Advertisement - Contact Us

[BONGKAR] PANAS!!! Muhyiddin Terpalit Skandal Dengan Isteri Hakim? RM2 Juta Untuk Elak Skandal 'Meletup'??? #SahabatSMB

MEMANG PATUT ROSMAH RASA BERTUAH KERANA DIKURNIAKAN SEORANG SUAMI YG SETIA DAN PENYAYANG, SEPERTI NAJIB...


Menurut Raja Petra Kamarudin, Muhyiddin Yassin yang bergandingan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam (Kempen Anti-Najib) ANC, telah mendiamkan diri sejak kebelakangan ini. Krisis peribadi yang sedang dihadapi beliau akan amat memalukan  jika beliau tidak berhati-hati. Jadi adalah lebih baik dia diam,”keeps his head down at this stage lest it gets blown off”.

Tambah Raja Petra lagi, Muhyiddin mempunyai hubungan sulit dengan isteri hakim dan hakim itu menyaman isterinya untuk bercerai atas sebab tersebut. Dalam alasan untuk perceraian, hakim menyatakan kecurangan sebagai sebab dan nama Muhyiddin disebut di dalam Akuan Berkanun.

Isteri hakim tersebut mahu mencabar perceraian itu dan jika perkara ini dibicarakan di mahkamah terbuka ia akan menjadi sangat memalukan bagi Muhyiddin. Jadi seorang jutawan Cina merancang untuk membayar isteri hakim tersebut sebanyak RM2 juta sebagai satu bentuk penyelesaian perceraian dengan perjanjian bahawa dia tidak akan mencabar perceraian itu, menurut Raja Petra lagi.

Saya sendiri telah melihat dokumen-dokumen tersebut dengan syarat saya tidak akan mendedahkan nama hakim, kerana dia hanya mangsa dalam keseluruhan episod ini. Muhyiddin bagaimanapun bimbang yang saya akan menerbitkan dokumen maka beliau mendiamkan diri sahaja agar terselamat.

Sudah tentu, saya mempunyai tiga saksi yang saya boleh panggil untuk memberi keterangan bahawa saya telah melihat dokumen dan bahawa mereka juga telah melihat dokumen tersebut – bahawa saya telah dibenarkan untuk melihat dokumen-dokumen itu dengan syarat saya akan menjaga nama hakim . Oleh itu saya bersedia untuk menghadapi tindakan mahkamah jika Muhyiddin mahu membawa perkara ini ke mahkamah.

Ramai yang berfikir bahawa Muhyiddin mula menentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hanya pada 2015 selepas Khairuddin Abu Hassan dan Syed Rosli Syed Harman Jamalullail (orang yang gemar menggunakan istilah ‘janda pukimak’) mula menyerang Najib mengenai isu 1MDB pada bulan Disember 2014 .


Muhyiddin bertindak seolah-olah beliau tidak mengetahui mengenai perkara itu sehingga dia membaca mengenainya di The Edge dan itupun hanya selepas Disember 2014. Sebenarnya perkara ini tidak benar. Muhyiddin telah merancang untuk menyingkirkan Najib lebih awal dan isu 1MDB 2015 adalah alasan semata-mata untuk mewajarkan langkah beliau terhadap Najib.

Pada 4 Mei 2013, yang merupakan malam pilihan raya umum 5 Mei 2013, Blog Movement for Change, Sarawak (MoCS) menerbitkan sebuah artikel ‘Is this the beginning of Prime Minister Muhyiddin’s tenure?’ (BACA DI SINI). Artikel ini ditulis oleh Stephanie Jacob dan ia bermula dengan:

Jika Barisan Nasional menang pilihan raya ini dengan margin yang sedikit maka Najib Abdul Razak mungkin akan menghadapi satu cabaran kepada kepimpinan beliau dalam Umno dan negara, daripada timbalannya Muhyiddin Yassin. Isu-isu Muhyiddin terdahulu hanya kes tanah yang terkenal di Johor di mana beliau dikatakan telah bekerjasama dengan jutawan dan juga ahli perniagaan Syed Mokhtar Albukhary. Dalam politik hubungannya dengan kumpulan-kumpulan ekstrem Melayu seperti Perkasa dan pendirian tegas berkenaan bahasa Melayu menghadkan langkahnya.

Namun terdapat peluang ketara – lebih baik – bahawa dia akan menjadi Perdana Menteri akhirnya jika BN menang dengan margin yang kecil.

Sehari sebelum pilihan raya umum lepas, Muhyiddin sudah menjangka majoriti Barisan Nasional pada pilihan raya umum 2013 adalah lebih rendah berbanding pilihan raya umum 2008. Dan memang ia lebih rendah.

Jadi Mahathir melepaskan serangan pertama dengan menyalahkan Najib kerana penurunan undi dan kerusi dan orang tua itu menuduh Perdana Menteri membuang masa kepada pengundi Cina yang tidak akan menyokong kerajaan serta mengabaikan pengundi Melayu yang merupakan penyokong tradisional Umno dan Barisan Nasional.

Artikel itu kemudian meneruskan dengan analisis (BACA LAGI DI SINI) tetapi apa yang lebih menarik adalah cerita mengenai skandal yang dilakukan oleh Muhyiddin ketika beliau menjadi Menteri Besar Johor, khususnya mengenai kes Stamford Holdings.
Kelihatan seolah-olah kroni Mahathir, Syed Mokhtar Albukhary, Yahaya Talib dan Muhyiddin memulakan sebuah syarikat usaha sama yang didakwa menipu rakyat Singapura beribu-ribu ekar tanah bernilai puluhan juta. Kes itu akhirnya dibawa ke mahkamah dan MoCS berkata:

Pada masa ini, butiran kes itu muncul dalam penerbitan berita Asiaweek. Laporan terperinci memetik ancaman panggilan telefon Muhyiddin kepada pengarah Stamford, dan menyatakan bahawa Asiaweek memiliki rakaman panggilan telefon tersebut juga. Muhyiddin menafikan laporan itu dan menyatakan, “Tidak ada satu pun kebenaran dalam mana-mana tuduhan terhadap saya.” Bagaimanapun dia tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Asiaweek, yang membuktikan secara tersirat bahawa laporan itu adalah benar.

Terdapat satu lagi laporan yang diterbitkan pada 31 Oktober 2008 yang dikenali sebagai The Muhyiddin-Stamford Land Conspiracy Matter, yang anda boleh baca DI SINI. Laporan itu sebenarnya ditulis oleh Murray Hiebert daripada Far Eastern Economic Review pada tahun 1995 dan dalam laporan itu dia berkata seperti berikut:

Dokumen mahkamah Stamford bertegas mengatakan hubungan syarikat dengan bekas ketua menteri bermula sejak tahun 1988. Empat tahun sebelum ini, firma itu telah cuba untuk membangunkan beberapa pegangan tanah yang besar berhampiran ibu negeri Johor Baru. Tetapi Stamford tidak mendapat kelulusan untuk projek tersebut sehingga pengarahnya bertemu dua lelaki yang didakwa rakan niaga Muhyiddin, Syed Mokhtar Albukhary dan Datuk Yahaya Tabib. 
Kedua-dua mereka mengatur mesyuarat di Singapura antara wakil syarikat dan bekas ketua menteri itu, dakwa dokumen firma tersebut. Dalam tempoh setahun, Stamford dan tiga lelaki itu telah membentuk usaha sama 70-30 untuk membangunkan sebahagian 724 hektar tanah. Apabila harta itu telah dijual pada tahun 1994, pelaburan awal kumpulan Muhyiddin M$1.8 juta  ($735,000) telah meningkat kepada M$ 83 juta.

Dalam pada itu, kumpulan Muhyiddin menjadi “sangat tamak,” menurut dokumen-dokumen Stamford yang difailkan di mahkamah, dan mahu membentuk usaha sama kedua di mana mereka akan mengawal 70% daripada saham-saham tetapi akan membayar Stamford hanya M $ 74,100 per hektar untuk baki 2,672 hektar, bayaran rasmi syarikat.

Apabila Stamford berkeras mengekalkan perjanjian asal 70% dan dibayar M $ 185,250 sehektar, salah seorang rakan Muhyiddin didakwa memberi amaran kepada syarikat itu bahawa kertas pengambilalihan tanah berada di meja bekas Ketua Menteri dan boleh “ditandatangani pada bila-bila masa”. 

Muhyiddin sendiri mengugut Stamford pada bulan Disember 1992 dengan memberitahu salah seorang daripada pengarahnya bahawa “masa semakin singkat”. Pada bulan Julai 1994, kerajaan negeri membeli tanah tersebut bagi pihak Economic Development Corp. Islam Johor.

Raphael Pura The Wall Street Journal (WSJ) juga melaporkan bahawa cerita tersebut, menurut Muhyiddin, WSJ tidak pernah berbohong dan hanya memberitahu kebenaran. Jadi ini hanya bermaksud apa yang WSJ menulis tentang Muhyiddin mesti 100% benar.
Bagaimanapun, untuk maklumat lanjut tentang salah satu daripada skandal yang melibatkan Muhyiddin ketika beliau menjadi Menteri Besar Johor, sila baca di bawah :



Ini merupakan orang yang sama mengatakan dia mahu menggulingkan Najib semata-mata untuk menyelamatkan Malaysia dan bukan atas sebarang sebab lain. Namun sehari sebelum pilihan raya umum 5 Mei 2013 ramai rakyat Malaysia sudah tahu bahawa beliau akan cuba untuk menggulingkan Najib tetapi dia hanya bertindak dua tahun kemudian pada tahun 2015 apabila beliau berjaya mendapatkan alasan untuk berbuat demikian.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama