Advertisement - Contact Us

Pemuda Pas Pertikai Ketelusan SPR. - Bernama


"ALOR SETAR, 14 Feb (Bernama) -- Pemuda Pas mempertikaikan ketelusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), selepas mengumumkan 7 April sebagai tarikh mengundi dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang, Perak; dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, Kedah.

Ketua Pemuda Pas Pusat, Salahuddin Ayub berkata pihaknya mempertikaikan tarikh itu kerana tempoh bagi mengadakan pilihan raya itu dianggap terlalu lama setelah kedua-dua kerusi kosong pada 9 Feb lepas.

Katanya ia seolah-olah memberi laluan kepada perhimpunan Agung Umno yang dijadualkan berlangsung pada 24 hingga 28 Mac depan.

"Mengapa SPR dalam isu-isu seperti ini mengikut arah dan telunjuk pimpinan Umno?," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat bulanan Pemuda Pas Pusat di sini, Sabtu.

Sementara itu, Salahuddin turut mengumumkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatannya sebagai ketua Pemuda Pas pusat dalam pemilihan parti itu pada Jun depan kerana memberi laluan kepada generasi pelapis.

"Saya sudah bersama parti ini selama 28 tahun dan sudah enam tahun memegang jawatan Ketua Pemuda Pas," katanya.

Selain itu faktor umur turut menyebabkan keputusan berkenaan dan dengan pengunduran itu juga, beliau tidak akan bertanding untuk sebarang jawatan tertinggi dalam parti itu, katanya."
- Bernama

PAS sudah mula mencari alasan bagi menghadapi PRK akan datang sekiranya ditakdirkan mereka tewas. Mereka kembali membuka nota lama alasan yang sering dibomkan dan salah satunya adalah masalah ketelusan SPR. Ini mungkin disebabkan sentimen rakyat Malaysia sekarang yang dilihat semakin kembali condong kepada Barisan Nasional.

Antara alasan lain yang sudah terhidang di dalam nota alasan mereka adalah kewujudan pengundi hantu dan tidak mustahil alasan ini akan jua dikemukan apabila tiba masanya kelak. Soalnya sekarang, SPR telah dipuji tatkala mereka menang di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Dan bila mereka terutamanya PAS menjangka bahawa peluang mereka untuk menang adalah tipis maka persediaan dengan pelbagai alasan pun muncul bagi menutup kelemahan dan kekomanan mereka.

Inilah PAS...

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama