Advertisement - Contact Us

[BONGKAR] PANAS!!! Minit Mesyuarat Ini Mendedahkan Penglibatan Menantu Tan Sri Muhyiddin Yassin Dalam Projek 6P Bernilai RM912 JUTA... Berjuang Demi Rakyat KONON... #SahabatSMB

PATUT LA TUN MAHATHIR PERNAH GELAR MUHYIDDIN SEBAGAI "MY RICHEST MINISTER", WALHAL KETIKA ITU RAKYAT TAHU TUN DAIM JAUH LEBIH KAYA... TSMY MEMANG PAKAR BIKIN 'KANTAU'...



Program pemutihan pendatang tanpa izin (PATI) 6P yg bermula sekitar tahun 2010 diperkenalkan bertujuan memberi peluang kepada PATI untuk berdaftar secara sah sekaligus membolehkan mereka terus bekerja dlm beberapa sektor yg telah ditetapkan.

Pada tarikh 17 Mac 2011 Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin  (JKKPA-PATI) di pengerusikan oleh Tan Sri Muhyiddin (TPM) telah membawa makluman sekali kertas laporan Status Pelaksanaan Sistem Pengkalan Data Biometrik Warga Asing dan Sistem Sekuriti Nasional Nexcode (National Enforcement And Registration Biometric System  (NERS).






Projek yang diluluskan UKAS dan dibentang dalam kabinet 29 September 2010 telah diberikan kepada syarikat Nexbis Sdn Bhd (Nexbis). Projek secara PFI ini dikenakan melalui kenaikan Levi sebanyak RM50 seorang setahun. Caj levi akan dikutip oleh Jabatan Imigresen Malaysia dan akan disalurkan kepada Kumpulan Wang Disatukan dan kerajaan akan membuat pembayaran kepada Nexbis.

Berapakah kos Projek NERS ini? Pembiayaan secara PFI serta adil katanya bagi Nexbis yang telah mula mengeluarkan Capital Expenditure hampir 100% (nilai kontrak keseluruhan adalah  RM912 juta bagi pembangunan sistem NERS. 



Siapakah Nexbis Sdn Bhd? Siapa pemiliknya sehingga begitu istimewa?

Ini pihak-pihak tertentu bolehlah menyemak dan mendedahkannya. Adakah ia mempunyai kaitan dengan Menteri kanan ketika itu (yang didesas-desuskan dulu dan kini) sehingga perlu dibawa dalam Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin? Ada bermacam rumus mengenainya. Anda boleh membuat penilaian sendiri.

Portal Mynewshub  mendedahkan,


6P Amnesty Programme
Illegal foreign workers is a never-ending problem in Malaysia. It was once speculated that there are more than two million non-citizens in Malaysia, nearly one-third of them illegal. The sprouting of illegal immigrants is believed to be responsible for the increasing crime rates in the country. To address this issue, the government started the 6P Amnesty Programme several years ago to register the illegal ones in order to monitor their activities better.

The government appointed Nexbis Sdn. Bhd as the sole company to carry out this programme. A biometric system was installed in every entry point into the country that was used to register these immigrants. Nexbis was the sole supplier of this device to the Home Ministry and Immigration Department. It was alleged that a Dato who is Muhyiddin’s Son in-law was the main person behind Nexbis being awarded the contract.

Nexbis subsequently subcontracted many smaller companies to carry out the operations. However, there was no check and balancing of those companies that a lot of frauds and misappropriations transpired. Foreign worker non-governmental organisations such Tenaganita claims that poor implementation, lack of transparency and fraudulent agents severely hampered success of the 6P Programme. More than a billion tax-payers money again went to the drain.

Berikut merupakan Dokumen RAHSIA Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing-Pendatang Asing Tanpa Izin 









ISU –ISU NEXBIS SDN BHD

Antara blog awal tahun 2011 yang mendedahkan mengenai Nexbis Sdn Bhd ialah Justread-whatever.blogspot.com yang bertajuk 



Isu Tenaga Kerja Bangladesh!

Isu pengambilan pekerja asing dari Bangladesh bukanlah baru. Menjadikan Bangladesh sebagai Negara sumber memerlukan persediaan yang rapi memandang Bangladesh sebelum ini tidak mempunyai sistem penyediaan tenaga kerja yang baik dari kerajaannya.

Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin kali ke-5 BIl/2011 pun telah membawa kertas pertimbangan untuk di luluskan iaitu;

Laporan Lawatan Kerja ke Bangladesh dan UAE, dan Cadangan Negara Bangladesh sebagai sebuah Negara Sumber bagi pengambilan Pekerja Asing.


Agenda mesyuarat Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin kali ke-5 Bil/2011 telah membawa isu tenaga kerja Bangladesh lebih awal lagi. 

Jadi usaha kelulusan 1.5 juta Bangladesh 2016 adalah hasil dari kertas kerja itu awalan semasa Tan Sri Muhyiddin menjadi TPM lagi! Bukan benda baru. 

Terdapat pelbagai reaksi mengenai Penggajian Tenaga Kerja Bangladesh secara G to G itu. Bagaimanapun KDN telah menjawab kegusaran rakyat itu

Perlu ditekankan di sini, bahawa tiada satu angka yang mutlak bagi jumlah kemasukan pekerja Bangladesh kelak kerana ianya akan bergantung kepada keperluan sebenar majikan semasa permohonan dibuat dan akan dinilai berdasarkan kelayakan serta kemampuan setiap majikan untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan. Mekanisme ini akan dipantau dan dikawalselia oleh Kerajaan melalui Agensi Kawal Selia untuk setiap sektor bagi mengelakkan berlakunya kebanjiran pekerja asing dalam negara dan membenarkan hanya mereka yang layak sahaja bekerja di Malaysia.



Walaupun  rakyat  telah diberi penjelasan akan kerja 3D (Dirty, Dangerous, Difficult)dalam lima (5) sektor formal yang dibenarkan untuk menggaji pekerja asing sahaja iaitu sektor pembinaan, perkilangan, perladangan, pertanian dan perkhidmatan. Kebimbangan utama ialah lambakan pekerja asing.

Jika kerajaan boleh mendaftarkan tenaga kerja asing sehingga 1.3 juta secara sah semasa proses pemutihan tetapi keupayaan penghantaran balik tidak sampaipun 100 ribu orang. Baki yang besar dianggarkan 7 juta di Negara ini adalah satu jumlah yang besar!. Kebimbangan ini yang patut dijawab oleh kerajaan. Sejauh mana jaminan kerajaan menyelesaikan lambakan pendatang asing. Jika atas permintaan industri rakyat masih boleh bertimbang rasa. 


Jika dulu manfaat Sistem Pengkalan Data Biometrik Warga Asing dan Sistem Sekuriti Nasional Nexcode (National Enforcement And Registration Biometric System  (NERS) kepada Nexbis Sdn Bhd untuk konsesi 12 tahun dan kini kouta 1.5 juta ini siapa pula? Sampai bila kouta 1.5 juta ini habis digunakan? setahun atau 5 tahun?

Adakah taukeh “out sourcing” Bangladesh bergelar Dato’ itu yang akan monopoli? Atau siapa? Kita buka untuk persoalan. 

Sumber : Papariot

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama