Advertisement - Contact Us

[DEDAH] PANAS!!! 'Rahsia Besar Najib Terbongkar!'... 'Dokumen OSA Berada Dalam Genggaman!'... TAPI... #SahabatSMB

MALANGNYA... TAK JUMPA PUN PART MANA NAK KAITKAN NAJIB...


Bersorak sakan puak Mat Chai bilamana beroleh buku Laporan Ketua Audit berhubung siasatan ke atas 1MDB... mana tidaknya, belum pun sempat mereka kelebek laporan tersebut, tiba2 kjaan dah umum akan letakkan laporan tersebut sebagai Rahsia Rasmi Kerajaan Malaysia di bawah akta OSA... Apa lagi melompat lah Mat Chai sekalian...

Saban hari Mat Chai menggunakan isu OSA ini untuk menyerang... sedangkan mereka terlupa, sebelum mereka yg mempertikai hasil siasatan, sepatutnya ahli2 jawatankuasa PAC dan ahli2 parlimen dari pembangkang yg harus mempertikaikannya dulu... mereka terlebih dulu menerima buku laporan penuh PAC tersebut, sewaktu ia dibentangkan di Parlimen... adakah ahli2 parlimen seperti Tony Pua, Rapiji dan ahli pembangkang yg lain boleh terlepas pandang, hingga memerlukan 'siasatan susulan' daripada Matchai2 bawahan...

Agak-agaknya, adakah Tony Pua akan berdiam diri jika benar wujud kandungan di dalam laporan tersebut yg boleh dikatkan dengan Perdana Menteri... hari ini, apabila didedahkan laporan tersebut, maka berpinar-pinar la mata puak Mat Chai membeleknya... bukan berpinar kerana tidak faham, tetapi gagal menemui klausa yg paling sesuai untuk dikaitkan sebagai salah laku Perdana Menteri...

Yang ada adalah seperti apa yg pernah Najib sendiri akui, mmg wujud kelemahan dalam pengurusan 1MDB, tetapi bukanlah melibatkan kehilangan wang seperti yg didakwa oleh Mat Chai selama ini... kelemahan pengurusan ini kemudiannya diserahkan kpd SPRM dan PDRM untuk siasatan lanjut...



Ini beerti wang RM42 billion yg kononnya lesap, adalah tidak benar... jadi, Ke Mana Perginya Wang 1MDB RM42 Billion?.

■ Pada 7hb April 2016, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengesahkan yang wang RM42 bilion tidak hilang dari 1MDB. Ini menunjukkan dakwaan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir selama ini tidak benar.

■ Dakwaan Tun Mahathir terhadap 1MDB adalah didorong kepentingan peribadi, bukan kepentingan nasional, dan keinginan untuk menjatuhkan kerajaan.

■ Pihak PAC mendedahkan hasil siasatan mengenai syarikat pelaburan negara itu di Dewan Rakyat.

■ Pada Mac 2015, Ketua Audit Negara melakukan penyiasatan secara bebas ke atas akaun kewangan 1MDB. Untuk memastikan bahawa penyiasatan ini adalah satu proses yang telus, hasil penyiasatan ini diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) iaitu sebuah badan dwi-partisan yang melibatkan Ahli Parlimen pembangkang.

■ Setelah proses yang menyeluruh, PAC telah membentangkan laporannya berserta hasil siasatan kepada Parlimen. Laporan ini mewakili persetujuan antara semua ahli PAC dan hasil siasatannya adalah berdasarkan fakta dan ratusan jam penilaian dan siasatan.
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/1mdb-laporan-pac-menunjukkan-dakwaan-tun-mahathir-tidak-benar-najib-101504

■ 1MDB berfungsi sebagai penggerak pembangunan dan pertumbuhan ekonomi mampan jangka panjang Malaysia memfokuskan kepada tenaga dan hartanah.

■ Duit tersebut digunakan untuk;
1. Memiliki 15 loji kuasa dengan penjanaan tenaga bersih sebanyak 5,594MW di 5 buah negara termasuklah di Mesir, Bangladesh, Sri Lanka, UAE dan juga Pakistan.

2. Membina 3 lagi loji kuasa baharu masing2 di Port Dikson, Melaka dan juga Kedah serta membeli 310 ekar tanah di Pulau Indah yang digunakan untuk projek2 berkaitan dengan tenaga.


3. Membantu mengurangkan kos kuasa penjana Tenaga Bebas (IPP) kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) pada tahun 2012.

4. Perancangan konsep serta aktiviti merancang dan membangunkan 28.33 hektar tanah di Tun Razak Exchange (TRX) yang  bernilai sebanyak RM40 bilion melalui Pembangunan  Kasar (GDV) turut dijangka berupaya menarik lebih 250 syarikat global.

5. Berpotensi mewujudkan 500,000 pekerjaan secara langsung dan tidak langsung, menjadi pusat global bagi kewangan antarabangsa, perdagangan dan perkhidmatan terutama bagi Kewangan Islam.

6. Pada bulan Mac 2015, kerjasama syarikat terbesar di Australia, Lend Lease telah ditandatangani.
Pelaksanaan tersebut juga berperanan sebagai jualan dan pembangunan pertama melalui projek RM8 billion.

7. Tindakan mereka-bentuk konsep, merancang dan membangunkan pula 200.32 hektar bagi projek Bandar Malaysia dengan nilai pembangunan kasar RM155 bilion turut berupaya menghubungkan  Singapura dan Kuala Lumpur melalui  keretapi berkelajuan tinggi mengambil masa perjalanan hanya sekitar 60 hingga 90 minit.
□ Melalui pendekatan itu ianya dijangka mempercepatkan pembangunan di bahagian koridor selatan Malaysia dengan kawasan pertumbuhan satelit sekitar Seremban, Batu Pahat, Muar, Melaka dan Bandar Nusajaya.

8. Turut diberi perhatian adalah mengenai penyediaan meliputi pembelian, pembinaan serta kelengkapan  bagi lapan kemudahan ketenteraan baru untuk Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berharga hampir RM2.7 billion.

9. Perbelanjaan tersebut turut merangkumi 2 lapangan terbang udara baharu dan  202.34  hektar pangkalan TUDM di Sendayan dan PDRM  Subang.

10. 1MDB telah merancang untuk membeli tanah bagi membina 30,000 unit buah rumah kos rendah di seluruh Negara.
□ Pembinaan rumah mampu milik itu dirancang akan dibina di seluruh Malaysia, terutamanya di Pulau Pinang dan Lembah Klang yang dijangka menelan belanja sebanyak RM1.3 Billion dengan hampir 30,000 unit buah rumah mampu milik akan dibina.


11. Selain itu, hampir RM400 juta projek tanggungjawab sosial (CSR)  di mana 1MDB menghantar 2,400 orang bagi menunaikan fardhu Haji diantara tahun 2011 dan seterusnya.

12. 1MDB turut memberikan subsidi tayar bagi Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1MA) bagi pemandu teksi dibawah TR1MA 1.0 dan TR1MA 2.0.

13. 1MDB menyalurkan dana bagi 15 pusat pemulihan bagi pelajar2 di Sarawak selain daripada projek bekalan air dan eletrik luar bandar serta Klinik Bergerak 1Malaysia.

14. 1MDB menyalurkan dana sebanyak RM90.5 juta bagi membaik pulih rumah lama bagi golongan miskin di bawah program Nadi Kasih pada tahun 2011.

15. 1MDB telah dan akan membina serta mendalami hubungan dengan negara2 utama di Timur Tengah, termasuk urusan dengan Arab Saudi, yang telah membantu Malaysia meningkatkan kuota haji sebanyak 20,000 jemaah setiap tahun.

■ Hubungan ini juga memberi kelebihan apabila negara2 di Timur Tengah telah membantu pelajar Malaysia keluar dari Mesir ketika konflik Arab Spring terjadi.

■ 1MDB juga berjaya bagi menarik minat pelabur dari dalam dan luar negara seterusnya memberi hasil pelaburan yang bernilai puluhan billion Ringgit.

■ Ternyata, 1MDB berjaya menarik pelabur, terutamanya daripada kerajaan dan syarikat2 dari Timur Tengah ke Malaysia sejak 2009 dalam pelbagai projek 1MDB dan projek bukan 1MDB yang lain.

■ Meskipun terdapat beberapa pihak yang bertanyakan kemana ‘hilang’nya wang sebanyak RM42 Billion itu, yang pastinya, 1MDB sentiasa membuat pelaburan yang akan menguntungkan negara ini.

■ Mungkin pelaburan yang dibuat tidak dapat dilihat dalam jangka masa yang singkat, namun, kesannya pasti akan memberi kelebihan pada ekonomi negara dan seterusnya memberi kelebihan kepada rakyat di negara ini.


Dan seperti biasa, sudah menjadi resmi puak pengangkang yg tetap tidak mahu menerima dan mempercayainya, walaupun hasil siasatan dalam bentuk laporan lengkap sudah berada dalam genggaman... mereka kembali mempertikai ketelusan laporan PAC ini...

Hakikatnya... Laporan 1MDB telah pun melalui proses2;

1. Internal Private Audit bagi pihak 1MDB untuk menyiapkan laporan.

2. Semakan Laporan Audit oleh PAC untuk pengesahan sumber perolehan maklumat.

3. Semakan Laporan Audit oleh Ketua Audit Negara untuk melihat aliran wang keluar-masuk.

4. Laporan 1MDB telah dibentangkan dalam Dewan Parlimen dan telah dibahaskan oleh 222 MP's.

5. Minit Laporan 1MDB pun telah disahkan.

Persoalannya... apa lagi yg tak kena???

Sumber : Rozmi Mokhtar

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama