Advertisement - Contact Us

UMNO PAS : Sejauh mana keikhlasan PAS berhubung kerajaan perpaduan...

1. Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak hari ini telah mengeluarkan kenyataan pada dasarnya kerajaan berminat dan bersetuju untuk mengkaji secara terperinci berhubung cadangan PAS yang ingin mewujudkan sebuah kerajaan perpaduan dengan UMNO.

2. Sebelum ini, PAS melalui Presidennya, Tuan Guru Haji Hadi telah mencadangkan sebuah kerajaan perpaduan antara PAS dan UMNO walaupun mendapat tentangan hebat dari Mursyidul AM PAS sendiri Tuan Guru Nik Aziz dan rakan sekutu Pakatan Rakyat yang lain.

3. Namun begitu, apa yang menarik, TGHH bersama kumpulan Pro-Muqabalahnya telah menjaya menumbangkan cubaan pengambil alihan kuasa oleh kumpulan Edrogan yang diyakini didalangi oleh Anwar dalam Muktamar PAS baru-baru ini. Keputusan ini seperti menampakkan kehendak akar umbi dan ahli PAS yang berminat dengan cadangan bermuqabalah bersama UMNO.

4. Manakala dalam UMNO, wujud kemungkinan salah faham berhubung cadangan penubuhan kerajaan perpaduan ini. Sebagai contoh, mantan PM, Tun Mahathir dikatakan kurang berminat dengan kewujudan kerajaan perpaduan ini. Alasan, bagi sebuah negara demokrasi, perlu ada pihak pembangkang yang akan menjadi cermin kepada kerajaan.

5. Dalam perkara ini, TGHH dan golongan PAS yang pro-kerajaan perpaduan perlu memberi penjelasan apa yang dimaksudkan dengan kerajaan perpaduan. Adakah ia bermakna semua parti dalam negara ini menjadi kerajaan bersama dan tidak wujud istilah pembangkang? Atau hanya kerajaan perpaduan antara BN dan PAS yakni kerjasama antara parti UMNO dan PAS bagi membentuk kerajaan bersama?

6. Dato' seri Najib juga beranggapan bahawa TGHH dan golongan PAS yang pro kerajaan perpaduan sudah mula menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan bagi menjayakan cadangan kerajaan perpaduan ini.

7. Namun begitu, perlu diingat, kedua-dua pihak perlu mengkaji dan meneliti sedalam-dalamnya berhubung isu kerajaan perpaduan ini. Ia perlulah merangkumi semua aspek yang relevan seperti bentuk kerjasama yang sesuai, perkara yang memerlukan penekanan khusus dan hala tuju kerajaan perpaduan ini.

8. Pastinya semua pihak tidak mahu perlaksanaan kerajaan perpaduan ini hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam, atau akan timbul rasa tidak puas hati dan rasa terpinggir baik di pihak UMNO mahu pun PAS. Demi agama, bangsa dan negara, kita mahu kerajaan perpaduan ini (jika berjaya dilaksanakan) akan dapat menyumbang sesuatu ke arah yang positif dan apa yang lebih penting adalah rakyat dan negara dapat menikmati faedah dan manfaat dari kejayaan kerajaan perpaduan ini.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama