesi... ini baru lah jaga kebajikan rakyat... tapi jangan harap la... siap boleh cadang supaya kjaan menggunakan wang kutipan GST untuk jelaskan pampasan kepada MEREKA tanpa perlu kjaan naikkan harga tol... banyak cantik... korang hentam kjaan kaw2 sebab kutip GST dan sekarang korang juga yg dok ngorat wang tersebut...


Satu je cara kalau nak kekalkan harga tol, tanpa sebarang kenaikan... mansuhkan perjanjian konsesi sedia ada khususnya melibatkan klausa yg menyatakan tentang hak kenaikan automatik sebanyak 10% yg perlu dibayar kpd konsesi setiap tahun samada melalui kenaikan harga tol atau pampasan dari kantung kjaan...

Atau, serahkan hak kenaikan harga tol kepada kjaan pusat sepenuhnya utk tentukan tanpa perlu ada jumlah2 tertentu yg sudah tetap... ini bermakna bergantung kpd kerajaan dgn mengambil kira pandangan konsesi samada sesuatu konsesi tol patut dinaikkan atau tidak, bukan secara automatik atau seragam...

AMACAM??? ADA BERANI???
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By MamuKarapoley
Show Comments: OR

0 comments:

Catat Ulasan









Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE