-->

Suara Melayu Baru

Breaking News
Loading...

Isnin, 29 Februari 2016

[DEDAH] Himpunan 17 Tuduhan Berbentuk Fitnah Drpd Tun M Ke Atas Najib Beserta Fakta Yang Benar... #SahabatSMB

17 TUDUHAN BERBENTUK FITNAH DARIPADA TUN MAHATHIR KE ATAS NAJIB DAN KJAAN MALAYSIA...


Kenapa aku menyatakan tuduhan tersebut sebagai fitnah? Kerana, hampir kesemua dakwaan yg Tun M kemukakan hanya bersandarkan pada andaian semata-mata... tidak ada dakwaan yg turut disertakan dgn bukti yg jelas dan sahih...







By Mamu Karapoley



Ahad, 28 Februari 2016

[DEDAH] PANAS!!! Muhyiddin Akui Diberi 'TAKLIMAT' Lebih Awal Oleh Ghani Patail... Bukan Konspirasi Ke Namanya??? #SahabatSMB

TSMY TAK SENGAJA DEDAHKAN KOMPLOT YG BERLAKU UNTUK MENJATUHKAN NAJIB...
----------------------------------


YB Dato' Azalina Othman merangkap Menteri Di Jabatan Perdana Menteri hari ini mengesahkan bahawa mmg wujud satu konspirasi terancang di kalangan 'org2 atasan' bertujuan untuk menjatuhkan Perdana Menteri... ini susulan daripada pengakuan yg dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin sebaik saja beliau diumumkan digantung jawatan selaku Timbalan Presiden UMNO...

TSMY mengakui bahawa beliau bersama beberapa pemimpin tertinggi UMNO lain telah diberi 'taklimat' oleh bekas Peguam Negara, Gani Patail berkenaan kononnya wujud salah laku berbentuk jenayah yg dilakukan oleh Perdana Menteri... malah Gani juga dikatakan mempunyai bukti kukuh untuk mensabitkan pendakwaan ke atas PM...


Tidak sepatutnya bagi seorang Peguam Negara mendedahkan sesuatu kes walau dgn apa cara sekalipun, dan kepada sesiapa pun, selagi mana ia masih dlm proses siasatan... apatah lagi, 'taklimat' yg dimaksudkan tidak secara menyeluruh yakni hanya melibatkan pemimpin tertentu, termasuk TSMY...

Jelas sekali, apa yg dilakukan oleh Gani mmg mempunyai niat tertentu iaitu bertujuan untuk membentuk satu perancangan sulit... lebih malang lagi jika 'taklimat' yg dimaksudkan turut melibatkan org luar, yakni bukan dari kalangan ahli MT, sekalipun berstatus mantan...

Jika benar seperti apa yg didakwa oleh TSMY, rasanya, bukti yg kononnya berada dlm tangan Gani sudah pun didedah... tapi hingga kini, tidak ada satu pun bukti sahih yg benar2 boleh mensabitkan Najib, semuanya tidak lebih hanya sekadar dakwaan... sampai bila Gani mahu menyembunyikan 'bukti' tersebut, sedangkan kedudukan TSMY bukan lagi dlm side menang... adakah semuanya hanyalah satu spekulasi bertujuan utk memberi persepsi negatif ke atas kredibiliti Najib?


Seperkara lagi... TSMY mengaku beliau telah melaksanakan tugas sebagai seorang timbalan kepada Najib dgn begitu baik, membantu dan menasihati presiden... soalnya, apa yg TSMY maksudkan dgn menasihati? Adakah dengan menghebahkan kpd umum melalui ceramah tentang perihal presiden dan hal ehwal dalaman parti itu dimaksudkan sbg menasihati?

Terus terang aku katakan, bagi aku, cara Mursyidul Am PAS, Datuk Haron Din menangani dan menasihati Najib, walau berbeza parti, jauh lebih berhemah, jauh lebih mulia berbanding cara yg TSMY maksudkan... malah Haron Din tidak pernah mendedah dan mendakwa perihal Najib, walhal selaku pembangkang, beliau bila2 masa sahaja boleh memilih utk duduk semeja bersama rakan pembangkang lain, termasuk Rafizi, Tony dan lain2 menghentam dan menjatuhkan Najib... Datuk Haron Din lebih selesa memberi jawapan supaya pihak SPRM, BNM, PAC mahupun AG melakukan siasatan dgn terperinci, telus dan seadil mungkin...

Mungkin inilah yg membezakan antara seorang yg arif ilmu agama dgn pemimpin biasa yg tampil lagak si alim2 kucing...

Latar belakang Peguam Negara yg baru...


By Muhammad Ariff Bin Ahmad

Selasa, 23 Februari 2016

[SEJARAH] Perang SUNGAI MANIK... Umpama Mengejutkan Sang Harimau Yang Nyenyak Tidur... #SahabatSMB

PERANG SUNGAI MANIK

Cerita di bawah ini adalah terjemahan dari cerita asal bahasa Banjar bertajuk “Sungai Manik Bamandi Darah”. yang diterjemah ke Bahasa Melayu oleh Utuh Lingkun didalam blog beliau dibawah tajuk Perang Sungai Manik.


Diterbitkan semula disini agar pembaca yang belum membacanya di Utuh Lingkun boleh membacanya disini. Ia merupakan satu kisah benar yang perlu diketahui oleh orang2 Melayu/Islam dan dapat dijadikan iktibar.

---------------------------------------------------------------

Badan Ismail Rudo yang sudah tidak berkaki dan bertangan menggelupur di atas titi dan sedang menunggu masa untuk nyawa berpisah dengan badan – kedua belah kaki dan tangan Mail Rudo putus ditetak parang ‘bungkol’ Utoh Putih. Air jernih yang mengalir deras di bawah titi bertukar merah disirami darah. Maka tertawa besarlah ‘sangkala’ mendapat habuan petang – darah dalam jantung adalah makanannya. Begitulah adat orang berkelahi, salah seorang pasti kecundang. Selepas Asar, Mail Rudo pergi seorang diri – menghembuskan nafas terakhir tanpa seorang pun yang sudi mendekatinya. Sepucuk pistol .38 tanpa peluru masih berada di sisi jasad yang sudah tidak bernyawa lagi. Ramai penduduk Bendang DO, parit 6, Sungai Manik terdiri dari keluarga Banjar. Kehidupan mereka begitu daif, terhimpit dan dihimpit oleh gerombolan komunis yang bermarkas di Sungai Tungko, dan diketuai oleh Ah Pau, Ah Boon dan Ah Jang. Pembunuh Mail Rudo, orang kuat Parti Komunis Malaya (PKM) mesti ditangkap segera.

Utoh Putih, Banjar ‘Alai’ jati beranak dua – anak bungsunya seorang bayi perempuan dan baru pandai berdiri-jatuh. Dia menetap di Pekan Rabu, Parit 6, Sungai Manik. Oleh kerana warna kulitnya yang tersangat cerah maka lekatlah gelaran Utuh Putih. Arwah datuk (pencerita) dan Utuh Putih adalah rakan karib yang sama hebat ilmu zahir dan batin. Mail Rudo, Banjar Sungai Tungko, Sungai Manik sudah lama menyertai PKM dalam bahagian risik. Selepas tentera Jepun menyerah kalah, Mail Rudo ditugaskan mencari ahli baru dalam daerah Sungai Manik. Disebabkan tidak ramai keluarga Banjar yang sudi menyertai perjuangan komunis, maka akhirnya Mail Rudo terpaksa menggunakan kekerasan. Mereka yang enggan akan menerima padah.

IKLAN

Jangan harapkan bayaran jika mahu menyumbang sebagai cybertrooper... tapi aku boleh bantu korang untuk jana sendiri pendapatan secara pasif, sambil berperang sebagai cybertrooper...

Mudah je...


💗FREE REGISTER!!!💝
💙FREE JOIN!!🆓
💛TANPA MODAL!!! 💓
💚INCOME MASYUKK!!!💟

Ingin menjana income sehari RM500 percuma sahaja. Tiada apa2 bayaran dikenakan. Anda hanya perlu buka link di bawah dan REGISTER. Anda terus dapat USD 20 × 4.4 = RM81.60, selepas dapat link anda sendiri copy ayat saya ini dan paste ke facebook, twitter, whatsapp dan sebagainya...
Setiap orang yang buka link anda akan DIBAYAR. Sungguh mudah boleh pilih masuk akaun atau cek di pos alamat rumah anda. Kalau tak percaya join dulu klik link di bawah dan register. Tidak ada no akaun bank diperlukan untuk register. 


IKLAN


Saban hari ada saja penduduk kampung yang ditangakap, tak kira muda ataupun tua. Disiksa, disembelih, disumbat dalam guni hidup-hidup dan dibuang ke Sungai Perak, ditembak, disula, dan bermacam lagi hukuman. Begitulah gerangan bila manusia (Mail Rudo) sudah ada kedudukan – mudah lupa diri hingga hilang rasa kemanusiaan. Pada masa itu bukan sedikit orang Banjar dan orang Melayu yang menyokong perjuangan komunis. Malah ada juga orang Banjar yang hebat ilmunya turut menjadi talibarut. Orang seperti itulah yang menjadi duri dalam daging penduduk setempat. Oleh kerana terlau mengejar pangkat mereka sanggup membunuh, membakar rumah dan memusnahkan harta benda bangsa sendiri. Penduduk kampung yang takut menyertai perjuangan komunis secara aktif dipaksa pula membayar yuran sebagai ahli PKM. Kehidupan keluarga Banjar di Sungai Manik semakin terhimpit. Ramai yang terpaksa berpindah ke penempatan Banjar di seberang Sungai Kinta – ke Kampung Balun Bidai dan Kampung Gajah.

Waktu Zohor baru saja masuk. Alun air bendang dihembus bayu membuat hati terasa rawan. Sambil memikul guni berisi ubi, Utoh Putih melangkah cermat menuju titi untuk kembali ke rumah di Pekan Rabu. Sebaik sampai di pangkal titi…

“Dari mana gerangan ni ‘Toh, akhirnya bertemu juga kita di sini ye?” entah dari mana munculnya si Mail Rudo, tiba-tiba saja tercegat di tengah titi berpakaian seragam komunis, pistol dan bayonet terselit di pinggang. Di wajahnya terpancar rasa kepuasan kerana dapat bertemu dengan Utoh Putih yang sudah sekian lama dipujuknya supaya menyertai PKM.

“Baru balik dari Cikus mencari ubi, maafkan saya tuan, tumpang lalu” Utoh Putih menyahut penuh hormat.

“Kalau ia pun letaklah dulu guni ubi tu, tak usah bergegas, apa yang nak dikejar, tak ke mana perginya rumah tu” garau bunyi suara Mail Rudo. Antara rela dan terpaksa, Utoh Putih mematuhi perintah ‘tuan besar’ dan meletakkan guni ubi di atas titi. Begitu gah susuk tubuh dua orang anak Banjar yang berdiri di atas titi menghadap satu sama lain, cumanya seorang berkulit cerah manakala seorang lagi kelihatan gelap.

“Mungkin petang ini pertemuan kita yang terakhir, agaknya” si Mail Rudo menyambung bicara.

“Apa hajat, kenapa lain benar kata-kata tuan besar?” si Utoh Putih yang menyambut bicara merasakan ada sesuatu yang tak kena.

“Tak usah pura-pura tak tau, bagaimana dengan janji kau dulu? Sampai hari ini aku masih menunggu kata putus” rungut orang kuat PKM menempelak.

“Taklah Mail, aku tak nak ikut perjuangan yang membinasakan bangsa, sedangkan perjuangan untuk mengisi perut sendiri dan anak bini rasa dah tak tertanggung. Tidak…tidak sekali-kali” si Utoh Putih menjawab tegas.

“Mak oi, keras benar hati kau ni ‘Toh…apa nak buat…kalau itulah pendirian kau, bersiap sedialah” merah padam muka Mail Rudo kerana marah. Spontan tangan kanannya mencapai pistol di pinggang dan mengacukan ke dada si Utoh Putih.

“Jangan, senjata jangan dibuat main Mail ai…kita kan serumpun, tak kanlah kau tak ada belas kasihan. Ditakdirkan aku tak ada, siapa yang nak menyara anak isteriku nanti…ampun tuan besar” si Utoh Putih merayu minta simpati.

“Dam…” bunyi pistol memuntahkan peluru sulung. Berasap baju buruk si Utoh Putih dihinggapi peluru, namun dia masih tak berganjak, masih tegak berdiri. Keluarga Banjar berhampiran yang terkejut melihat kejadian tak berani mendekati, masing-masing masuk ke rumah.

“Dam…dammmm…” sudah tiga das tembakan dilepaskan oleh Mail Rudo namun peluru masih tak mampu menembusi kulit si Utoh Putih.

“Bangsat betul, kebal rupanya kau ye…tahani lagi nah” tengking orang kuat PKM. Tanpa disedari sudah enam das tembakan dilepaskan dan pistolnya sudah kehabisan peluru. Sedang dia terkial-kial…

“Labukkk…” ayunan parang bungkol yang bergelar si Kandal Larap hinggap dipergelangan tangan kanan Mail Rudo yang membuatkan tangan itu putus serta merta.

“Labukkk…” giliran tangan kiri si Mail Rudo untuk jatuh ke tanah. Utoh Putih meneruskan ayunan. Kali ini lutut kanan Mail Rudo pula jadi mangsa parang bungkol Kandal Larap. Setelah putus kaki kanan, maka terdamparlah Mail Rudo di atas titi. Si Utoh Putih semakin geram. Tetakan terakhirnya membuat kaki kiri Mail Rudo bercerai dengan badan. Guni yang berisi ubi diletakkan semual ke bahu, dan Utoh Putih terus balik ke rumah meninggalkan Mail Rudo mengerang kesakitan.

Markas PKM di Sungai Tungko gempar mendapat berita tentang pembunuhan Mail Rudo. Dengan bersenjatakan raifel MK5, berduyun-duyun gerombolan komunis yang diketuai orang kanan mereka si Ah Pau bergegas menghala ke Bendang DO, Parit 6, Sungai Manik. “Ai yaa…kaki tangan semua kasi potong habit ka…manyak cilaka itu olang.” bebel si Ah Pau apabila terpandang mayat Mail Rudo yang masih tabirangkang (terkangkang) di atas titi. Tak seorang pun keluarga Banjar di Bendang DO yang berani tampil menunjukkan muka. Mereka hanya menyaksikan dari jendela rumah masing-masing. Hari semakin larut petang, gerombolan komunis masih riuh berbincang sesama sendiri. Entah apa yang mereka bincangkan tak seorang pun penduduk kampung yang mengerti. Sejurus kemudian, kumpulan komunis itu pergi dari rumah ke rumah manggandah (mengetuk kuat) dinding mengarahkan orang kampung, tua dan muda, berkumpul di hadapan Pekan Rabu. Seorang demi seorang di soal siasat termasuklah Utoh Putih. Namun, keluarga Banjar sepakat berpura-pura tak kenal siapa yang membunuh Mail Rudo. Akhirnya kepala komunis, si Ah Pau memberi kata dua: Kalau pembunuh Mail Rudo tidak ditangkap, Bendang DO akan jadi padang jarak padang tekukur. Mayat Mail Rudo ditayut (diikat) dengan tali dan dikandar (galas) dengan kayu panjang untuk dibawa pergi. Rasa maras (kesian) pun ada melihat cara mayat diperlakukan – tak ubah seperti mengandar hasil buruan babi hutan. Tak siapa yang tau ke mana mayat itu dibawa, ditanam atau dibuang ke Sungai Perak. Kalau dibuang ke sungai pastinya ternganga luas mulut sang kuradal (buaya) mendapat habuan petang. Warga Banjar sepakat meminta Utoh Putih membawa isteri dan anak-anak meninggalkan Bendang DO dengan segera. Maklum sajalah, muntung guri (mulut tempayan) boleh dipisiti (ditutup rapat), mulut manusia siapalah tau. Tapi apa pula kata empunya diri…! “Cakada (tidak) saudaraku. Untuk apa kalau aku seorang saja yang maharagu (menjaga) anak dan isteri sedangkan kalian sabarataan (semua) terpaksa menanggung derita…aku tak akan meninggalkan kampung ini. Tidak, tidak sekali-kali, apa nak jadi, jadilah.” jenuh penduduk kampung memujuk namun Utoh Putih tetap dengan pendiriannya. Sudah tiga hari berlalu, Emoh sahabat karib Utoh Putih yang baru dapat berita segera menonongmangunyur (menonong) meninggalkan Balun Bidai menyeberang Sungai Kinta menuju ke Bendang DO untuk menemui sahabat karibnya, kawan sehati, seperguruan dan sama juhara (jaguh). Persahabatan mereka lebih akrab dari hubungan adik-beradik, dan tentunya Emoh tak akan membiarkan mahijaakan (membiarkan) sahabatnya keseorangan dalam keadaan sedemikian.


“Pariannya (andainya) aku madam (berhijrah) meninggalkan Bendang DO, mati juga akhirnya, ajal maut sudah ditentukan, tak siapa boleh kawa (menghalang).” Utoh Putih memulakan perbualan setelah selesai makan malam itu.

“Ai, jangan begitu, apa pangrasa (resa) kau ‘Toh?” tanya Emoh yang mula rasa tak sedap hati.

“Tak lah, manalah tau,” jawabnya ringkas.

Walau bagaimana pun, Emoh masih rasa gelisah kerana lain benar kelakuan sahabatnya yang semakinambak (pendiam) , lebih bersikap mengiakan dari merancakkan perbualan. Selalunya kalau lama tak berjumpa, tak kering gusi mereka berbual.

Malam semakin larut namun dua orang sahabat karib itu masih lagi belum tidur, masih ‘garunuman’ berbual.

“Moh, andainya ajalku sampai, jangan bersusah payah membawa mayatku ke Balun Bidai, kebumikan saja di sini. Tapi, jangan kau lupa membawa anak isteriku dan serahkan kepada keluarganya di sana. Sepanjang kita bersahabat, kalau ada terlebih terkurang, aku minta halal dunia akhirat. Engkau pula Moh, biarlah disederhanakan manjuhara (menunjukkan kejaguhan). Berhati-hatilah memilih kawan. Satu lagi…tapi jangan pula kau anggap aku menghalau…esok sebelum Zohor, aku minta kau segera beredar dari rumahku, ke mana yang kau nak tuju, aku tak batangatan (melarang). Tak ada apa-apalah, cuma aku rasa lebih selesa kalau bersendirian!” Marigap (rasa berderau darah) si Emoh mendengar kata-kata sahabatnya, lantas bangun mendakap Utoh Putih. Muntung bungkam (mulut terkunci) – tak sepatah kata pun yang terucap antara mereka kecuali barubuian(deraian) air mata mengenangkan nasib yang bakal menimpa. “Mungkin sudah sampai janji (ajal) saudaraku ini,” bisik hati kecil Emoh.

Mereka terus berbual sampai ke subuh.

Dalam remang (tatarauan) subuh, kedua sahabat sudah tacugut (tercegat) di tepi telaga mandi.

“Ayuha, duduklah ‘Toh…..Bismillahirahmanirahim…..” Emoh membaca ayat mandi suci sambil manguboiakan (menyiram) air memandikan sahabatnya si Utoh Putih hingga selesai.

Api di dapur barau (marak) dengan isteri Utoh Putih sibuk menyediakan sarapan pagi. Kesian si isteri kerana tak tau kisah dan hujung pangkal cerita. Pada pengamatannya, bermandi-mandian di subuh hari sudah jadi kelaziman dua orang pendekar tersebut.

Panas semakin terik di Bendang DO sebagai tanda pagi sudah baugah (beralih) ke tengahari. Maka tibalah saatnya untuk kedua sahabat itu berpisah. Salah seorang terpaksa mamingkuti (memegang) janji.

“Jangan lupa pesan guru kita wahai saudaraku, walau nyawa sudah berada di hujung, jangan sekali-kali kau lupa….” pesan Emoh kepada Utoh Putih. Kedua sahabat berpelukan untuk kali terakhir.

“(Barilaan) kita dunia akhirat.” dengan kata-kata itu, Emoh terus menonong meninggalkan sahabatnya si Utoh Putih tanpa menoleh lagi ke belakang. Ke mana gerangan tujuannya, tak siapa pun tahu.

Selepas solat Zohor tengahari itu, kelopak mata Utoh Putih terasa berat kerana tak tidur semalaman. Anak bungsunya sudah marinuk (merengkok) terlena di tepi lulungkang (jendela) anjung rumah. Hembusan bayu Bendang DO terasa dingin. Tak lama setelah Utoh Putih merebahkan badan di sebelah anaknya, dia pun turut terlena.

Hari semakin menghampiri petang. Entah kenapa gerangan hari ini Bendang DO sunyi sepi. Tak seorang pun yang kelihatan gagaliwalak (mundar mandir) di luar rumah seperti hari-hari biasa. Agaknya mereka sengaja mendiamkan diri dalam rumah, masih terkejut dengan kematian Mail Rudo dan kata-dua komunis, atau sedang menghitung hari kerana tempoh seminggu yang diberikan PKM semakin hampir.

Tanpa disedari enam ikung (orang) komunis sedang karayapan (merayap) mamaraki (menghampiri) rumah Utoh Putih. Kabujuran (kebetulan) pula, isteri dan anak sulungnya tidak ada di rumah kerana pergi maunjun (mengail) ikan puyu bersama kawan-kawan. Dengan menatang raifel MK5, gerombolan komunis terjingkit-jingkit menjenguk setiap jendela rumah. Sebaik terpandang Utoh Putih yang sedang lena, tanpa membuang masapalumpongan (muncung) MK5 diacukan ke kepala dari luar jendela.

“Dahui…dahui…dahui…” tiga kali muncung raifel memuntahkan pilur (peluru). Kerana sudah sampai waktunya – sampai ajal – kekebalan Utoh Putih berakhir. Tak sedikit pun yang tinggal. Mangarabuak (menggelegak) darah dalam jantung keluar menerusi ruang-ruang terbuka di kepala. Mujur juga anak kecilnya tidak diapa-apakan.Kuciak papar (menjerit sakan) si anak yangt terkejut, bakayukut (merangkak) mendakap bapanya yang sudah tidak bernyawa lagi.

Galahakan (berdekah-dekah) ketawa gerombolan komunis kerana puas dapat membalas kematian Mail Rudo. Selepas itu mereka terus balik meninggalkan Pekan Rabu, Bendang DO menghala ke Sungai Tungko.

Si Emoh yang sedang dalam perjalanan menghala ke Bendang DO manggisit (hampir) terserempak dengan kumpulan PKM yang masih terbahak-bahak kegembiraan. Mujur juga dia ternampak mereka lebih dahulu, lantas melompat manyungkupakan (menyembunyikan) diri ke padang tagah (dalam semak). Parang bungkol yang bergelar “si Buruk” sedia tergenggam di tangan. Andai ketemuan, tak taulah apa yang akan terjadi. Mujur juga dia masih lagi dilindungi Allah, dan tak seorang pun ahli komunis tersebut dapat melihatnya.

Barubuian (bercucuran) air mata Emoh terkenang sahabatnya si Utoh Putih. “Mungkin dah tak ada lagi saudaraku ini” bisik hati kecilnya. Belum pun jauh kumpulan komunis itu berlalu, Emoh bingkas dan bukah mancicing (pantas berlari) maranduk (meredah) pinggir bendang menghala ke rumah Utoh Putih yang sudah mula barumbung (ramai) orang.

“Ayuha, pergilah dulu wahai saudaraku kerana bila sudah sampai masanya, tidak siapa dapat menghalang” bisik Emoh ketika terpandang jenazah si Utoh Putih. Barataan (semuanya) warga Banjar di Bendang DO batarukuian (sepakat) untuk menyempurnakan jenazah petang itu juga. Dalam keadaan serba kekurangan kerana darurat, pengkebumian berlarutan sampai ke malam.

Betapa benarnya kata-kata “kalau mulut tempayan pekasam boleh disumpali (disumbat) dipisiti (ketat), mulut manusia siapa yang dapat menduga”. Tentu ada yang anju ataran (celupar) kalau tidak masakan PKM tahu Utoh Putih yang empunya angkara.

Mangkining (mengerlit) kilauan parang bungkol si Kandal Larap yang sudah tidak bapagustian (bertuan) tersangkut di tawing (dinding). Sambil mengusap mata parang bungkol peninggalan sahabat karibnya, hati Emoh berkata “Satu ketika nanti akan ku mandikan si Kandal Larap dengan darah seteru haram jadah…”

Kiyai Bakri

Sudah seminggu berlalu, mujurlah tidak ada apa-apa kejadian yang tak diingini berlaku di Bendang DO. Pun begitu, keluarga Banjar yang berada di situ masih curiga kerana maklum sajalah janji komunis tak boleh dipercaya. Dalam diam, kerabat PKM sudah membina sebuah markas kecil kira-kira satu kilometer dari Bendang DO dengan tujuan mengawasi dan berkempen kononya tak siapa pun yang boleh memerdekakan Tanah Melayu selain dari PKM.

Ramai jugalah orang Melayu dan Banjar yang mula terpengaruh diresapi dakyah komunis hingga ada yang sanggup menyertai kumpulan bersenjata, manakala yang penakut atau berani-berani lalat pula memadailah sekadar menjadi mata dan telinga mereka.

Markas PKM di Bendang DO tak mendapat sambutan langsung. Perjuangan apa gerangan kalau caranya lebih teruk dari pemerintahan Jepun. Begitulah agaknya tanggapan warga Banjar seluruh Bendang DO – geram benar gamaknya.

Ketua komunis di markas besar Sungai Tungko mula gelisah kerana kempen merekadipahawai (dipandang sepi) oleh warga Banjar di Bendang DO yang masih keras hati. Akhirnya gerombolan PKM terpaksa membuat percaturan lain…menimbulkan masalah saban hari; tak cukup dengan makanan, harta benda orang kampung dirampas, tanamantakundangsai (musnah) diinjak dilenyek. Namun tidak juga membawa hasil yang diharapkan malah semakin menambah barau (marak) api kemarahan warga Banjar.

Ah Pau, Ah Boon dan Ah Jang orang kuat komunis mengeluarkan perintah dan amaran terakhir; kalau tak sanggup melihat Bendang DO menjadi padang halilintar, dalam masa seminggu warga Banjar diarah mengumpulkan kaum perempuan yang masih muda, tak kiralah anak dara atau isteri orang. Sudah lama benar gerangan si kulup ini menagih kaum perempuan, dan kalau itulah caranya, bagaimana gerangan dapat menentang British kelak!

Begitulah, satu perintah, satu tagihan, yang menyusahkan warga Banjar Bendang DO. Ke mana hendak mengadu kerana dalam keadaan darurat begini, Penghulu tak ada, Ketua Kampung pun tak ada. Bagaimana ye!

Haji Bakri, Banjar dari suku kaum Rantau baandah (berhijrah) dari Kalimantan ke Sapat, Sumatera. Dari Sapat berhijrah pula ke Batu Pahat, Johor, dan bertemu jodoh di sana.

Isteri tua bangaran (bernama) Patmah binti Hj Hassan dan dikurniakan dua orang anak – Zainab dan Abdul Majid. Isteri muda bernama Samiah binti Hj Abdul Jalil dan dikurniakan tiga orang anak – Abdul Kadir, Abdul Hamid dan Siti Sarah.

Hj Abdul Kadir anak lelaki Hj Bakri dengan isteri muda memakai menggayakan jubah peninggalan arwah bapanya

Haji Bakri lemah lembut orangnya, sentiasa merendah diri matan (hinggakan) tak ramai yang tahu tentang ketinggian ilmunya – dunia dan akhirat. Setelah mendengar khabar tentang warga Banjar ramai menetap di Sungai Manik, beliau berhijrah ke sini sebelum Jepun memerintah Malaya. Dialah yang banyak mengajar agama dan membetulkan akidah warga Banjar di Sungai Manik. Lantaran itu dia diberi gelaran Patuan Guru (Tuan Guru)

“Kalau sampai menagih perempuan, itu sudah benar-benar melampau” ujar Tuan Guru yang sudah mula rasa garigitan (geram).

“Tak ada lain melainkan parang bungkol lawannya si haram jadah ni,” bebel Tuan Guru yang sudah habang miar (merah padam) muka kerana marah.

Tuan Guru Haji Bakri membuat pakatan sulit dengan warga Banjar Bendang DO yang bersetuju untuk menentang komunis.

Sebagai permulaan, lapan orang bibinian (perempuan) berjaya dikumpulkan, tapi kemudiannya hanya lima orang yang setuju, itu pun setelah jenuh memujuk. Memang benar pun, siapa yang rigi (sudi) dijadikan hulun (hamba) sex kepada pengganas komunis yang tak tau bahasa tu.

“Bukan kami bodoh manjulung (menghulur) budas (bulat-bulat) warga yang masih sunti melainkan ada helah, untuk dibuat umpan sementara” Tuan Guru manahapi (memberi kepastian).

Tempoh yang diberikan PKM hanya tinggal tiga hari saja lagi. Warga Banjar papasingnya(masing-masing)sibuk mangilir (mengasah) parang bungkol yang beranika gelaran. Tajamnya si Kandal Larap boleh dijadikan pisau cukur untuk membotakkan kepala. Ketika itulah dapat dilihat pelbagai ilmu dan amalan orang Banjar. Ada yang berendam semalaman dalam perigi buruk, ada yang berwirid siang malam tanpa henti, mandi buluh dan bermacam lagi petua. Betapa tidak, perjuangan antara hidup dan mati bukan boleh diambil mudah.

Rumah Tuan Guru Hj Bakri bersebelahan surau Parit 8, malaran (boleh tahan) jugaganalnya (besarnya). Diperbuat dari kayu harat (baik) zaman British – kukuh dan padu. Dalam rumah itulah warga Banjar mengatur strategi untuk berdepan dengan pengganas komunis. Carirapan (berkilau-kilauan) mata parang bungkol pesaka padatuan (moyang) yang dibawa dari kampung halaman di negeri Banjar, dan kebanyakannya sudah pernah dibasahi darah tentera Belanda. Memang sudah terbukti kehebatan parang-parang tersebut ketika digunakan memerangi penjajah di Kalimantan dulu. Pada masa itulah taungkai(terkeluar) nama atau gelaran yang tak pernah didengar sebelumnya.

Ketika itu, Tuan Guru Haji Bakri tak ada anak lelaki dewasa di Sungai Manik, yang ada hanya seorang cucu lelaki yang masih remaja berusia awal 20an. Acil, nama cucu kesayangannya.Macalnya (nakalnya) boleh tahan juga, tak jauh bezanya dengan anak-anak hari ini. Marga (disebabkan) kenakalan itulah, Tuan Guru Haji Bakri segera menurunkan ilmu kepada cucunya. Maka semakin bertambahlah kejaguhan si teruna ini.


“Nah, buat genggaman mu,” Tuan Guru Haji Bakri menghulur parang bungkol si “Mandam Layu” kepada cucunya. Fuh, cantik sungguh; hulunya diukir dari akar haur (buluh) betung, rumbai perca kain merah di hujung menambah keampuhann bila dipandang. Apa lagi, lihum bapair (senyum meleret) si Utoh Acil menerimanya.

Ranai guraknyap (sunyi sepi) seluruh Bendang DO kerana setiap buah rumah telah dikosongkan, penghuninya berpindah ke ruamah Tuan Guru – markas warga Banjar di Parit 8.

“Mudah-mudahan kita semua dilindungi Allah…Allahuakbar” ujar Tuan Guru Haji Bakri ketika melepaskan warga Banjar memulakan gerak menghampiri markas PKM di muara Bendang DO tengah malam itu.

Pagi Sanayan (Isnin), dengan terbitnya matahari di ufuk timur, maka sampailah sudah saat dan ketikanya warga Banjar di Bendang DO membuat perhitungan dengan gerombolan haram jadah - tentera PKM.

Sasain (semakin) cariningan (bercahaya) wajah 8 orang perempuan Banjar yang sudahditatapi (disolek) dan dibingkingi (didandan). Fuh rasa tak dapat lagi mamadahakan(menceritakan), rambang mata sekiranya disuruh memilih tunggal ikungan (satu persatu).

Wajah perempuan yang mulanya takurisit katakutanan (kecut ketakutan) mula nampakhabang (merah), dan juga garang! Membara sungguh nampaknya kerana baru saja diminumkan air garangsang (jampi) Tuan Guru. Mudahlah nanti kalau tak ada yang lemah semangat atau lamah buluan (gementar) bila berdepan musuh. Atau kalau ada yang tak tahan melihat darah mangarabuak (membuak-buak) di medan pertempuran.

Mak ooii, kabubungasan (cantik sungguh) tiga orang anak dara ni…milik siapalah gerangan!

Emoh, Acil dan Sabran baru saja didandan manyalumur (menyamar) jadi bibinian(perempuan). Hebat juga hasil tatapan (solekan) warga perempuan Banjar di Bendang DO, mungkin juga boleh mengalahkan ‘mak nyah’ yang terkedek-kedek. Tapi mereka perlu berhati-hati jangan sampai terselak landau (betis), nanti kelihatan pula bulu kaki hirang(hitam) lebat…pecahlah tembelang.

Kira-kira jam 9.00 pagi, bajurut (berduyun-duyun) ‘perempuan’ Banjar tersebut berjalan sebaris meghala ke markas PKM di muara Bendang DO, didahului oleh Ali dan Amat Tuban sebagai wakil penyerahan. Mereka berdua ditangati (dilarang) membawa sebarang senjata. Tapi, orang Banjar tak kan sanggup meninggalkan senjata apatah lagi bila menghala ke medan juang. Lading balati (pisau belati) setajam pisau cukur sudah lama tersisip di pinggang masing-masing. Cuma baju saja yang membuatnya tak dapat dilihat dengan mata kasar.

Gerombolan komunis di markas Bendang DO terbahak-bahak ketawa, macam tak sabar lagimahadangi (menanti) lebih-lebih lagi tiga orang kepala komunis bernama Ah Boon, Ah Pau dan Ah Jang “Syok mau mali hooo….”

Asa lilihan (rasa gelihati) pun ada melihat tiga orang “anak dara” yang berjalan paling belakang kerana masing-masing bakalumbunan (berselubung) dengan tapih (kain). Umai(mak oi) panyupannya (pemalunya)…malu apa gerangan kalau tangan menggenggam erat hulu parang bungkol si “Kandal Larap”, si “Mandam Layu” dan si “Tungkih Kiwang”. Rasa kekok melangkah kerana tak biasa berjalan memakai kain bairitan (meleret labuh) begitu. Kesiannya…

Tuan Guru Hj Bakri yang tinggal seorang diri tidak bersuara lagi, tasbih di tangan langsung tak dilepaskan, berwirid kada sing mandakan (tanpa henti) di dalam surau. Kanak-kanak yang masih kecil pun tak berani menghampiri.

Jam 10, deretan “perempuan” tiba di hadapan markas PKM di muara Bendang DO. Lantas si Amat Tuban dan Ali menyerahkan mereka kepada ketua komunis.

Semakin kuat gelak ketawa mereka, gembira tak terperi ibarat bulan jatuh kaasuhan (ke riba). Tak disangka warga Banjar seluruh Bendang DO yang kononnya berani menentang Bintang Tiga hanya omong kosong. Riuh rendah markas dengan dialog Cina, mengumpat agaknya. Benar-benar celaka 13!

“Hei tepilah…lu sana” salah seorang kepala komunis mahingkau (menengking) sambil menolak kasar si Ali dan Amat Tuban. Tiga orang kepala komunis terus memeriksa dari depan ke belakang, menyelak salungkui (selubung) satu persatu. Rambang mata. Yang lainnya turut sama barumbung (berkerumun) tak ubah seperti macan (harimau) yang laparkan daging manusia. Akhirnya nyanyat (gian) hingga tak terjaga lagi markas taktikal.

Sampai kegiliran diyang (gelaran anak dara Banjar) bungas (cantik) yang kelima, si Ah Boon kepala komunis…

“Ai yaaa, manyak cantik lo ha…” jarigi (jari) mula hendak merayap kerana kapingin(teringin) benar manjapaie (menyentuh). Babaya (baru) hendak maragap (memeluk) untuk mencium…

“Bangsat, seteru babi haram jadahhh…Allahuakbarrr!!!” hingkau (tengking) si Emoh sing hangkuian (dengan kuat).

“Nah ambil habuan engkau sangkala.”

Labukkk….si Kandal Larap hinggap ke sasaran tanda patuh kepada tuannya. Mandabuk kepala si haram jadah jatuh ke tanah bercerai dengan badan, manggalaguak (membuak) darah dalam jantung membasahi bumi Sungai Manik. Acil menerkam si Ah Jang yang sedang tergamam.

Labukkk…mata parang si Mandam Layu hinggap, layu dan longlai leher si Ah Jang terkena libasan parang bungkol si Mandam Layu. Sebiji lagi kepala ketua komunis gugur ke bumi.

Bukkk…timpasan (tetakan) diayun oleh Sabran. Ternyata benar si Tungkih Kiwang tak pernah ingkar kepada tuannya – putus dua badan si Ah Pau. Tungkih Kiwang magun(masih) belum puas – memenggal puluhan gulo (leher) musuh. Pagat basadinan (putus serta merta), humbalingan (bergelimpangan) kepala komunis di halaman markas PKM Bintang Tiga.

Bubuhan (warga) Banjar Bendang DO yang sudah setengah malam basungkup(bersembunyi) dalam parit tak berair bingkas bak cendawan busut, manyasah (mengejar) anak buah Bintang Tiga yang sedang dalam kapipiyangan (kebingungan).

“Allahuakbarrr!!!” babaya (sebaik saja) taparak (menghampiri) musuh yang rahat (sedang)bakatumbahan (lintang pukang), mereka terus melibaskan parang. Belum sempat mengangkat senapang, tubuh mereka sudah dihinggapi parang bungkol. Fuh, macam menebang gadang (batang) pisang.

34 orang orang anggota PKM taampar (terdampar) di tangan Banjar Bendang DO. Darah merah membasahi bumi, mayat galing-galingan (bergelimpangan), senjata musuhhumbalingan (bertaburan). Mandakannya (mujurlah) tak seorang pun warga Banjar yang terkorban atau tercedera, cuma baju dan seluar mereka saja yang merah kacuratan (terkena percikan) darah musuh.

Bangsal komunis diselongkar. Ceh, yang ada cuma seguni beras dan perkakas memasak. Tanpa banyak bicara, Acil memikul guni beras untuk dibawa balik.

Namun, tak sepucuk pun senjata raifel MK5 yang hambur tauran (bertaburan) diambil. Tak teringin langsung, tak berkenan atau tak tau menggunakan makanya dibiarkan begitu saja.Mangararau (merah menyala) mandah (terbakar) markas kecil PKM di muara Bendang DOdisalukut (dibakar). Dengan itu berbalaslah sudah kematian arwah si Utoh Putih.

Berkubang sakan warga Banjar membersihkan awak (badan) dalam parit besar di hadapan rumah Tuan Guru Hj Bakri. “Sudahlah” hahalulung (terpekik terlolong) pakcik Sukri – yang tak turut serta dalam pertarungan – memanggil mereka naik.

Azan di surau menandakan masuknya waktu Zohor. Selepas meunaikan solat dan makan tengahari, para pejuang Banjar merebahkan badan kepenatan, memenuhi anjung, pelantar, serambi dan surau kecuali Acil, Emoh dan Sabran. Mereka bertiga menceritakan perlaksanaan rancangan yang sarabanya (serba serbinya) berjalan lancar.

Lihum bapair (meleret senyuman) Tuan Guru Haji Bakri mendengarnya.

Markas besar PKM di Sungai Tungko gempar (gigir) seperti (ilah) anak ayam kehilangan ibu. Kekalahan yang tidak diduga – tiga orang pegawai mereka terkorban – bak tikaman duri berbisa dalam sejarah perjuangan PKM di Hilir Perak. Sementara menanti (pahadangan)ketibaan pegawai lain, tak seorang pun anggota komunis yang berani menunjukkan muka di Bendang DO.

Lain pula kisahnya dengan warga Banjar yang berhimpun di rumah Tuan Guru. Lelaki dan perempuan sibuk (auran) menggunting kain bakal dibuat wafak Selindang Merah.

Tuan Guru Hj Bakri sudah mendapat firasat: pertumpahan darah di muara Bendang DO tak kan berakhir (tuntung) begitu saja.

Warga Banjara seluruh Sungai Manik harus membuat persediaan awal untuk menghadapai peperangan terbuka, dan mungkin berpanjangan. Peperangan seterusnya bukan saja tertumpu kepada penentangan terhadap PKM, tapi melibatkan sengketa kaum dan agama. Kalau sudah begitu kehendaknya, terpaksalah diteruskan juga. Alang-alang bermandi darah biarlah sampai ketitisan terakhir.

Mentang-mentang (mantangan) sudah dapat (taulihi) ketua baru yang datang dari pangkalan PKM di Sungai Galah, Tanjung Tualang, pengganas komunis di Sungai Tungko makin mengganas (mambala-bala) membalas dendam gamaknya. Setiap kampung berhampiran (bapaparakan) Sungai Tungko habis diganggu (diudaki), harta benda di ambil, anak dara dan isteri orang sudah tak berkira lagi. Siapa yang berani melawan alamat tersungkur (tajalungkup) jadi sasaran peluru raifel MK5. Anak kecil yang masih dalam buaian (dipukongan) pun turut jadi korban, tanpa rasa belas kasihan. Tak cukup dengan perlakuan begitu, surau pula hangus dibakar.

Pejuang kemerdekaan tahi palat lah kalau begini!

“Sampailah sudah saat dan ketikanya wahai wargaku semua, demi Allah dan Rasulnya, aku isytiharkan Fisabilullah…Allahuakbar!” suara Tuan Guru Haji Bakri bertakbir dengan lantang.

“Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!!” warga Banjar menyahut seruan.

Setelah mendengar berita tentang tertewasnya gerombolan komunis di muara Bendang DO, keluarga Melayu yang menghuni perkampungan di pinggir Sungai Perak pula yang dijadikan mangsa PKM. Puluhan warga Melayu datang menemui Tuan Guru Hj Bakri meminta ilmu peperangan. Walaupun hanya diberi minum air jampi, itupun sudah cukup untuk meyakinkan orang Melayu yang berjanji untuk sama-sama menyerang PKM di Sungai Tungko.

Sementara itu, warga Banjar pula sebulat suara melantik Acil, cucu Tuan Guru sebagai Khalifah Fisabilullah – walaupun masih muda tapi ilmu sudah penuh di dada.

“Dengar, dengar semuanya, esok selepas Subuh kita bergerak menyerang markas si haram jadah di Sungai Tungko…Allahuakbar!!!” ujar si Acil memberi taklimat.

Hari masih lagi (magunai) kelam (tatarauan), selepas solat Subuh dan bersarapan (makanpupuluran) seadanya, warga Banjar yang bakal pergi menyerang markas PKM masing-masing menyarung pakaian serba putih, selindang merah melilit badan, tanjak (laung) di kepala juga berwarna merah, parang bungkol bergemerlapan. Waduh, melihat pakain begitu pun sudah boleh menimbulkan kegerunan, itu belum lagi berhadapan – meremang (mamburinjing) bulu roma. Sebaik saja selesai bacaan doa oleh Tuan Guru, mereka terus menuju Sungai Tungko.

Tak siapa dapat menduga, rupanya gerombolan PKM sudah sedia menanti ketibaan warga Banjar – seperti sudah dijanjikan. Laras raifel MK5 sedia tertatang, jari melekat di pemetik senapang, dan sebentar lagi bakal berterbanganlah peluru.

Di surau Parit 8, Tuan Guru Haji Bakri terus berzikir tanpa henti. Hanya Pakcik Sukri yang ulang alik ke rumah mengawasi anak isteri warga Banjar yang ditinggalkan demi Fisabilullah.

“Fisabilullah…Lailahaillallah…Allahuakbar!!!” jerit si Acil sebagai Khalifah perang memberi isyarat bermulanya peperangan.

“Lailahaillallah…” bergema suara warga Banjar berkalimah tanpa henti.

Selepas itu, kalingungan (bunyi peluru berterbangan), macam air hujan rancaknya peluru meninggalkan muncung (palumpong) senapang. Gerombolan PKM tercengang kahairanan kerana tak seorang pun warga Banjar yang dihinggapi peluru. Tanpa disedari, pejuang Banjar hanya sedepa (sajangkauan) di depan mata. Galabukan (ekspresi bunyi) mata parang bungkol menetak (manimpas) pantas (ancap), menghayun sekehendak hati. Senjata api yang dimegahkan (diungahakan) oleh komunis nyata tidak bermakna lagi. Akhirnya dibuat penangkis tetakan pejuang Banjar.

Si Kandal Larap dan adik beradik parang bungkol lainnya ketawa riang bermandikan darah. Cair (lanah) markas besar PKM Sungai Tungko dihancurkan (diaburakan) warga Banjar Bendang DO. Baju dan seluar masing-masing basah kuyup, hinggakan boleh diperah kerana dibasahi darah pengganas komunis.

“Allahuakbarrrr…” takbir si Acil khalifah parang bungkol meminta warga Banjar berhenti (bamandak). Bergelimpangan mayat, merah bumi Sungai Tungko dibasahi darah. Namun, lima orang ketua PKM terlepas lari (talapas bukahan) meninggalkan medan peperanagan.

Lari (bukah) bukan sebarang lari. PKM yang pendendam dan kental (kandal) dalam perjuangan tak akan membiarkan begitu saja.


Belum sampai seminggu selepas pertempuran di Sungai Tungko, berduyun-duyun (barara)ahli PKM datang dari setiap penjuru (pinjung) pos PKM di daerah Hilir Perak menghala ke Sungai Manik.

Pertemuan kali kedua lebih hebat lagi. Bukan setakat raifel MK5 saja yang mereka gunakan, bertimbun (batuyuk) Bren Gun dan berpeti-peti banyaknya bom tangan yang seperti buah jambu batu (karatukul). Namun, tak sedikit pun dapat melunturkan (manuhurakan)semangat juang warga Banjar Sungai Manik. Selain parang bungkol, kalimah “Lailahaillallah…Allahuakbar” itulah yang dipegang (dipingkuti) sebagai senjata utama warga kita.

Peperangan seterusnya tak dapat ditamatkan (dituntungakan) dalam sehari seperti sebelumnya. Sudah jadi syarat ilmu Tuan Guru Haji Bakri, walau musuh sedang mengamuk sekalipun, bila sampai masanya untuk berhenti, maka terpaksalah dihentikan…siapa yang berani melanggar syarat akan menerima padah.

Acil, khalifah parang bungkol Sungai Manik baru saja melaungkan kalimah “Allahuakbar” sebagai isyarat menghentikan peperangan untuk hari itu. Seperti biasa, para pejuang Sabilullah berkumpul untuk mengira dan mengenal-pasti setiap orang, manalah tahu kalau-kalau ada yang gugur, atau ada lagi yang masih meneruskan pertempuran.

Pernah terjadi seorang warga Banjar tak ada dalam perhimpunan. Melihat ketiadaan adiknya, si abang melanggar pantang larang dengan berpatah balik mengejar musuh dengan geram. Akhirnya abang dan adik hilang dan tak muncul lagi.

Sudah genap sebulan perang Sabil di Sungai Manik, tapi masih belum menampakkan tanda akan berakhir. Bertimbun, bergelimpangan mayat komunis namun mereka masih belum serik, malah semakin cekal. Kekuatan mereka bertambah saban hari, entah dari mana datangnya tak pula diketahui.

Dalam pada itu, gerombolan komunis di Seberang Sungai Perak makin mengganas, menyiksa dan membunuh orang Banjar dan Melayu di Kampung Gajah dan Balun Bidai. Orang Cina tidak pula diapa-apakan malah dijaga dengan baik. Begitu agaknya taktik kotor komunis untuk melemahkan semangat pejuang Sabilullah di Sungai Manik.

Sepanjang senja, di tepi rumah Tuan Guru Haji Bakri, riuh rendah murai (tinjau) berkicau tanpa henti.

“Kalau berita baik, bawalah kemari, kalau buruk jauhkanlah” begitulah selalunya kata-kata orang tua Banjar bila mendengar kicau murai diwaktu senja. Betapa ada kebenarannya. Selepas solat Isyak malam itu…

“Assalamualaikum!!!” kedengaran suara memberi salam di depan surau. Serentak jemaah menyambut salam. Setelah diamati (dijanaki)…bergegas (badadas) Tuan Guru turun ke tanah lalu memeluk sambil menepuk belakang oramg yang memberi salam.

“Selamat datang adikku” kata-kata aluan Tuan Guru membuat warga Banjar lainnya terpinga-pinga (tarangakan) kerana tak seorang pun yang kenal (pinandu).

Masmuda, adik (ading) Tuan Guru Hj Bakri baru saja tiba dari Batu Pahat. Si Acil terus menerkam datuk saudara (paninian mamarina) yang tidak kurang hebatnya. Ialah, kalau sudah sedarah sedaging, ke mana lagi tumpahnya ilmu.

Perang Sungai Manik sedang rancak, keadaan di Balun Bidai dan Kampung Gajah semakin genting. Saban hari gerombolan komunis mencari pasal.

“Tak boleh dibiarkan, semakin menjadi-jadi benar keganasan mereka” rungut Tuan Guru Hj Bakri bercampur marah.

Para pejuang Sabilullah sepakat melantik Masmuda sebagai Khalifah perang mengganti Acil di Sungai Manik. Tuan Guru Hj Bakri dan Acil pula akan turun ke Balun Bidai secepat mungkin.

Wafak Selindang Merah dibuat khusus untuk warga di seberang Sungai Perak. Salah seorang tukang tulis kalimah Allahuakbar Selindang Merah bernama Asmuni.

Hj Asmuni, tukang tulis kalimah Allahuakbar di Selendang Merah sedang memegang tongkat peninggalan arwah Tuan Guru Haji Bakri

Pertama kali Masmuda memimpin pejuang Sabilullah di Sungai Manik, ketara benar kehebatannya. Musuh melepaskan tembakan ke atas, peluru berterbangan seperti air hujan menerjah angin kosong (puang). Pada pandangan mereka, para pejuang Sabilullah semuanya tinggi, setinggi pohon getah maka itulah mereka asyik menghalakan tembakan ke atas. Ketika itulah para pejuang Sabilullah menyerbu, menebas, menetak dan memancung musuh. Baru sekejap, bersih (lingai) medan pertempuran.

Namun, antara musuh yang gugur di hujung parang bungkol pejuang Banjar, terdapat ramai yang menyebut kalimah Allah. Setelah diamati ternyata mereka adalah orang Melayu dan Banjar yang sudah terpedaya menyertai perjuangan komunis. Dalam pertempuran sukar untuk mengasingkan antara Banjar, Melayu dan Cina kerana mereka semuanya menyarung pakaian seragam Bintang Tiga.

Para pejuang PKM masih lagi berdegil, tak mengerti makna putus asa. Sambil menanti bantuan dari Sungai Karang seberang Teluk Anson, mereka meneruskan (manyalajurakan)perjuangan.

Mujurlah (madakannya) Allah tidak mengizinkan. Tongkang yang sarat membawa gerombolan PKM karam di tengah Sungai Perak, tak jauh dari Pulau Galagak dekat pelabuhan Teluk Anson.

Melambak gerombolan Cina komunis yang tak pandai berenang (bakunyung) tenggelam batu dan mati lemas. Manakala gerombolan komunis bangsa Melayu dan Banjar yang rata-ratanya pandai berenang terselamat dan sempat berenang ke Pulau Galagak. Kalau tidak, pastinya sesama Islam bakal bertempur di Sungai Manik. Sesungguhnya Allah lagi maha mengetahui.

Berita yang melemahkan perjuangan PKM – ranapnya pejuang mereka di Sungai Manik di tangan warga Banjar di bawah pimpinan Masmuda, panglima Selendang Merah Batu Pahat, Johor.

Dalam pada itu, ramai orang Melayu dan Banjar di Balun Bidai, Kampung Gajah dan kampung-kampung berhampiran memilih untuk lari ke dalam hutan meninggalkan rumah masing-masing kerana komunis semakin mengganas, menembak rumah membabi buta. Mengamuk kononya. Untuk apa melepaskan geram terhadap mereka yang tak tahu menahu!

Lain pula ceritanya dengan kaum Cina yang menghuni kawasan sekitar. Hampir semuanya menyokong perjuangan PKM, dan kerana itulah mereka tidak di ganggu.

Tuan Guru Haji Bakri, Acil dan Emoh selamat menyeberang Sungai Kinta dan sampai di Kampung Changkat, Bayas, Balun Bidai. Sungguh tak disangka rupanya warga Banjar di situ tak juga kurang keberanian mereka.

Acil pula dilantik sebagai Khalifah surau Changkat Bayas, markas pejuang Sabilullah di Balun Bidai. Selendang dan tanjak merah yang dibawa dari Sungai Manik diagih-agihkan sehelai seorang. Pun begitu, sekiranya ada yang memiliki ‘wafak’ sendiri, mereka dibenarkan memakainya. Begitulah cara orang Banjar – walau setinggi mana pun ilmu sendiri, namun ilmu orang lain tetap dihormati. Mencerca (mawada) menghina (mahapak) kebolehan orang lain bukan Banjar namanya.

Siang malam kedengaran bunyi tembakan di pinggir Balun Bidai, entah apa yang mereka tembak tidak pula diketahui. Membunuh dan menyiksa orang, itu sajalah kerja mereka. Setengahnya bertujuan menakutkan – konon komunis masih lagi kuat walaupun sudah tewas di Sungai Manik. Hii, geram betul.

Pada mulanya hampir tujuh puluh orang warga Banjar yang sanggup turut serta sebagai pejuang Sabilullah. Yang penakut (pamburisit) dibenarkan tinggal mengawasi anak isteri mereka yang bakal pergi menyerang markas PKM di tebing Balun Bidai. Tuan Guru Haji Bakri tetap seperti biasa – bersendirian berzikir dan membaca ayat-ayat di surau. Sampai saat dan ketikanya, pergilah para pejuang menuju sarang komunis di tebing Balun Bidai.

Lailahaillallah…Allahuakbar!!!” maka bermulalah perang sabil di daerah Kampung Gajah, Perak.

Khalifah Acil yang masih muda sudah berbulan menentang musuh di Sungai Manik. Boleh dikatakan setiap kali pergi berjuang, darah musuh sampai kering di badan. Medan pertempuran dibuatnya seperti padang permainan. Degil, menari (baigal) menahan tembakan komunis membuat musuh semakin geram. Ditembak tak langsung memberi bekas.

Musuh semakin menghampiri para pejuang Sabilullah.

“Timpasss!!!” (tetak) ujar si Acil berteriak. Apa lagi, parang bungkol terus mandi darah.

Peperangan di Balun Bidai melahirkan seorang lagi wira Banjar bernama Mawi, pemilik parang bungkol bergelar si Kajang Rungkup. Kalau berhadapan musuh, dia tidak teragak-agak untuk menerkam (marungkup) dan menyembelih, seperti menyembelih leher lembu. Yang menghairankan, musuh yang sudah kena terkam langsung jadi lemah tak bermaya untuk melawan. Itulah keajaiban parang bungkol si Kajang Rungkup.

Setelah berakhir perang di Balun Bidai, Acil diberi gelaran “Acil Wani” (Acil Berani). Sebut saja nama Acil, seluruh warga Banjar kenal padanya.

Bela (haragu) bukan sebarang bela, bela ada muslihat (sipatan). Warga Cina yang ramai bermastautin disetiap pelosok Kampung Gajah sudah mula mencebik (kulibian) bila bertemu orang Melayu.

“Wahai kaumku, perang sabil saja diolah (dipiulah) oleh orang Melayu yang banyak menjurus kepada perkauman. Mereka merancang untuk menghapuskan bangsa Cina seluruh Tanah Melayu, itulah tujuan sebenarnya. Tergamakkah (purunkah) tuan-tuan membiarkan bangsa sendiri hancur lebur dipijak-pijak (dilincai) orang Melayu? Tentunya kalian tak sanggup. Nah apa lagi yang ditunggu, jom kita bersatu, kita tentang sampai ketitisan darah terakhir!”begitulah bunyinya kempen PKM setiap kali bertemu orang Cina di Kampung Gajah. Mereka yang sudah rasa terhutang budi kerana selama ini dilindungi, dijaga sebaiknya oleh PKM akhirnya bersetuju berjuang demi bangsa dan agama mereka.

Orang Cina tak dapat melihat muslihat disebalik kemanisan kata-kata PKM – memperbodoh (mawalohi) orang Cina untuk kepentingan sendiri dengan melagakan (menyaung) Cina dan Melayu. Betapa tidak, sudah banyak pengganas komunis kecundang di tangan pejuang Banjar.

Orang Cina mula menghimpunkan serba serbi (sarabanya) keperluan – parang besar, parang bengkok, kayu pengandar tempinis seadanya dengan tujuan untuk berperang. Sekiranya terserempak dengan orang Melayu, tak kira kecil atau besar bakal habislah mereka kerjakan.

Pertemuan secara berdepan antara pejuang Sabilullah dengan orang Cina dan pengganas komunis di pinggir Kampung Sungai Galah tak kurang jua sengitnya dibandingkan dengan yang sebelumnya. Lenguh (katuran) tangan warga Banjar kerana terlalu pantas (ancap)mengayun (mailai) parang bungkol. Baju dan seluar basah kuyup (jimus) dengan darah. Mayat musuh bergelimpangan di sana sini, namun jumlah mereka masih belum berkurangan (rawak), malah semakin ramai (manjarau).

“Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!!” jerit si Acil tiga kali sebagai isyarat supaya berundur seketika untuk menghilangkan penat dan membuat strategi lain. Melihat pejuang Sabilullah mula berundur, warga Cina riuh mangajuk (mauyati) zikir Lailahailallah.

“Lailahailalit…Malayu kasi habit!!!” mereka merasakan sudah beroleh kemenangan.

Mendengar zikir dipermainkan, Mawi si Kajang Rungkup hilang sabar. Serta merta dia berpatah balik mengejar musuh. Sayang, hajatnya untuk menerkam tak kesampaian. Bertalu-talu peluru Bren Gun komunis hinggap ke badan. Huyung hayang (tajumpipir) Mawi lalu rebah.

“Habislah Mawi!!!” semua warga Banjar yang melihat terasa sedih.

Tak sampai 10 minit berselang, Mawi yang bergolek kesakitan (bapangsar) di atas tanah bingkas bangun.

“Mati aku, mati aku, mati aku!” ujar Mawi yang berlari anak (bukah maanak) balik ke kumpulan, sambil mengibas (bakipuh) membuang peluru yang sudah leper yang melekat (marikit) penuh (papak) seluruh badan. Mawi yang disangka sudah mati rupanya masih (magunai) hidup.

“Bah rasa berbahang (mambarangat) Cil ai…hampir (manggisit) terbakar (mandah) aku abang (kakak) Emoh ai!” ujar Mawi mengadu. Khalifah Acil ketawa terbahak-bahak, tak dapat menahan kelucuan teringat karenah Mawi.

Senyum meleret (lihum bapair) si Emoh sambil mengipas Mawi yang sedang kepanasan, tapi masih lagi boleh bergurau (bahuhulut). Begitulah karenah orang Banjar.

Mawi, kalau belum sampai ajal sememangnya kebal. Bukan sekali dua dia bakipuh begini.

Masa bertugas sebagai Home Guard mengiringi tuan lombong orang Inggeris Changkat Tin, dia pernah diserang hendap oleh Bintang Tiga ketika sedang menaiki Loko (keretapi kecil pengangkut bijih timah). Terpandang tuan orang Inggeris yang sudah mati terkena tembakan, Mawi melepaskan raifel di tangan lalu mengejar komunis dengan parang bungkol. 5 orang pengganas maut (jingkar) ditetak dengan Kajang Rungkup. Entahlah, adakah anak-anaknya yang mewarisi ilmu si bapa!

Hari semakin lewat (landung), para pejuang Sabilullah terpaksa meninggalkan medan perjuangan kerana masa dan ketika untuk berhenti sudah pun tiba. Musuh masih riuh berteriak (karahongan) mengajak berlawan tanda tak puas hati, tapi setelah tak dilayan, mereka pun senyap. Mawi yang masih sakit seluruh badan (ringkutan saawakan) ditandu balik.

Sementara itu, orang Melayu dari Kampung Gajah berduyun-duyun datang menemui Tuan Guru Haji Bakri di surau Changkat Bayas. Tak sampai sepuluh orang yang sempat (sawat)memperoleh selendang merah kerana itu sajalah baki yang ada. Walau bagaimana pun, semuanya diberi minum air perangsang (banyu garangsang) dan diberi amanat – kalau boleh, hapuskan saki baki dan zuriat komunis di Kampung Gajah.

Memang menjadi, tak sia-sia pemberian Tuan Guru. Tak sempat menunggu esok sudah riuh dan gempar orang Melayu menyerang orang Cina di Kampung Gajah. Di mana saja terdapat kediaman mereka, habis dimusnahkan.

Orang Melayu di Kampung Gajah sudah jadi berani setelah menuntut ilmu orang Banjar – angkara Ali Amin yang memperdagangkan ilmu kepada orang Melayu.

Ali Amin…..kerana tak mahu bekerja seperti orang lain, bila tak berduit, ilmu dijualnya. Hampir tercetus pergaduhan dimarahi Acil dan Emoh. Oleh kerana malu, akhirnya dia meninggalkan Balun Bidai, dan terus hilang tanpa berita.

Sudah tiga hari para pejuang Sabilullah merehatkan badan. Esok pagi bakal bermula perjuangan baru – menyerang musuh di pinggir Kampung Sungai Galah. Menurut firasat Tuan Guru Hj Bakri, peperangan esok mungkin yang terakhir. Para pejuang memujuk Mawi supaya jangan turut serta kerana masih belum sihat sepenuhnya. Tapi orang yang keras hati sepertinya tak makan pujuk.

“Kenapa gerangan, penakut benarkah aku ni?” ujarnya dengan nada marah.

Sepetang suntuk Mawi bersilat memantapkan langkah 12 (seni silat orang Banjar), dengan tujuan untuk menerkam bersungguh-sungguh agaknya. Serba salah (saraba ngalih), kalau ditinggal, mau saja menonong (mangunyur) mengikuti dari belakang (manunti) seorang diri. Selepas dibenarkan (diinggihakan) barulah dia senyap (ranai).

Zikir Lailahaillallah tak berhenti-henti, musuh yang sudah bersedia menanti begitu ramai.

“Fisabilullah Allahuakbar!!!” laung Khalifah Acil sambil berlari di hadapan menghampiri musuh. Kelentungan (kalintingan) senjata berlaga. Orang Cina pun apa kurangnya – bermacam kebolehan dan kemahiran dipamer dalam perjuangan penentuan antara hidup dan mati.

Sedang rancak bertarung, orang Cina terpinga-pinga kerana dengan tiba-tiba kelibat orang Banjar sudah tidak kelihatan. Pengganas komunis yang bijak bersembunyi di merata penjuru mula keluar dari tempat persembunyian untuk mengejar dan mencari pejuang-pejuang Banjar. Hilai ketawa mereka membayangkan seperti sudah mencapai kemenangan.

Namun, kegembiraan mereka cuma sementara. Sungguh tak disangka, tiba-tiba parang bungkol berterbangan sendirian macam air hujan menetak (manimpas), melibas (merawis) dan menikam (manyuduk) hingga tak dapat dielak. Banjir (baah)Kampung Sungai Galah dengan darah. Lintang pukang pengganas komunis lari menghala ke hutan Tambun. Tak boleh ditunggu (kada magan di hadang) lagi kerana lailahailait Cina sudah potong habit.

Bagaimana (dimapang) parang boleh terbang sendiri kalau tak ada kudrat dan iradat yang mengarahkan. Sebenarnya orang Banjar jua yang bersungguh-sungguh (bahimat) menetak(manimpasi), cumanya mereka tidak kelihatan kerana sudah berada di alimul (alam) ghaib.

Keberanian orang Banjar turut menaikkan semangat orang Melayu di merata tempat. Perkampungan Cina di sepanjang Sungai Perak dan Chenderong Balai ranap dibakar dik dendam orang Melayu yang sudah lama menderita ditindas komunis. Selepas itu barulah tentera upahan British bangsa Punjab tiba untuk mengamankan Sungai Manik dan Kampung Gajah.


Sejak itu, tidak ada lagi orang Cina di Kampung Gajah. Saki baki pengganas komunis yang masih hidup lari ke dalam hutan.

Tuan Guru Haji Bakri, 57 tahun kembali ke Rahmatullah di Mekah tanggal 26 September 1950. Jasadnya disemadikan di Perkuburan Ma’ala, Mekah.

Wallahua'lam

Sumber :Utoh Paloi...

Isnin, 22 Februari 2016

[KOMENTAR] Amalan Kronisme, 'Cah Keting' Peninggalan Budaya Politik Tun M Akan Menggagalkan Aspirasi WAWASAN 2020... #SahabatSMB

"Tun Mahathir sendiri yg akan menggagalkan Wawasan 2020..." 


Mungkin inilah kesimpulan paling tepat terhadap kenyataan dan pendedahan yg dibuat oleh mantan Timbalan Perdana Menteri era Tun M, Tun Musa Hitam... Tun M sebelum ini telah mempertikai keupayaan kerajaan di bawah pimpinan Najib ke arah mencapai Wawasan 2020...

Tidak dinafikan Tun M lah yg bertanggungjawab mencetuskan idea Wawasan 2020... namun menurut Musa Hitam, apa yg dilakukan oleh Tun M sebenarnya bukan bertujuan untuk menjayakan aspirasi ini semata-mata... tetap wujud udang di sebalik mee bg mencapai matlamat ini...


Sejak dari awal kepimpinan Tun M dahulu, Tun M lebih suka melahirkan pengikut dan pentaksubnya sahaja... sesiapa yg dianggap lebih pandai, sering melontarkan pandangan kritikal dan bepotensi memberi ancaman terhadap survival politik Tun M, pasti akan tersingkir dan dibenam sejauh mungkin dr kerajaan...

Hanya Mr Yes Boss sahaja yg dibiarkan kekal serta diberi pelbagai peluang, sekalipun mereka tidak berkebolehan... yg penting bg Tun M, mereka akan turut dan akur setiap arahan darinya... jadi tidak hairanlah apabila rata2 taikun Melayu yg Tun M cuba lahirkan, hari ini boleh dianggap gagal... ini kerana kebanyakan daripada mereka hanyalah proksi kpd taikun2 yg lebih besar yg dimonopoli oleh bangsa tertentu... mungkin hanya Syed Mokhtar sahaja yg boleh dikatakan berjaya dilahirkan hasil drpd dasar DEB jelmaan Tun M...


Hari ini, apabila Najib cuba meletakkan matlamat kembali ke landasan yg betul, bg mengelakkan org beranggapan Wawasan 2020 hanya retorik UMNO BN semata-mata, Tun M tampil konon cuba menjadi hero dgn menyerang Najib... sebenarnya, Tun M mmg mahu menggagalkan Wawasan 2020, seandainya pemimpin yg berjaya mencapainya bukan dari kalangan legasi atau org pilihan Tun M sendiri...

Rujukan : Malaysian Digest


By Muhammad Ariff Bin Ahmad

[BONGKAR] HOT!!! Lim Guan Eng Terpaksa Campurtangan Tangani Kemelut PKR P. Pinang... Kedudukan TKM(I) Diancam... #SahabatSMB

YB RASHID HASNON VS YB MANSOR OTHMAN... RETAK DALAM PKR P. PINANG SEMAKIN KRONIK...
-------------------------------------------


Pergolakan dalaman PKR Penang sebenarnya sudah tidak mampu dibendung lagi... sejak ketiadaan bos no. 1 PKR, DS Anwar Ibrahim yg terpaksa 'direhatkan' sementara, nampak masing2 di dlm PKR cuba menonjol dan berlumba-lumba bg mendapatkan tempat...

Samada di Selangor mahupun di Pulau Pinang, kedua-dua negeri yg dipimpin oleh Pakatun Heqhot ini semakin tidak keruan, khususnya melibatkan dalaman PKR... sudah nampak kewujudan 2 kem + 1 outsider yg cuba menguasai kepimpinan tertinggi parti... DS Wan Azizah selaku Presiden parti nampaknya semakin lemah dan longlai diasak oleh kumpulan dari kem Timbalan Presiden... manakala Chegu Bard yg bergerak menggunakan saluran NGO masih setia membela Anwar...

Kemelut ini sebenarnya turut mengheret kepimpinan PKR di P. Pinang... mmg tidak disangkal lagi, gerakan untuk menjatuhkan Timbalan Ketua Menteri P. Pinang sedang giat diatur... aku pernah dedahkan hal ini dalam posting blog sebelum ini...


YB Dato' Rashid Hasnon (Timb. Ketua Menteri (I) P. Pinang)

YB Rashid Hasnon yg merupakan TKM (I) P. Pinang sedang diasak oleh Pengerusi WHIP ADUN PKR P. Pinang yg juga merupakan ADUN Bukit Tengah, YB Ong Chin Wern... menurut sumber, individu yg berada di belakang YB Ong adalah YB Mansor Othman yg merupakan Ahli Parlimen Nibong Tebal...

Sumber tersebut juga telah memaklumkan bahawa YB Mansor lah yg bertanggungjawab mempengaruhi 5 ADUN PKR agar mengambil sikap berkecuali ketika usul tebus guna tanah dibahaskan dlm sidang DUN yg lepas...

Terbaru, mungkin setelah melihat kedudukan YB Rashid yg merupakan org kuat DS Wan Azizah kian tergugat, akhirnya memaksa campurtangan LGE... Guan Eng semalam telah menamatkan kontrak ke atas YB Ong Chin Wern selaku Pengarah di Penang Invest And Island Golf Propeties Bhd di bawah Penang Development Corporation... manakala seorang lagi ADUN PKR ialah YB Cheah Kah Peng mewakili DUN Kebun Bungah... YB Cheah ditamatkan kontrak sebagai Pengarah Penang Hill Corporation... kedua-dua syarikat ini merupakan GLC milik kjaan negeri...

YB Mansor Othman (Pengerusi PKR Negeri P. Pinang)

YB Rashid sebenarnya semakin ditolak oleh kepimpinan PKR Negeri yg lain kerana dianggap sangat lemah dan hanya menjadi pak angguk kpd LGE... ada juga andaian dr segelintir pihak kononnya tindakan LGE ini dibuat sebagai balasan kpd Azmin yg bertindak melantik Ahli2 Majlis di Selangor hanya dari kalangan org PKR yg menyokong kuat dirinya sehingga ramai ahli2 DAP dan ahli2 PKR pro DSWA telah tersingkir...


By Muhammad Ariff Bin Ahmad

Jumaat, 19 Februari 2016

[BONGKAR] PANAS!!! Hapus Status 'Kampung Tradisional'... Cara Halus Kerajaan Negeri DAP Melenyapkan Perkampungan Melayu... #SahabatSMB

SELAMAT TINGGAL... KAMPUNG MUTIARA...
---------------------------------


Memang keputusan ini sudah dijangka dari awal... tidak banyak yg boleh dilakukan oleh penduduk Kg Mutiara, begitu juga oleh pihak2 yg prihatin dan ingin membantu... semuanya sudah termaktub, dan tentunya mereka yg berkepentingan akan mempergunakan sepenuhnya apa yg telah termaktub, sementara sudah terbuka peluang...

Penduduk Kg. Mutiara dan orang Melayu P. Pinang keseluruhannya termasuk penduduk di 26 buah kampung di seluruh P Pinang yg telah menjadi mangsa mungkin sudah semakin sedar, yg mana intan dan yg mana kaca... harap kesedaran ini masih tidak terlambat...



Mungkin ramai yg tidak tahu, kenapa baru hari ini penduduk Kg Mutiara diusir? Kenapa tidak dari dahulu? Sedangkan memang dari dulu lagi mereka sedar mereka hanya menumpang di atas tanah milik orang...

Sebenarnya, sebelum tahun 2008, kerajaan negeri pimpinan BN ketika itu telah mengazetkan kampung2 ini, khususnya kampung yg wujud dlm kawasan bandar di dalam pulau sebagai 'Kampung Tradisional'... tidak kiralah samada tanah kampung tersebut milik kerajaan atau sudah menjadi milik pemaju... kebanyakan pemaju yg berjaya memiliki tanah2 tersebut biasanya diperolehi drpd ceti yg dahulunya menjadi tempat paling popular untuk tuan tanah sandarkan geran mereka...


Kerajaan negeri ketika itu merancang untuk menyediakan lebih byk rumah kos rendah dan rumah PPRT untuk ditawarkan kpd penduduk2 kg tradisional... tanah2 tersebut hanya akan dimajukan setelah penduduk memiliki rumah sendiri... namun perancangan tersebut menjadi terbantut apabila berlaku peralihan kerajaan negeri...

Apabila DAP mengambil alih kepimpinan negeri, dengan kuasa majoriti yg mereka miliki, secara diam2 mereka telah menghapuskan gazet Kampung Tradisional... ini memberi peluang kpd pemaju menggunakan saluran undang2 untuk mengusir penduduk kampung bg mengambil alih kembali tanah mereka...


Dari sudut undang2, mmg pemaju tidak melakukan apa2 kesalahan... semua ini lebih kepada sifat prihatin dan peri kemanusiaan... setidak-tidaknya kjaan BN dahulu lebih memberi peluang kpd penduduk dan lebih berperikemanusiaan... bukan hanya mencari keuntungan semata-mata...


By Muhammad Ariff Bin Ahma

Rabu, 17 Februari 2016

VIDEO + PIC [SUKAN] PANAS!!! Gol Cantik Faiz Subri Turut Mendapat Pujian Media Sukan Luar... P. Pinang (4) vs Pahang (1)... #SahabatSMB

ANUGERAH PUSKAS UNTUK PEMAIN PULAU PINANG, FAIZ SUBRI???


Memang cukup cantik dan terbaik... itu je yg boleh digambarkan apabila menonton gol yg dihasilkan oleh pemain Liga Super Pulau Pinang, Faiz Subri semalam, dalam pertemuan menentang Pahang di Stadium Bandaraya... lebih manis lagi, gol tersebut turut membantu P. Pinang menundukkan Pahang dgn keputusan 4-1...


Gol tersebut terhasil apabila P. Pinang dihadiahkan sepakan percuma... Faiz yg diberi kepercayaan mengambil sepakan dari luar kotak penalti dgn yakin melepaskan satu sepakan kencang kaki kanan... bola yg pada awalnya menuju ke arah kanan gol, tiba2 melencong menerjah penjuru kiri gawang gol Pahang, menyebabkan penjaga gol tergamam...


Gol cantik ini bukan saja mendapat perhatian peminat bolasepak Malaysia, malah mendapat pujian daripada media2 sukan asing...

"Laporan dari thesportbibile menyifatkan sepakan tersebut 'mungkin' telah memenangi anugerah puskas; satu anugerah untuk gol cantik; dengan mudahnya. 

Lebih menarik, laporan tersebut turut dimuatnaik di laman Facebooknya dan menerima lebih 10,000 'likes' dan lebih 2,000 perkongsian serta lebih 3,000 komen."


Media dari Sepanyol dan beberapa negara lain turut kagum dgn gol yg terhasil berdasarkan laporan2 yg dimuatnaik dlm laman2 web mereka...


Tahniah Faiz Subri dan syabas Pulau Pinang... HARIA PENANG HARIA!!!

By Muhammad Ariff Bin Ahmad 

Selasa, 16 Februari 2016

[BONGKAR] PANAS!!! Surat Ini Sebagai Bukti Pembabitan Tun M Dlm Isu Repco Low... Tun M Rupanya Salah Percaturan... #SahabatSMB

TUN MAHATHIR SALAH PERCATURAN... BYK SYARIKAT GULUNG TIKAR DAN RAKYAT MENJADI MUFLIS...
----------------------------------


Ramai yg mungkin tidak faham apa yg dimaksudkan dgn manipulasi pasaran saham dan peranan Tun Mahathir dalam isu ini... ia merupakan satu bentuk tindakan dengan tujuan untuk menyokong sesuatu persepsi yg cuba dibuat...

Sebelum itu, perlu kita ketahui isu berkaitan Repco Low yg berlaku sekitar pertengahan tahun 90-an... saham Repco yg diniagakan pada harga RM5.00 pada 1996, telah melonjak secara mendadak mencecah RM140.00 seunit pada 1997... setahun kemudian, ia jatuh merudum hingga menjadi RM2.35 seunit, dan akhirnya telah dinyahsenarai oleh Bursa Saham pada sekitar tahun 2000 apabila nilai seunitnya menjadi RM0.00...


Apa sebenarnya yg berlaku? Tun Mahathir yg ketika itu merupakan Perdana Menteri Malaysia mengaku telah menyarankan kpd pemilik Repco, Mr. Low agar mencari jalan untuk menaikkan harga saham Repco Low... cara paling mudah ialah dengan membeli saham sendiri dan cuba memperlihatkan seolah-olah pasaran bakal berkembang dgn baik dlm masa terdekat...

Pelabur menilai tindakan Repco Low sbg langkah berani dan berkeyakinan bahawa pasaran saham yg juga bersandarkan kpd keadaan ekonomi semasa dlm kedudukan positif dan terus melonjak naik... persepsi inilah yg mendorong para pelabur turut mengambil langkah yg sama, membeli saham2 yg berpotensi dlm kuantiti nilai yg byk... jika kita imbas semula, indeks KLSI sekitar tahun 1997 berada di tahap paling tinggi...


Apa yg berlaku pada tahun 1998 adalah satu perkara yg sgt luar jangkaan... kejatuhan ekonomi di USA dan Eropah telah memberi kesan kpd ekonomi negara... diburukkan lagi dgn serangan spekulator matawang, George Soros dan ketidakstabilan politik negara akibat pemecatan Anwar Ibrahim... berlaku sentimen penjualan saham secara besar-besaran dan ini telah memberi kesan secara langsung kepada Bursa Malaysia... harga saham jatuh, syarikat2 yg baru diniagakan byk yg gulung tikar... tidak terkecuali syarikat Repco Low...

Pada asasnya, Tun M tahu akan berlaku penyusutan ekonomi ketika itu... saranan Tun M kpd Repco Low dibuat sbg langkah awal mengimbangi keadaan penyusutan ekonomi itu... cuma, Tun M tidak menjangka akan ada faktor lain, yg lebih fokus menyerang matawang dunia, termasuk Ringgit... apatah lagi dgn pemecatan Anwar yg mmg kita ketahui mempunyai hubungan dgn spekulator2 dunia...


Bukan lah mahu menuduh Tun M menjadi punca kejatuhan ekonomi pada tahun 1998... tp, yg pasti, Tun M perlu bertanggungjawab apabila salah membuat percaturan, membentuk persepsi yg tidak tepat kpd pelabur... akibatnya, pelabur terpaksa menanggung kerugian yg dasyat, syarikat terpaksa gulung tikar, ramai yg jatuh mufis, hilang daya saing dlm ekonomi dan pelabur tidak lagi yakin untuk melabur di pasaran Malaysia..

Rujukan : The Star

By Muhammad Ariff Ahmad

Isnin, 15 Februari 2016

[DEDAH] PANAS!!! Lim Guan Eng Sebenarnya Takutkan Pengaruh Mat Sabu... Lebih Selamat Buat Parti PAN, Drpd Benarkan Mereka Masuk DAP... #SahabatSMB

BAYANGKAN JIKA DAP BENAR-BENAR MEMBUKA PINTU PARTI MEREKA SELUAS-LUASNYA UNTUK ORANG MELAYU...
-----------------------------------


DAP sering melaung-laungkan kononnya parti mereka merupakan parti pelbagai kaum, pelbagai agama, bukannya parti cauvinist yg dimonopoli oleh kaum tertentu... manakala parti AMANAH aka PAN, walaupun cuba untuk tampil seolah-olah mereka ganti kpd PAS tapi dlm masa sama berdasarkan senarai keahlian mereka, terdapat nama2 bukan Islam yg pasti juga bukan org Melayu... ini menunjukkan parti PAN juga merupakan parti yg terbuka untuk semua kaum dan agama...

Malah, jika dilihat pada dasar parti yg cuba ditampilkan, kedua-duanya menjurus kpd parti berideologikan liberalisme... dan perjuangan juga hampir sama iaitu untuk menghapuskan hak istimewa kaum tertentu dan mahukan hak yg sama rata dan lebih terbuka...

Jadi, persoalannya :

1) kenapa Mat Sabu n the gang perlu menubuhkan lagi sebuah parti baru iaitu AMANAH, sedangkan DAP sudah pun menawarkan dasar dan perjuangan yg hampir sama seperti yg dimahukan oleh AMANAH?


2) Bukankah lebih baik dan mudah jika Mat Sabu n the gang terus saja menyertai perjuangan DAP di bawah satu bendera Roket... tidak perlu lagi wujud parti AMANAH dan kemudian jalin pula kerjasama sebagai Pakatan Harapan... dan kemudian DAP juga yg menjadi penentu kerusi yg patut ditandingi oleh AMANAH...

3) Mat Sabu n the gang juga tetap berpeluang memegang jawatan utama sekiranya menyertai DAP, jika Mat Sabu mampu menarik seramai mungkin orang Melayu Islam dari PAS menyertai DAP...

Sememangnya kewujudan AMANAH dan Pakatan Harapan sangat mencurigakan... tidak seperti ketika PAS bersama DAP dalam Pakatan Rakyat... dasar dan perjuangan parti PAS lebih menonjol dan jelas, berbeza dgn AMANAH yg masih tercari-cari identiti dan perjuangan parti mereka...

Manakala DAP pula sebenarnya gagal, atau hanya hangat2 tahi ayam untuk meyakinkan rakyat yg mereka merupakan parti terbuka utk semua kaum... mereka hanya mempergunakan Melayu2 terdesak, dgn cara mempromosikan kewujudn mereka dlm DAP, walhal hadirnya mereka dalam DAP hanyalah sebagai boneka atau lembu yg dicucuk hidung... DAP sendiri tentunya tidak berani untuk membuka keahlian mereka kpd org2 Melayu yg berpengaruh...


Kenapa? Bayangkan jika Tun M, Mukhriz, Muhyiddin menyertai DAP... diikuti pula oleh Mat Sabu, Salahuddin, Ustaz Ahmad Awang... mereka perbanyakkan cawangan2 baru DAP Melayu, dan kemudian tampil bertanding dlm pemilihan...

#KekalUMNO
#AsalBukanDAP


By Muhammad Ariff Bin Ahmad

[ANALISIS ISU] 3 Jawapan Kepada 3 Isu, Tambah 1 Pendedahan, Berjaya Kekalkan Status 'BADUT' Si Rafizi... #SahabatSMB

MENJAWAB 3 PERSOALAN UTAMA ISU MELIBATKAN TABUNG HAJI (TH)


Seperti yg telah kita sedia maklum, pihak Tabung Haji (TH) telah pun mengumumkan dan mengagihkan peratus keuntungan bagi tahun 2015 kpd para pendeposit... 5% keuntungan, dan tambahan 3% kpd penyimpan yg belum menunaikan haji...

Pengumuman ini membuktikan kedudukan TH yg sentiasa utuh dan dlm keadaan sgt bersedia bg menghadapi cabaran ekonomi semasa... dan ia sekaligus menafikan segala tohmahan yg cuba dimainkan oleh musuh2 kerajaan...


Di bawah jawapan kpd 3 persoalan yg sering menjadi pertikaian dan tohmahan pihak pengangkang dan kumpulan anti-Najib...







By Muhammad Ariff Bin Ahmad

Sabtu, 13 Februari 2016

[ANALISIS ISU] Cari Jalan, Bukan Cari Alasan... 1.5 Juta Warga Bangla Masuk Untuk Urus Hidup Rakyat M'sia Jugak... #SahabatSMB

ADA 100 ENGGINEER, TAPI TAK DE SAPA YG NAK BINA BANGUNAN... PUN TAK GUNA JUGAK...
---------------------------------


Kemasukan warga asing khususnya dari Bangladesh dll mmg ada baik buruknya... semua pihak nakkan yg terbaik utk negara Malaysia... tapi dlm masa sama, kita tak boleh nafikan sumbangan warga asing dlm proses membangunkan negara, terutama dlm sektor pembinaan, perladangan dan sebagainya...

Aku tak percaya, anak2 kita yg merupakan warganegara Malaysia, tak kiralah bangsa Melayu, Cina, India atau apa saja boleh bertahan lama bekerja sebagai 'capkang' dlm projek2 pembinaan, atau sebagai pemetik buah sawit... malah hari ini pun, jika kita lihat di sawah2 bendang, warga asing inilah yg ramai mendapat upah ketika musim menanam... kita boleh melahirkan ramai jurutera dan tenaga mahir, tapi tak guna juga jika tidak ada orang yg berupaya membina projek2 yg kita rancang...

Dalam isu ini, kjaan perlu mengkaji semula keperluan, terutama dari sudut keutamaan kehendak industri, memberi fokus dlm aspek penguatkuasaan undang terhadap PATI, mencari jalan bagaimana untuk memaksimumkan sumbangan tenaga tempatan terutama golongan penganggur dan beberapa keperluan lain... manfaatkan dulu warga2 asing sedia ada termasuk PATI, baru fikir untuk tambah bilangan... strategi kjaan spt yg diumumkan oleh Najib sewaktu ucapan Penggubalan Bajet 2016 yg mahu memberi peluang kpd PATI untuk tampil mendaftar secara sah dilihat langkah yg tepat dlm mengoptimumkan tenaga warga asing...

Soal kelulusan 1.5 juta warga Bangladesh sebenarnya masih di peringkat kelulusan awal... negara Bangladesh secara umumnya telah memberi kebenaran kpd Malaysia untuk meng'import' rakyat mereka pada bila2 masa sekiranya perlu... bukanlah bermaksud jumlah tersebut sudah tentu akan dibawa masuk dlm masa terdekat...

Jika semua pihak memainkan peranan dgn baik, tidak hanya komplen dan mengkritik di media, bersama-sama dgn kjaan mencari jalan bagaimana untuk mengelakkan tuntutan keperluan warga asing ini dgn memanfaatkan sumber sedia ada, maka tidak perlulah kjaan membawa masuk warga asing spt yg dimohon...

Tujuan kjaan adalah sebagai persediaan sekiranya wujud keadaan yg mendesak di mana tenaga kerja sedia ada masih belum cukup untuk memenuhi tuntutan semasa... jika tidak ada langkah awal drpd kjaan sbg persediaan, dikhuatiri masalah ini boleh mengganggu operasi, membantutkn perancangan dan sekaligus merencatkan agenda pembangunan negara...

#KekalUMNO

Rabu, 10 Februari 2016

[BONGKAR] PANAS!!! AG Cuma Biarkan Pengkhianat Berjoget Atas Pentas Berlubang... Hanya Penyangak Percayakan Pembohong... #SahabatSMB

TAIB MAHMUD, KEMUDIAN NAJIB... MEMANG SAH CLAIRE BROWN & SR PENIPU BESAR... INI BUKTINYA...

Pada Selasa 26 Januari, Peguam Negara Malaysia Mohamed Apandi Ali telah menolak tuduhan palsu derma yang diterima oleh PM Najib, datang dari 1MDB. Malah, siasatan telah mendapati derma terbabit datang dari keluarga diraja Arab Saudi. Tuduhan palsu ini telah dijadikan asas untuk menjatuhkan Perdana Menteri yang telah dipilih secara demokratik yang telah dimulakan oleh Clare Rewcastle Brown.


Keputusan Peguam Negara ini dikeluarkan seminggu selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengeluarkan kritikan secara terbuka terhadap Clare Rewcastle Brown kerana menerbitkan maklumat palsu.

Clare Rewcastle Brown, blogger yang berpangkalan di UK menjadi ikon utama di dalam kempen menjatuhkan Najib, satu fakta yang beliau sendiri akui di dalam beberapa siri perbualan sulit. Pendedahan dan pengakuan oleh beliau di mana beliau telah menawarkan USD2 juta untuk data yang dicuri, yang kemudiannya diubahsuai dan diterbitkan di laman web beliau, telah mendedahkan niat dan motivasi sebenar beliau. Tetapi siapakah beliau yang sebenarnya?

SARAWAK REPORT - SEJARAH PEMBOHONGAN YANG PANJANG DAN MEMALUKAN.

Dilahirkan di Sarawak ketika Sarawak masih lagi di bawah takhlukan British, Clare Rewcastle Brown kemudiannya berpindah ke UK pada usia yang muda. Beliau mencuba nasib untuk menjadi wartawan di BBC, stesen penyiaran British dan ITV tetapi gagal apabila beliau menulis berita yang tidak benar.


Kemudian, beliau menjadi blogger  bertaraf rendah yang telah menubuhkan sarawakreport.org pada tahun 2010.

Sarawak Report pada asalnya ditubuhkan pada tahun 2010 untuk menjatuhkan Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, yang ketika itu adalah Ketua Menteri Sarawak. Clare dan ketua pembangkang Anwar Ibrahim sememangnya diketahui mempunyai hubungan yang baik (anak perempuan Anwar lah yang menawarkan USD2 juta untuk data yang dicuri itu) dan memulakan kempen terhadap Taib.

Pada Oktober 2010, Clare Rewcastle Brown telah menerbitkan satu cerita yang anak Taib mengidap AIDS. (KLIK SINI)

Ini kemudiannya dibuktikan tidak benar apabila Sulaiman Taib sememangnya tidak sakit dan tidak muncul di khalayak kerana sedang bersedih atas kematian ibunya. (KLIK SINI)

Pada Mei 2011, Clare Rewcastle Brown telah menerbitkan satu cerita yang mendakwa Ketua Menteri Sarawak telah melonggokkan dana kerajaan negeri di dalam akaun bank di Switzerland. (KLIK SINI)

Hakikat yang sebenar? Taib langsung tiada akaun bank di Switzerland.

Kesemua tulisan SarawakReport dibuktikan tidak benar dan kempen untuk menjatuhkan Taib gagal. Tetapi ianya tetap diteruskan oleh Clare Rewcastle Brown dan terus-menerus menerbitkan cerita bohong. Najib Razak menjadi sasaran seterusnya apabila Clare Rewcastle Brown direkrut oleh satu kempen politik untuk menjatuhkan Najib.


IA ADALAH UNTUK MENUMBANGKAN PM YANG DIPILIH SECARA DEMOKRASI

Beberapa minggu yang lalu, OSI telah membuat beberapa siri pendedahan berkenaan peranan yang dimainkan oleh Clare Rewcastle Brown di dalam plot untuk menjatuhkan Najib.

Francis Yeoh, salah seorang individu terkaya Malaysia, dengan pengakuan beliau sendiri berkata kekayaan beliau sebahagian besarnya adalah hasil dari perjanjian perniagaan yang menguntungkan yang dianugerahkan oleh PM Mahathir Mohamad.
(Bloomberg Business, 4 September 2011)(KLIK SINI)

Semenjak PM Najib mengambil alih pentadbiran, perniagaan Yeoh mengalami pelbagai masalah. Pendedahan demi pendedahan telah memberitahu bagaimana Yeoh telah berpakat dengan ahli perniagaan lain yang mempunyai perasaan tidak puas hati yang sama terhadap pentadbiran Najib, termasuklah taikun media Tong Kooi Ong, rakan rapat beliau di dalam usaha untuk menjatuhkan Najib.


Clare Rewcastle Brown telah direkrut. Seorang wartawan yang gagal menjadi seorang blogger inilah yang menawarkan suapan USD2 juta untuk data yang dicuri: "I have offered them [Malaysian businessmen] to buy 30% of my company. Then I will take the risk…a dodgy transaction but I will do it." (Clare Rewcastle, perbualan di Whatsapp, 18 Mei 2015)

Beliau kemudiannya membantu warganegara Switzerland, Xavier Justo, yang mencuri data-data dan dokumen terbabit, di dalam cubaan beliau untuk mendapatkan USD2 juta terbabit: "seems to be on its way to my company at least. Then we can start to get it to you." (Clare Rewcastle, perbualan Whatsapp, 1 Jun 2015) dan beliau kemudiannya menerima dan menyimpan dan mengubah dokumen yang diperolehi dari Justo. (KLIK SINI)

Mereka sendiri mengakui yang kempen itu bukanlah berkenaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dana pelaburan milik negara yang lembaga penasihatnya diketuai oleh PM. Ianya berkenaan dengan menjatuhkan kerajaan Najib Razak.


"She [Clare] said she wanted to bring down the Prime Minister, Najib Razak." (Xavier Justo, Pengakuan 29 Jun 2015)”. Tong pula telah mengakui ianya adalah "hal dalaman Malaysia sahaja" (Xavier Justo, Pengakuan 29 Jun).

Menurut laporan, plot ini menerima pembiayaan yang sangat banyak, dengan hampir USD140 juta dibelanjakan di dalam satu kempen media seluruh dunia. (KLIK SINI)

KEGELISAHAN REWCASTLE BERKENAAN HASIL KEMPEN 'JATUHKAN NAJIB'.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), agensi kerajaan yang menyiasat kes rasuah dan penyelewengan di Malaysia, telah menyiasat skandal 1MDB.

Pada 31 Disember 2015, SPRM telah menyerahkan kertas siasatan kepada Peguam Negara Malaysia. Peguam Negara kemudiannya meminta penjelasan lanjut untuk beberapa cadangan dan tindakan yang disyorkan oleh SPRM dan mengembalikan semula kertas siasatan itu. Beberapa hari lepas, SPRM telah memberikan respon kepada permintaan Peguam Negara itu.


Selepas siasatan dilihat semakin ke penghujungnya, Clare Rewcastle Brown dan sekutunya menjadi semakin gelisah terhadap keputusan kempen mereka. Pada 17 Januari 2016, mereka mengumumkan di Sarawak Report yang siasatan SPRM “mengandungi tidak kurang 37 pendakwaan berasingan terhadap Najib”. Seperti yang telah ditunjukkan di OSI, ini hanyalah satu bentuk alih perhatian. SPRM kemudiannya mengeluarkan satu kenyataan, yang secara terbuka mengkritik Clare Rewcastle Brown kerana ‘menyampaikan maklumat yang tidak benar’.

DITANGKAP TIDAK JUJUR SEKALI LAGI.

Berdasarkan siasatan SPRM, Peguam Negara Malaysia, Mohamed Apandi Ali telah membersihkan nama Perdana Menteri Najib Razak atas sebarang tuduhan salah laku di dalam skandal 1MDB. Tiada jenayah telah dilakukan oleh Najib. Bagaimana pula dengan dalang dan sekutu media mereka, Clare Rewcastle Brown? Tindakan mereka yang menyalahi undang-undang dan motif tindakan mereka telah didedahkan. Kesemua tuduhan ke atas derma tersebut telah dibuktikan tidak benar dan kempen menjatuhkan Najib ini telah gagal.


Tetapi, selepas begitu banyak wang dihabiskan untuk kempen politik dan motif penglibatan Clare pun telah diketahui, lebih banyak cerita dongeng dan pembohongan dijangka akan datang dari Clare Rewcastle Brown.


Sumber : Open Source Investigation








Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE