-->

Suara Melayu Baru

Breaking News
Loading...

Sabtu, 31 Oktober 2015

[BONGKAR] PANAS!!! Apa Sebenarnya Niat Rafizi Berkhidmat Dengan Petronas? Sampai Berhutang Dengan Petronas? #SahabatSMB

PUK PIJI...  HANG BUAT APA MASA KAT PETRONAS??? MAI CERITA SIKIT...

Sebelum ni aku dah dedahkan keraguan yg timbul berhubung apa yg berlaku ketika puk piji berkhidmat bersama Petronas... banyak persoalan yg timbul...



Menurut maklumat, Rafizi pernah keluar dari PKR sekitar tahun 2006 setelah menerima tawaran berkhidmat bersama Petronas... BAGAIMANA SEORANG YG BERPOTENSI BESAR DALAM PAKATAN RAKYAT SERTA MEMPUNYAI HUBUNGAN BAIK DENGAN PEMIMPIN TINGGI PR MEMILIH UTK MELETAK JAWATAN DALAM PARTI DAN MENYERTAI SYARIKAT GLC MILIK KERAJAAN UMNO???

Adakah Rafizi memang mempunyai agenda tertentu? Berdasarkan maklumat yg diterima juga, Rafizi hanya berkhidmat bersama Petronas sehingga awal 2009... aku malas nak menuduh walaupun wujud dakwaan berlaku salah laku dan salah guna kuasa sewaktu Rafizi bersama Petronas, sehingga dia diberi pilihan samada meletak jawatan atau dipecat... Rafizi dikatakan memilih untuk meletak jawatan BERSYARAT...

Selepas keluar dari Petronas, mungkin untuk menutup salah laku yg berlaku, Rafizi telah ditawarkan berkhidmat bersama Pharmaniaga... Rafizi bersama Pharmaniaga hanya selama 3 bulan dan kemudiannya dia ditawarkan berkhidmat sbg salah seorang penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor dgn bayaran sekitar RM30,000 sebulan...

Untuk makluman, 2 cek telah dikeluarkan kepada Petronas Nasional Berhad yg berjumlah RM41,091.80 manakala satu lagi kepada Petronas Cargali Sdn Bhd berjumlah RM31,499.89 daripada  MOHD RAFIZI BIN RAMLI... kedua-dua cek ini bertarikh 29/7/2009 dan 29/7/2009 drpd HSBC Bank... kedua-duanya cek keluar ketika Rafizi sudahpun berkhidmat bersama kjaan negeri Selangor...



Aku tidak berniat untuk membuat sebarang tuduhan, sekadar ingin mendapatkan jawapan dan penjelasan tentang beberapa perkara antaranya :

1. Atas tujuan apakah cek itu dikeluarkan oleh Rafizi oleh pihak Petronas?

2. Adakah Rafizi mempunyai hutang kepada pihak Petronas dan apakah tujuan hutang itu dibuat?

3. Adakah pihak Petronas tahu bahawa Rafizi merupakan ahli kuat PKR sebelum mereka tawarkan jawatan dalam Petronas?

Aku tak pasti samada isu ini pernah dibangkitkan atau tidak sebelum ini kerana aku tahu ia perkara lama... yg pasti, aku belum mendapat jawapan kepada persoalan yg telah aku bangkitkan... jadi apa salahnya jika aku bangkitkan semula demi mencari kebenaran... di pihak Rafizi sendiri sebenarnya tidak ada perkara yg perlu dikhuatiri selagi mana yakin berada di pihak yg benar...

Diulang, ini bukan satu tuduhan, tapi persoalan yg memerlukan jawapan... jadi, cuma perlu jawap dan semua pihak akan berpuas hati... InshaAllah...
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By MamuKarapoley 

Rabu, 28 Oktober 2015

[ANALISIS ISU] Kaedah Pengiraan Harga Runcit Petrol Dan Menjawab Persoalan Berhubung Isu Minyak... #SahabatSMB

MENJAWAB PERSOALAN BAGAIMANA PERKIRAAN HARGA PETROL PASARAN RUNCIT DITENTUKAN...

Baru-baru ini berbangkit semula isu berhubung peranan Petronas dalam menentukan hasil pendapatan negara dan kenapa harga pasaran petrol tidak banyak berubah sedangkan pasaran dunia menunjukkan penurunan mendadak... perkara pertama yg perlu kita tahu sebelum kita boleh membuat sebarang spekulasi adalah industri petroleum di Malaysia tetap bergantung kepada pasaran dunia, sekalipun kita merupakan pengeluar minyak mentah...


Pada ketika harga minyak dunia melambung tinggi hingga mencecah USD140 se tong, harga petrol di Malaysia tidak banyak menunjukkan peningkatan... paling tinggi hanya sekitar RM2.30 per liter... keupayaan kerajaan mengekalkan harga pada paras terendah sebenarnya disebabkan peranan negara yg mampu mengeksport minyak mentah Brent pada harga maksimum, berdasarkan peningkatan jumlah permintaan yg mendadak...

Walhal pada ketika itu, negara2 lain termasuk negara maju mahupun negara pengeluar minyak seperti Malaysia tidak mampu survive dan terpaksa menjual petrol pada harga lebih tinggi berbanding Malaysia... kita bertuah kerana hasil kebijaksanaan kepimpinan kita menguruskan aset2 negara, maka kita berupaya mengimbangi kenaikan harga petrol ketika itu dgn jumlah pendapatan hasil jualan minyak mentah Brent... atau dgn erti kata lainnya, kjaan tidak mengambil kesempatan ke atas rakyat Malaysia apabila masih mampu menjual petrol dgn harga yg rendah sedangkn pd ketika itu kjaan mempunyai alasan yg kukuh utk menetapkan harga yg lebih tinggi...

Senario sedikit berbeza bilamana harga pasaran dunia turun secara mendadak hingga mencecah bawah USD50 setong bg petrol... minyak mentah Brent yg dihasilkan oleh Petronas lebih rendah drpd itu iaitu sekitar USD44 setong... ini berlaku disebabkan permintaan global kpd hasil minyak telah berkurangan secara drastik, sedangkan dlm masa yg sama penghasilan minyak mentah dan hasil minyak berada pada paras statik... byk faktor yg menyumbang kpd pengurangan demand, antaranya termasuklah konflik yg melanda negara2 OPEC, disamping peranan spekulator yg mempengaruhi naik turun harga...

Di Malaysia, kejatuhan harga telah menjejaskan hasil jualan minyak mentah dan ini menyebabkan pendapatan Petronas dan negara berkurangan... kjaan tidak mungkin mengambil langkah menaikkan harga petrol secara mendadak kerana ini akan memberi persepsi yg negatif drpd rakyat... logiknya, apabila harga pasaran global jatuh maka harga pasaran petrol di Malaysia juga akan turun... tapi hakikatnya, harga petrol di Malaysia sebenarnya sudah pun rendah sejak sebelum drpd itu lagi...


Tidak mungkin kjaan mampu menurunkan lagi harga petrol sedangkn harga petrol sememangnya sudah pun murah... dlm masa yg sama kjaan tidak dapat mengimbangi apabila hasil jualan minyak mentah berkurangan berbanding sebelum ini... kjaan terpaksa mengambil langkah lain bagi menampung kekurangan hasil jualan minyak mentah dgn cara antaranya melepaskan bebanan subsidi ke atas minyak RON97, mencari alternatif lain termasuk mengemaskini sistem percukaian GST dan beberapa langkah lain...

Ada juga pihak yg mempertikai kenapa harga petrol masih tinggi sedangkan Petronas mempunyai akses hampir keseluruhan industri petroleum... mmg diakui Petronas juga turut terlibat dalam proses pemprosesan dan penapisan minyak mentah seperti di Terengganu dan Melaka... namun ia bukanlah bidang utama Petronas selain kebergantungan yg masih tinggi kepada Shell utk memproses minyak mentah... malah penghasilan daripada pemprosesan minyak mentah oleh Petronas masih belum cukup untuk menampung pengurangan hasil jualan minyak mentah global... untuk rekod Petronas hanya mampu memproses minyak mentah sekitar 700k tong, masih belum dapat memenuhi permintaan domestik sedangkan Arab Saudi berupaya memproses sebanyak 10 juta tong, bagi tempoh yang sama...

Diharap penjelasan ini sedikit sebanyak membantu rakyat utk memahami gambaran umum senario yg berlaku berkaitan dgn krisis pasaran minyak dunia yg tidak menentu... aku juga ingin kongsikan kaedah pengiraan yg betul, yg digunapakai oleh kerajaan dalam menentukan harga pasaran minyak petrol di Malaysia...

KAEDAH PENGIRAAN DALAM MENENTUKAN HARGA RUNCIT PETROL DI MALAYSIA - OLEH YB KHAIRY JAMALUDDIN...

Saya nak ambil sedikit masa untuk menjelaskan tentang harga petrol. Ramai yang tidak memahami cara bagaimana harga petrol dikira. Ini menimbulkan keadaan dimana ramai pakar ekonomi mee segara tiba-tiba muncul dengan teori tersendiri.

Contoh pakar mi segera seperti gambar dibawah. Dengan penuh keyakinan beliau kata “ini fakta…” Saya juga yakin ramai yang mebaca post tersebut dan terus share secara membuta tuli tanpa sebarang usul periksa. “Mesti Mamat ni betul.” “Logik juga dia tulis.”

Apa yang beliau tulis itu salah sebab harga minyak dunia itu yang diambil sebagai contoh adalah harga minyak mentah. Untuk pengetahuan semua, petrol yang kita guna untuk kenderaan kita bukan minyak mentah. Itu minyak yang sudah diproses, ditapis, diangkut, diedar, diniaga dll. Jadi fakta dibawah tidak betul. Kalau beliau konfiden dengan ‘fakta’ beliau, saya sarankan beliau mengisi kenderaannya dengan minyak mentah. Tengok jauh mana boleh jalan.


Mungkin disini ada yang nak tulis, “OK lah KJ. Jangan sembang je bro. Tunjuk lah cara nak kira petrol ni.”

Baik.

Harga petrol di Malaysia dikira mengikut formula yang dikenali sebagai Automatic Pricing Mechanism atau APM.

Harga rujukan bagi kiraan APM adalah Mean of Platts Singapore (MOPS). Ini merupakan harga minyak yang sudah diproses. (Makulumat lanjut tentang MOPS boleh di-Google).

Harga MOPS dicampur pula dengan beberapa kos lain:

– Kos operasi (9.58 sen/liter)
– Margin syarikat minyak (5 sen/liter)
– Margin dealer stesen minyak (12.19 sen/liter)
– ‘Alpha’ yakni perbezaan MOPS dengan harga pembelian sebenar (5 sen/liter)

Jadi dengan mudah:
MOPS + 9.58 sen + 5 sen + 12.19 sen + 5 sen = harga pasaran sebenar petrol di Malaysia

Satu lagi gambar dibawah menunjukkan penjelasan yang sama dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri atau KPDNKK.

Di sini ada pula yang nak menyampuk, “Sudah lah bro. Harga minyak naik lettew. Bangang barang naik.”

Kerajaan pun telah mengumumkan penarikan subsidi petrol pada 1 Disember. Ramai kutuk. “Kerajaan ale utoo” bagai.

Yang kutuk ini tidak pantau harga pasaran minyak.

Kita guna formula diatas.

Purata harga MOPS untuk RON95 dari 1 hingga 19 November adalah 195.15 sen. Campur dengan kos lain diatas = 226.88 sen atau kurang lebih RM2.27. Maksudnya, bila kita apungkan harga petrol pada 1 Disember dan tren penurunan harga pasaran minyak berterusan, ada kemunkinan besar harga petrol RON95 turun. Subsidi dijimat, harga pun boleh turun.
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By MamuKarapoley

Selasa, 27 Oktober 2015

[BONGKAR] PANAS!!! YTL Group Berjaya 'Beli' Tun M Dan TS Muhyiddin Yassin... Minta SPRM Ambil Perhatian... #SahabatSMB

1BESTARI.NET : TSMY DIPERKUDAKEPANGKAN OLEH TUN M APABILA YTL DIUSIK NAJIB...

Sebelum ni pun aku dah pernah dedahkan YTL dan Tun M melalui perjanjian IPP yg nyata berat sebelah serta menekan rakyat secara halus... Najib cuba menghapuskan monopoli YTL melalui kewujudan 1MDB... Akibatnya, 1MDB diserang bertubi-tubi dari pelbagai arah...

Hal ini menjadi lebih tragis bilamana org paling kanan dlm kerajaan turut menerjah kredibiliti Najib dgn menjadikan 1MDB sebagai modal utama... rupa-rupanya memang sah, ada udang di sebalik mee... bukan Tun M sahaja yg mempunyai hubungan 'istimewa' dgn YTL, bekas Menteri Pelajaran yg juga mantan TPM ketika itu juga ber'kasih sayang' dgn YTL... jadi tak hairan lah kenapa TSMY melenting sangat bila Najib n 1MDB 'touching2' YTL...


Malas nak cerita panjang2, jadi aku kongsikan terus pendedahan yg dibuat oleh beberapa org sahabat berhubung perkaitan antara TSMY, Tun M, YTL Group dan Projek 1BestariNet melalui Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)...

"SPRM SIASAT MUHYIDDIN ISU 1Bestarinet???"

Memang elok pun pemberian tender dan projek 1Bestarinet ini disiasat oleh SPRM. Apa yang boleh disimpulkan oleh guru2 di malaysia sistem tersebut hanya menyusahkan mereka. tapi ada yang lebih penting guru2 dan rakyat perlu tahu :


# sebelum YTL mendapat tender bidaan bagi melaksanakan sistem ini juga telah dibuat oleh TM dan Timedotcom yang lebih berkredibiliti bersama-sama 15 pembida yang lain.

# Kontrak RM4 Bilion Selama 15 Tahun Projek 1BestariNet KPM, YTL Untung RM50 Juta Setahun!

# 1Bestarinet YTL Tidak Tepati Janji Projek RM663 Juta Didenda Hanya RM2.4 Juta.

# KPM (semasa MUHYIDDIN) beri subsidi TYL RM5.77 juta – RM6.92 juta Setahun
MALANGNYA.... “janji tidak ditepati“. Yang aniaya guru-guru sekolah, pelajar dan ibubapa disuapkan dengan “projek hangat-hangat tahi ayam”.

# YTL gagal memasang 1003 buah sekolah dengan rangkaian internet jalur lebar pada tempoh yang telah ditetapkan.

# Dijangka sekolah akan menerima kelajuan internet 4-20Mpbs tetapi kelajuan yang berjaya dicapai hanya sekadar 0.2-3Mbps.

# Sistem Virtual Learning Experience (VLE) masih lagi gagal apabila kadar penggunaannya hanya serendah 4% sahaja.'

SUMBER : Pendekar Tanah

"Penyelewengan Bestarinet"

■ Laporan Ketua Audit Negara 2013 menunjukkan bahawa 8,807 sekolah sudah dilengkapi dengan sistem Virtual Learning Experience (VLE). Tetapi statistik pendaftaran masuk atau login bagi bulan Mac 2014 adalah antara 0.01% - 4.96%. Namun penggunaan sistem tersebut berkadar songsang dengan 0.17% - 0.64% minat murid sekolag. Sejumlah RM663 juta sudah pun dibelanjakan sejak tahun 2012. Tetapi kadar penggunaan yang amat rendah di sebalik pelaburan yang begitu besar adalah disebabkan beberapa faktor seperti :

1. Kelemahan infrastruktur sedia ada,
2. Sambungan jalur lebar yang lembap,
3. Liputan Internet tanpa wayar yang tidak mencukupi,
4. Masalah ketercapaian kepada sistem,
5. Kekurangan perkakas sokongan seperti komputer riba dan projektor,
6. Ketiadaan pemantauan dan garis panduan yang jelas bagi penggunaan VLE.

■ Menurut Laporan Ketua Audit Negara juga, wujud penyelewengan pelaksanaan 1BestariNet oleh kontraktor YTL Communications Sdn Bhd. Antara penyelewengan yang berlaku adalah :
1. Ketidakpatuhan kepada syarat-syarat kontrak,
2. Kekurangan pengurusan nilai (value management),
3. Kelewatan dalam pemasangan infrastruktur serta liputan yang tidak mencukupi.

■ YTL telah diberi masa sehingga 30 Mac 2013 untuk memasang Internet jalur lebar 4G di semua 10,000 sekolah. Walau bagaimanapun, menjelang tarikh akhir itu, hanya 6,092 sekolah bersamaan 59.3% sahaja telah disambungkan. Setahun kemudian, hanya 88.9% telah selesai, dengan baki kira2 lebih 1000 sekolah yang masih menunggu. Hasil daripada kelewatan ini, YTL telah didenda RM2.4 juta oleh Kementerian Pendidikan.

■ Penyelewengan lain yang didapati dalam Laporan Ketua Audit Negara termasuk kegagalan kontraktor untuk mendapatkan kelulusan teknikal daripada MAMPU dan Kementerian, serta kegagalan untuk menjalankan Penilaian Keperluan Sekolah sebelum pemasangan infrastruktur. Akibatnya, 58% daripada 501 sekolah yang diselidik melaporkan bahawa sistem 1BestariNet yang dipasang tidak meliputi keseluruhan kawasan sekolah, walaupun ia merupakan syarat wajib dalam kontrak antara Kementerian dan YTL.

■ Laporan Ketua Audit Negara juga menunjukkan bahawa kelajuan jalur lebar yang disediakan rata-rata kurang memuaskan dan jauh lebih rendah daripada syarat kontrak yang menetapkan kelajuan daripada 4Mbps sehingga 20Mbps.
■ Oleh yang demikian, selain daripada denda RM2.4 juta yang dikenakan ke atas YTL kerana kelewatan pemasangan infrakstruktur 1BestariNet, apakah tindakan-tindakan lain yang diambil oleh Kementerian untuk mengatasi penyelewengan kontrak yang disebutkan tadi?.


□ 1BRIS: keuntungan untuk kroni semata-mata?

■ Laporan Ketua Audit Negara juga mendedahkan beberapa kelemahan kontrak yang bukan sahaja merugikan Kerajaan, tetapi membawa keuntungan besar kepada YTL. Salah satu contoh yang jelas adalah pemasangan menara pemancar 1BestariNet Receiver Integrated System, atau 1BRIS, yang dipasang di premis sekolah untuk menerima dan menyampaikan isyarat tanpa wayar.

■ Menurut penemuan audit, Kementerian telah mendapatkan input daripada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) berkenaan dengan kadar sewa yang sesuai untuk penggunaan premis sekolah sebagai tapak 1BRIS. Justeru, JPPH telah mengesyorkan sewa bulanan sebanyak RM1,200 bagi setiap tapak.

■ Walau bagaimanapun, YTL enggan membayar jumlah ini, sebaliknya menyatakan bahawa syarat2 kontrak membenarkan mereka untuk memasang menara pemancar secara percuma. Pun begitu, Kementerian telah memutuskan untuk mengenakan sewa token sebanyak RM1,000 setahun bagi setiap tapak 1BRIS.

■ Namun demikian, RM1,000 setahun adalah jauh berbeza dengan syor JPPH, iaitu RM1,200 sebulan. Malah, Laporan Ketua Audit Negara menyatakan kadar RM1,000 setahun adalah “tidak munasabah.” Dengan sebanyak 3,203 menara pemancar 1BRIS yang dipasang di seluruh negara, pendapatan sewa pada harga RM1,200 sebulan adalah RM46.12 juta setahun. Malangnya, YTL hanya perlu membayar RM3.2 juta setahun. Ini bersamaan dengan kerugian pendapatan sebanyak RM42.92 juta setahun bagi Kementerian.

■ Laporan Ketua Audit Negara juga mendapati bahawa berdasarkan kontrak yang dipersetujui antara Kementerian dan YTL, semua caj utiliti yang berkaitan dengan 1BestariNet termasuk menara pemancar 1BRIS terpaksa ditanggung oleh Kerajaan sepanjang tempoh kontrak, sementara kontraktor hanya bertanggungjawab untuk kos yang berkaitan dengan pemasangan, penyelenggaraan dan pengurusan 1BRIS.

■ Ini adalah suatu kecuaian yang serius dalam perjanjian kontrak. Malah, pihak Kementerian dalam jawapannya kepada Pejabat Ketua Audit Negara telah mengakui bahawa pemasangan menara pemancar 1BRIS telah meningkatkan kos elektrik sekolah sebanyak RM150 hingga RM180 sebulan. Jika digandakan dengan 3,203 tapak 1BRIS di seluruh negara, jumlah peningkatan caj elektrik adalah antara RM5.77 juta hingga RM6.92 juta setahun. Keadaan ini langsung tidak masuk akal, kerana Kerajaan merupakan pelanggan perkhidmatan YTL dan tidak seharusnya dibebani dengan caj utiliti yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada kos operasi kontraktor.

■ Akibat kelemahan dalam kontrak 1BestariNet yang jelas berat sebelah, YTL akan memperolehi keuntungan atas angin hampir RM50 juta setahun, ataupun RM750 juta sepanjang tempoh 15 tahun projek 1BestariNet. Dalam konteks ini, denda RM2.4 juta yang dikenakan ke atas YTL sebenarnya tidak bermakna langsung berbanding ratusan juta ringgit keuntungan yang bakal diperolehi YTL akibat kelemahan kontrak serta pendapatan daripada penggunaan komersil menara pemancar 1BRIS, di samping apa-apa keuntungan daripada projek tersebut.

■ Hanya ada dua penjelasan bagi kontrak yang amat berat sebelah ini. Sama ada Kerajaan berlaku cuai kerana bersetuju dengan perjanjian yang penuh kelemahan ini, atau pun perjanjian ini sengaja dibentuk sedemikian rupa untuk menguntungkan syarikat kroni. Walau apa pun jawapannya, Kementerian harus bertanggungjawab dan menjelaskan kepada rakyat bagaimana kerugian ini akan diatasi.'

SUMBER : Mohd Zamzami Razlan Zam
_______________________________

Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By Padiyappa

Jumaat, 23 Oktober 2015

2 VIDEO + PIC [DEDAH] PANAS!!! BELASAH, PIJAK KEMALUAN, TIDUR LOKAP... SEMUANYA KERANA LELAKI... #SahabatSMB

GEDEBE' KAMPUNG DUSUN...

Kesian pulak aku tengok cik kak ni... tak pasai-pasai makan nasi bungkus... sebab... LELAKI...


Aku sendiri pun tak pasti 'part' mana yg hebat sangat dgn lelaki yg cik kak ni pertahankan sangat... sampai sanggup membelasah seorang lg wanita lain... 


Jom kita tonton rakaman video yg dirakam oleh salah seorang drpd rakan mereka sendiri...


Bukan setakat belasah ala tomoi, malah keluar habih kungfu, tinju, kuntau, fong sai yuk, wong fei hong... abih2, ke lokap juga peginya...

Tak cukup dengan belasah, bila iblis dah mula menguasai diri, mulalah idea2 jahat, yg diluar kewarasan manusia timbul... mangsa telah diaibkan dgn begitu teruk sekali...

Jom tengok video ni pula... gambar terpaksa dikaburkan kerana apa yg ditunjukkan benar2 melampaui batas...


Mungkin ada yg pertikai tindakan menyiarkan gambar ini... memalukan dan mengaibkan suspek??? 






Sebenarnya inilah mungkin pilihan yg dimahukan olehnya... jika tidak masakan cik kak dan rakannya sanggup merakam video ketika mereka beraksi membelasah... dan kemudian rakaman tersebut dikongsi dan disebar dalam media sosial... nampak sangat cik kak ni nk tunjuk hebat dan mahukan populariti... 


Jadi, apa salahnya kalau aku membantu...
_______________________________

Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :

https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :

Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By Padiyappa

[ANALISIS ISU] BAJET 2016... Rakyat Malaysia Menanti, Memerhati Dan Akan Menilai... MAMPUKAH NAJIB? #SahabatSMB

BAJET 2016 : RAKYAT MALAYSIA MENANTI, MEMERHATI  & AKAN MENILAI...

Tidak boleh dinafikan bahawa kerajaan Malaysia pimpinan YAB Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abd Razak juga telah membawa banyak perubahan, kemajuan, transformasi dan kejayaan kepada negara... mungkin ada sedikit sebanyak kelemahan yg berlaku dalam melakukan transformasi namun dari satu sudut, Najib telah memulakan langkah seperti yg dirancang... setiap permulaan langkah, akan ada liuk lentok yg sumbang, selagi mana ada kemahuan utk perbaiki, inshaAllah, diakhirnya keserasian langkah pasti akan ketemu...


Menjelang pembentangan Bajet bagi tahun 2016, yg mana bajet ini juga merupakan bajet pertama bagi Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11), elok juga jika kita imbas kejayaan kerajaan merencanakan apa yg telah dibentangkan dlm bajet tahun lalu... boleh dikatakan hampir ke semua yg pernah diumum dahulu telah pun dilaksana, tinggal lagi beberapa perkara yg mungkin telah pun bermula dan sedang berjalan atau yg mungkin menghadapi masalah yg timbul kemudian yg perlu kerajaan tangani terlebih dahulu... namun secara keseluruhannya, kerajaan tetap memberi komitmen yg tinggi bagi merealisasikan apa yg dirancang...

Bajet kali sebenarnya sangat berbeza berbanding bajet sebelum2 ini... bajet ini bakal menentukan kedudukan Najib sebagai pemimpin no 1 negara... manakan tidak, sepanjang tahun 2015 ini, Najib terpaksa berdepan dengan saat yg paling getir dalam survival politik beliau... pelbagai isu, krisis dan kritikan terpaksa didepani oleh Najib... bukan sahaja daripada pihak pembangkang mahupun rakyat, namun lebih malang lagi apabila Najib terpaksa menghadapi serangan dari dalam UMNO BN dan kerajaan sendiri, yg sepatutnya mereka ini menjadi orang harapan atau tulang belakang kepimpinan beliau, bukannya duri dalam daging...

Dalam bajet ini juga, rakyat mahu melihat sejauh mana keupayaan kerajaan dan Najib khususnya, dalam mengurustadbir negara, terutama dalam ekonomi... dalam suasana ekonomi dunia yg sedikit suram ditambah kedudukan nilai matawang yg tidak menentu, walaupun telah kembali pulih setelah mengalami kejatuhan mendadak, perlaksanaan beberapa dasar2 baru seperti GST, pengurangan subsidi dll, peningkatan jumlah hutang negara walaupun ada penjelasannya dan beberapa senario lain, semua ini bakal menjadi faktor penentu untuk mengukur keupayaan kerajaan...

Yg pasti, bagi rakyat, mereka tidak mahu tahu politik yg berlaku di atas melainkan mereka2 yg sememangnya berniat jahat dan mahu mengganggu kestabilan serta keharmonian negara... yg rakyat mahu hanyalah kehidupan yg lebih selesa, kos sara hidup yg stabil, harga2 barang khususnya barangan keperluan yg lebih masuk akal, pendapatan yg lebih baik dan paling penting, masih mampu memiliki sedikit simpanan pada setiap hujung bulan... sekiranya Najib berjaya mengketengahkan masalah rakyat ini dan mampu memberi jaminan dan penyelesaian kepada masalah yg kian membelenggu rakyat ini, InshaAllah, tidak ada sebab untuk rakyat menolak kepimpinan Najib dan UMNO BN...


Sekalipun pelbagai tuduhan yg dilemparkan terhadap Najib, dan kian hari kian ganas, namun rakyat sedar tuduhan2 tersebut tidak banyak menjejas perjalanan hidup seharian rakyat... dan rakyat juga sedar, hanya UMNO BN sahaja yg mampu menjadi kerajaan yg terbaik, tersusun, sistematik bagi menguruskan sebuah negara yg pesat membangun menuju ke arah negara maju berpendapatan tinggi... jadi melalui bajet ini, Najib perlu menggunakan peluang dan kesempatan yg terbaik untuk memujuk dan memikat semula hati rakyat... kena cara pujuknya, pasti hati rakyat akan kembali berpaut pada UMNO BN...

Apapun kita nantikan pengumuman bajet yg akan dibuat oleh Perdana Menteri nanti...
_______________________________

Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :

https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :

Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By MamuKarapoley

Khamis, 22 Oktober 2015

[DEDAH] HOT!!! Lebih Ramai Rakyat Pulau Pinang Akan Hilang Pekerjaan... Syabas, Pakatan Heqhot... #SahabatSMB

TAHNIAH LIM GUAN ENG... LEBIH RAMAI RAKYAT PULAU PINANG BAKAL MENGANGGUR...

Inilah mungkin antara 'kejayaan' yg boleh dibanggakan oleh rakyat Pulau Pinang terhadap kepimpinan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri... setelah kerajaan pusat dan kerajaan negeri sebelum ini di bawah UMNO BN berjaya membawa kemajuan dan pelaburan, hari ini LGE pula 'berjaya' membawa keluar pelabur2 asing dari bumi Pulau Pinang...


Cerdik LGE ni... beliau berjaya alihkan perhatian rakyat Pulau Pinang dengan pelbagai isu yg sebenarnya tidak ada kepentingan pun dengan rakyat Pulau Pinang... semuanya sekadar angan2 kosong Mat Jenin, janji 'gempaq punya' dan buah 'kalau' semata-mata...

Walhal, dalam masa yg sama, sudah banyak kegagalan dan bakal gagal berlaku dalam pentadbiran dan pengurusan negeri Pulau Pinang... contoh mudah, sembang konon akan mansuhkan terus tol PLUS jika Pakatan Heqhot berkuasa, padahal sehingga hari ini, janji nak mansuhkan tol Sungai Nyior, Seberang Jaya pun masih gagal, malah telah dinaikkan lebih 100% daripada 50 sen sebelum ini kepada RM1.20...

Dan yang terbaru, ura2 yg sedang bertiup kencang bahawa beberapa pelabur asing khususnya dalam bidang elektronik yg melabur di Pulau Pinang bakal gulung tikar dan akan menjual pegangan saham mereka kepada pihak lain... antara syarikat yg hampir pasti adalah Advanced Micro Devices Inc (AMD)...


Syarikat ini dikatakan akan menjual majoriti saham mereka kepada Nantong's Fujitsu Microelectronics Co Ltd (NFME) yg berpusat jugabdi China... pengambilalihan ini akan melibatkan operasi mereka di Pulau Pinang dan Suzhao, China... walaupun mereka cuba memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku pemberhentian pekerja secara mendadak namun dalam masa yg sama mereka juga mendakwa hanya sekitar 5% sahaja pekerja dari semua cawangannya di seluruh dunia akan terjejas...

Inilah ayat biasa yg mereka gunakan untuk cover tindakan mereka... memang pekerja tidak terus dipecat, tp biasanya, kakitangan kontrak yg mula2 akan menerima kesan dgn tidak disambung kontrak baru... pekerja lama pula biasanya akan ditawar VSS atau kembali ke gaji basic... kos operasi akan disekat, termasuk tempoh hari bekerja yg semakin kurang, tidak ada lg kerja lebih masa atau ditawarkan berkhidmat di cawangan mereka di luar negara... akhirnya, ramai pekerja tidak ada ada pilihan lain selain drpd menerima tawaran VSS dan kembali menjadi penganggur... inilah biasanya yg berlaku...

Selain AMD, beberapa syarikat pelabur lain yg bakal menerima nasib yg sama termasuklah :

1. AMD join venture with Nantong Fujitsu Microelectronics.

2. Western Digital : to close down Penang plant & move to KL.

3. HGST : to close down Penang plant & move to JB.


4. Amphenol : Bayan Lepas Phase 1 plant will shut down end of this month & move to China.
Amphenol acquired FCI $12billion.

5. Dell : Acquired EMC on 12 Oct with price tag of $67billion.

6. Blaunpunkt: Penang plant file for liquidation & German file for bankruptcy.


SYABAS, LIM GUAN ENG...

"AMD TO SELL PENANG AND SUZHAO OPERATIONS" 

" Advanced Micro Devices Inc said yesterday it would sell most of its assembly and testing operations in two Asian cities, as the struggling chipmaker looks to cut spending amid weak demand for its processors for personal computer. 
AMD said it will sell 85% of its ATMP (assembly, test, mark and pack) operations in Suzhou, China and Penang, Malaysia to China's Nantong Fujitsu Microelectronics Co Ltd (NFME) for a net proceeds of US$320 million (RM1.32 billion).The company also said it would create a joint venture with NFME as part of the deal, to which it will contribute 1,700 employees. It said it did not plan to cut any jobs. 
AMD earlier this month said it would cut 5% of its global workforce. It had 9,700 employees globally, according to its annual report in February.AMD, which makes central processing units and graphics chips, said it expects the transaction to be "cost neutral" and significantly reduce its capital expenditures. 
The company also reported its fifth straight fall in quarterly revenue and forecast current-quarter revenue that fell short of analysts' average expectations."Overall, PC demand, particularly in the consumer market, continues to be somewhat muted," Chief Executive Lisa Su said on a call with analysts. 
PC shipments fell 7.7% worldwide in the third quarter as the rising dollar made them costlier, research firm Gartner said last week.AMD posted a net loss of US$197 million in the third quarter ended September 26 compared with net income of US$17 million a year earlier. It lost 17 cents per share on an adjusted basis.Sunnyvale, California-based AMD's revenue fell 25.8%to US$1.06 billion. 
Analysts on average had expected a loss of 12 cents per share and revenue of US$995.9 million, according to Thomson Reuters I/B/E/S.AMD forecast current-quarter revenue to fall 10%, give or take 3%, sequentially. The midpoint of the range translates to about US$955 million, well short of analysts' estimate of US$996.3 million.The company's shares were volatile in trading after market and were last down 0.5% at US$1.96. 
The stock had fallen about 26% this year through Thursday, steeper than the 5% fall in the broader Philadelphia SE Semiconductor index. – Reuters..."
-The Malaysian Insider-
_______________________________

Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :

https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :

Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By Padiyappa

Rabu, 21 Oktober 2015

[DEDAH] PANAS!!! Tony Pua Gelar Sivarasa Sebagai 'Pariah'... Biar Betoi!!! #SahabatSMB

MACAMANA AGAKNYA RUPA MALAYSIA JIKA DITAKDIRKAN GANGSTER2 NI MEMERINTAH???

Belum lagi mendapat mandat sebagai kerajaan pusat, dah huru hara, cacamerba... ish, kalau muka2 ni lah yg bakal mengisi barisan kabinet, memang gawat banget...


Dari awal lagi sebenarnya sudah wujud keraguan tentang keupayaan puak Pakatan Haqhot ni nak mentadbir negara... mana taknya, sampai hari ni, mereka masih gagal menamakan barisan kabinet bayangan yg lengkap, bermula dari Perdana Menteri sampai ke bawah... orang yg mungkin paling layak dari segi senioriti dan kredibiliti selepas Anwar, dah tak layak jadi PM jika perlembagaan persekutuan diambil kira... terpaksa cari orang ke-3, yg mana tentu dah org ke-3 ni samada hanya proksi kepada Anwar, atau boneka kepada calon yg tak layak tadi... memang haru...

Dalam isu tapak bazar Deepavali, jelas sekali wujud ketegangan antara pemimpin PKR dan DAP... bersungguh-sungguh si Siva ni berusaha agar tapak sedia ada dikekalkan, sehingga akhirnya dia berjaya... kejayaan Siva memberi satu tamparan hebat kepada pemimpin DAP termasuk Tony Pua dan Lim Lip Eng...


Sudah tentu ia sesuatu yg memalukan, sebagai pemimpin DAP dalam negeri Selangor, mereka gagal mempertahankan keputusan asal memindahkan peniaga ke tapak baru, nampak seolah kuasa mereka dan DAP keseluruhannya di pandang sinis oleh bos Pkr Selangor yg juga merupakan Menteri Besar...

Dek kerana tak puas hati, maka mulalah terbit tuduh-menuduh, dakwa-mendakwa, ugut-mengugut... lebih menarik bilamana pemimpin DAP ni secara terbuka mendedahkan amalan kronisme yg diamalkan oleh Sivarasa... Siva dituduh mempertahankan hak kroni-kroni nya yg mungkin berkepentingan di kawasan tersebut...


Tak cukup dengan itu, Siva juga dituduh menggunakan khidmat gangster bertujuan untuk menjaga kawasan tersebut daripada diganggu oleh pihak kerajaan negeri Selangor... berat tuduhan yg dibuat oleh pemimpin DAP Selangor ini... habis-habis, bila marah dah membuak-buak, perkataan2 berbentuk hinaan dan sensitif mula terkeluar...

Tak tau la, sapakah 'pariah' yg Tony Pua maksudkan...


Apapun, bagi tuduhan gangsterisme dan kronisme yg dibuat oleh Tony dan Lim Lip Eng, aku rasa, pihak PDRM dan SPRM perlu ambil perhatian... tuduhan ini datang dari kalangan pemimpin utama peringkat negeri, maknanya berkemungkinan besar ia ada asas...

MOHON SIASAT...

Sumber image : Tan Khai Beng

_______________________________

Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :

https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :

Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By Padiyappa

Selasa, 20 Oktober 2015

[DEDAH] PANAS!!! Betapa Hebatnya Kjaan Negeri Pulau Pinang... Bukan Setakat Bukit Bendera, Banyak Lagi Yg Boleh Naik... #SahabatSMB

NAIK... NAIK... NAIK... HEBATNYA KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG...

Apa yg nak dikata... dah ini kehendak majoriti rakyat Pulau Pinang... hadap saja ler...




Istimewanya negeri Pulau Mutiara, tanah tumpah darahku... bukan hanya naik jambatan, naik feri, naik Bukit Bendera... malah banyak lagi yg boleh naik dan terus naik...


Terbaru... had gaji kelayakan untuk membeli rumah mampu milik di Pulau Pinang juga telah dinaikkan daripada RM6K kepada RM8K... Ini bagi rumah mampu milik yg paling murah yg masih wujud di Pulau Pinang iaitu sekitar RM200K...








Kalau di tanah besar spt Seberang Perai, dengan harga ini mungkin boleh dapat rumah teres 1 tingkat... itupun bergantung juga pada lokasi... harga rumah teres 1 tingkat di kawasan Bertam, Kubang Menerong, area Simpang Tiga Thaithong skang ni pun dah cecah RM250K... Padahal kawasan tu dulu memang terkenal sebagai kawasan 'jin bertandang'...



Nak harap di kawasan pulau? Dengan harga umah sekitar RM200K, jawabnya naik lagi la... naik apa, naik tangga/lif... umah jenis apartment mungkin boleh dapat dengan harga tersebut...



Dah tu... bila had kelayakan dinaikkan, gaji pula tak naik2... agak2 bila la rakyat Pulau Pinang yg berpendapatan bawah RM8K, yg rata-ratanya orang Melayu nk boleh merasa umah sendiri...








Itu belum cerita kenaikan yg telah diumumkan oleh kjaan negeri pimpinan Lim Guan Eng lagi... daripada cukai pintu, taarif air, sewa gerai milik majlis, sewa tapak niaga, saman majlis bandaran, charge pengiklanan dan macam2 lagi... memang buat duit betul kera jaan LGE ni...












Tapi tak pe... masih ramai yg sayangkan LGE, termasuk dari kalangan orang Melayu Pulau Pinang sendiri... maklum la, LGE bayar RM1000 KEPADA ORANG MATI, RM100 kpd warga emas, RM200 kt budak sekolah... memandangkan hidup hanya sekali, maka bantuan tu pun hanya akan dapat sekali seumur hidup... 

PENANG OH PENANG...
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By MamuKarapoley

Isnin, 19 Oktober 2015

[ISU SEMASA] Dunia Arab Beri Penghargaan Kepada Najib... Jadi, Apalah Sangat Dengan RM2.6 Bil Tu... #SahabatSMB

DUNIA ISLAM IKHTIRAF SUMBANGAN & PERANAN YAB DS NAJIB TUN RAZAK...

2 Oktober yg lalu, dewan yg menghimpunkan pemimpin2 utama dunia telah menjadi saksi akan keberanian serta komitmen yg telah dizahirkan oleh seorang anak Melayu dari Malaysia...  melalui ucapan yg disampaikan,  YAB Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abd Razak yg merupakan Perdana Menteri Malaysia tanpa berselindung telah mengecam tindakan zionist Israel yg menghalang umat Islam Palestin daripada memasuki Masjidil Al-Aqsa...



Beliau turut mengutuk kekejaman yg dilakukan oleh tentera Israel terhadap rakyat Palestin, khususnya wanita dan kanak2... Najib juga tidak ketinggalan membangkitkan isu kemanusian yg sedang dihadapi oleh rakyat Syria dan beberapa negara Islam lain yg sedang dihimpit dgn krisis politik...

Najib juga secara terbuka telah mengkritik kegagalan Pertubuhan Bangsa2 Bersatu (UN) memainkan peranan sehingga mengenepikan hak negara2 dunia ke-3 dan negara2 membangun... malah Najib juga melahirkan rasa kecewa apabila wujud usaha2 tertentu yg cuba untuk menafikan hak keadilan keluarga mangsa MH17 yg telah ditembak jatuh...

Paling membanggakan apabila akhir ucapan Najib, beliau telah diberikan tepukan gemuruh daripada kalangan pemimpin dunia yg hadir...

Namun, respon yg berbeza diterima di Malaysia... komitmen Najib rupa-rupanya tidak disenangi oleh segelintir rakyat Malaysia... foto yg menunjukkan DS Najib sedang berbual dgn pemimpin utama Israel lebih mendapat perhatian...  sehingga ada yg menuduh kononnya Najib hanya berpura-pura dlm ucapan sedangkan di belakang, Najib menjalin hubungan akrab dgn Israel...


Najib kemudiannya terpaksa tampil memperjelaskan kedudukan sebenar, walaupun sebenarnya Najib tidak perlu pun berbuat demikian...

Akhirnya, seminggu kemudian, iaitu pada 8 Oktober, Imam Ali Omar Yacoub Abbasi yg merupakan Imam Besar Masjidil Al-Aqsa telah hadir sendiri ke Wisma Putra untuk bertemu secara bersemuka dengan YAB Perdana Menteri, semata-mata ingin melahirkan setinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Najib kerana berani membawa suara kerdil rakyat Palestin ke pentas antarabangsa...

Mungkin ramai yg akan menyangkal jika aku katakan bahawa Najib adalah antara sebilangan kecil pemimpin Islam yg menjadi harapan kepada jutaan umat Islam seluruh dunia...  mungkin Najib satu-satunya pemimpin Islam yg berani tampil menyuarakan hak umat Islam, membongkar kezaliman yg melanda golongan minoriti Islam, mendedahkan penindasan hingga mengakibatkan tanahair Islam jatuh ke tangan golongan kafir dan paling penting untuk mendapatkan perhatian dunia terhadap apa sebenarnya yg menimpa umat Islam sekaligus mengikis persepsi Islamophobia di kalangan org bukan Islam...


Berapa ramai pemimpin dunia Islam yg sanggup dan berani memikul tanggungjawab besar, sepertimana yg dipikul oleh Najib???  Pak Arab mungkin terdiri drpada hartawan, jutawan dan kaya raya, tapi tak ramai yg berani tampil seperti yg dilakukan oleh Najib...

Jadi...  apa sangatlah yg nak dihairankan dengan wang RM2.6 bil yg wujud dlm akaun Najib...  nk dibandingkan dgn apa yg Najib dah lakukan, yg mana Pak Arab Pak Arab hartawan tidak sanggup dan  tidak berani lakukan...

CUBA CELIK SIKIT...
_______________________________
Ikuti kami di :

Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :

https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By Padiyappa

Ahad, 18 Oktober 2015

[DEDAH] Tol Jambatan Pulau Pinang Tidak Pernah Naik Selama 30 Tahun!!! Apa Rahsia Tan Sri Koh Tsu Koon??? #SahabatSMB

RAHSIA YANG TAK MUNGKIN LIM GUAN ENG CERITA...

TAHUKAH ANDA, 30 TAHUN TOL JAMBATAN PULAU PINANG TIDAK DINAIKKAN!!!


APA SEBENARNYA STRATEGI YG DIGUNAKAN OLEH DS GOH TSU KOON SEWAKTU RUNDINGAN BERSAMA TUM M DAN TUN DAIM UNTUK PASTIKAN HARGA TOL BRIDGE TIDAK DINAIKKAN...

"Dr. Koh Tsu Koon discloses secret of Penang bridge toll charges remains unchanged for 30 years..."

(Penang, 13 October) While highway concessionaires are announcing the revision of toll charges, the Penang Bridge has remained its toll rate for the last 30 years. What is the secret?

The key people who know about the secret include former Penang Chief Minister Tan Sri Koh Tsu Koon. When interviewed by Sin Chew Daily, he revealed after the bridge was privatized, through negotiation with the Federal Government and concessionaire, commuters are allowed to use the bridge without paying for the increase in toll charges.


Penang Bridge was completed in 1985. The bridge came under the jurisdiction of Federal Government. When he was the Penang Chief Minister (since 1990), he learned about the privatization of the bridge.

“I found out details about the privatization from the then Finance Minister Tun Daim. I was told the increase of the toll charges for the bridge would be 6% each year. The rates would be adjusted every three years. This means the increase is about 20% for three years.”

“Based on the 25-year exclusive contract, the toll charges would ultimately be increased to RM40.”
Increasing number of cars why need to make more profit
Dr Koh said the Penang Barisan Nasional lost 14 state seats in 1990 General Elections. Penang Barisan Nasional could lose all the seats with such privatization model.

“I opposed it strongly. I also related to the then Prime Minister Tun Dr Mahathir when the number of vehicles crossing the bridge is increasing rapidly, why need to make more profit?”

His suggestion then was that if there was a need to revise the charges, the margin of increase should be based on inflation rate. If the inflation rate is 2%, and toll rate is revised every five years, the toll rate of the bridge would only be RM14 after 30 years.

After a round of discussion between the Federal Government and concessionaire, the exclusive contract was then sealed.

Negotiate with Federal Government three times to extend tenure of collection for no increase in toll charges
Dr Koh said the concessionaire had planned to increase toll charges in 1998. It was during financial crisis and he reflected to the Federal Government that the concessionaire should not be revising toll charges when people were facing difficulties. Concessionaire was making profit then.

After Federal Government’s negotiation with concessionaire, toll rates remained unchanged.

Another round of adjustment was supposed to be in 2003. Dr Koh said the 911 terrorist attacks in 2001 had affected the electronics industry throughout the world. The economy of Penang faced similar crisis. Based on the SARS incident in 2003, he made similar request to the Federal Government to maintain toll charges.

“The third adjustment of toll charges is to be done in 2008. In 2007, I told the Federal Government that General Election was around the corner and hoped the authorities to take into consideration of people’s lives by not increasing toll charges.”

After General Elections in 2008, Dr Koh stepped down. Toll charges did not increased too. He believed the Penang Bridge was the only privatized highway where its rate remained for 30 years.
News information indicated that the RM7 of toll charges for Penang Bridge remain unchanged but the concessionaire – North South Expressway was granted the permission to extend the exclusive contract to 2038.

Sumber : Sin Chew Daily, 14 October, 2015
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com


By Padiyappa

Sabtu, 17 Oktober 2015

[ANALISIS ISU] Ini Je Cara Nak Turun/Kekal Harga Tol... Masalahnya, Sanggup Atau Tak??? #SahabatSMB

NAK KEKALKAN/TURUNKAN HARGA TOL??? INI CARANYA...

Bangsat sungguh Si Azmin ni, sampai ke sudah nak spin persalahkan kerajaan pusat yg menyebabkan kenaikan harga tol... puak mat chai memang tak guna kata apa dah, keluar pi lah taik kaler apa pun, itam ke, kuning ke, jingga ke, putih ke, semua ditelan jua... kononnya Azmin lah yg paling bijak... yg kesian tentulah rakyat, sudah lah tol naik, dikencing idup2 pulak... adooiii...


Jumaat, 16 Oktober 2015

[ISU SEMASA] PANAS!!! Malaysia Tak Ader Dalam Senarai??? Tak Boleh Jadi Ni... #SahabatSMB

NAK BERSYUKUR KE... NAK MENGHAMPUT...???

Tercari-cari di mana Malaysia... tiada... maka konpom, fakta ni salah... tak gitu puak mat chai pengangkang Pakatan Heqhot dgn gerombolan pakatan songsang? Al maklumlah, siang malam punya berdoa minta Malaysia porak peranda di tangan Najib, tapi jelas fakta ni menunjukkan doa kalian tidak termakbul...


Susah payah 'The Old Man' naikkn Msia dulu, dan skang dia juga sedang bersusah payah telungkupkn negara... Alhamdulillah, mereka masih dan akan terus gagal... Tun M mungkin hebat kerana berjaya naikkan negara, tanpa ada halangan yg besar... tapi rasanya, Najib jauh lebih hebat kerana bukan sahaja dapat kekalkn apa yg ada tapi terus mendaki, sekalipun ramai yg struggle meruntunnya tumbang ke bawah...
_______________________________

Ikuti kami di :
Group FB Suara Melayu Baru:
https://m.facebook.com/groups/1613630075581464?ref=bookmarks

http://suaramelayubaru.blogspot.com

http://www.twitter.com/padiyappa

KLIK LINK DI BAWAH dan langgan (subscribe) akaun Youtube Mamu Karapoley SMB :
https://m.youtube.com/channel/UCFaJI81_gyfHSXFi7PtZOHw

Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By MamuKarapoley

Khamis, 15 Oktober 2015

[BONGKAR] PERHATIAN!!! KEPADA YG MENGIMPIKAN BAYARAN TOL AKAN DITURUNKAN... JANGAN HARAP!!! INI SEBABNYA... #SahabatSMB

Tak kisahlah kalau ada yg menganggap tulisan ini mengampu kuat DS Najib mahupun kerajaan UMNO BN... kerana asalnya, tidak ada keperluan pun untuk aku dedahkn hal ini... apatah lagi bilamana pendedahan ini pastinya akan digunakan oleh puak Pakatan Heqhot, seolah mengorek tahi dan disimpan dalam guni, tiba masa PRU14, tahi itu juga akan dipalit ke muka UMNO BN...


Tapi apakan daya, rakyat terus menyalahkn kerajaan pimpinan Najib, kononnya gagal menjaga kebajikan rakyat seperti yg telah dijanjikan dgn menaikkan harga tol... puak pengangkang dah mmg kita tau, inilah modal terbaik utk mereka menyerang kjaan, walhal kenaikan tol yg sedang berlaku sebenarnya lebih menguntungkan kjaan negeri, khususnya Selangor yg memiliki byk lebuhraya dalam bandar (inner city)... lebih malang lagi apabila sokongan padu yg kjaan najib harapkn dari dlm UMNO BN tidak kesampaian, apabila ada pihak yg dikepalai oleh mantan PM, dan dibantu oleh beberapa pemimpin utama dlm UMNO BN, sedang bersungguh-sungguh mahu menjatuhkn Najib...

Sekali lagi aku ingin tegaskn, aku tidak pernah terfikir untuk menyerang bekas pemimpin utama negara dan UMNO BN, yg mana jasanya tidak pernah aku nafikan... Tun M sendiri cuba membuka pekung Najib... seolah Tun M pemimpin sempurna, tanpa sebarang kelemahan, hanya kebaikan semata-mata...
Tun M sgt bernasib baik kerana zaman pentadbirannya, penggunaan media baru masih di peringkat awal dan tidak memberi impaks besar kepadanya... berbeza dgn zaman Najib...

Ramai yg tidak sedar bahawa kenaikan tol hanya membabitkan lebuhraya2 inner city, manakala lebuhraya inter city khususnya melibatkan konsesi PLUS yg merupakan konsesi lebuhraya utama di Semenanjung Malaysia masih kekal dgn harga semasa, semuanya gara-gara Keputusan Najib yg mahu mengambil alih pengurusan PLUS, sekitar tahun 2008, melalui syarikat GLC Khazanah Nasional Berhad melalui anak syarikat UEM dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dianggap tepat dan kena pada masanya... ini berikutan kegagalan yg berlaku dalam PLUS, kenaikan harga tol setiap tahun, perkhidmatan yg lemah dll dan semua ini membangkitkn kemarahan rakyat kpd kjaan...

Siapa dan bilakah perjanjian ini dimeterai??? TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, IA BERLAKU SEWAKTU ERA PENTADBIRAN TUN MAHATHIR... Kepimpinan Tun M telah melakukan kesilapan besar, menandatangani persetujuan konsesi dengan kenaikan harga tol secara automatik, setiap tahun, sekalipun mencatatkn peningkatan jumlah pengguna...
Spt yg aku katakn td, pendedahan ini seolah membuka pekung sendiri... aku tidak nafikn idea dan usaha Tun M sehingga wujudnya lebuhraya Utara Selatan yg sememangnya hebat... tp utk Tun M menganggap seolah kepimpinannya paling sempurna dan menyerang Najib sptnya Najib langsung tidak membawa sebarang kebaikan, ini tidak adil...

Terus terang aku katakan, isu pengambilalihan PLUS juga merupakan antara punca awal keretakan hubungan antara Tun M-Najib... cuma Tun M tidak berpeluang utk menyerang Najib memandangkan Najib mempunyai asas yg kukuh untuk merealisasikan pengambilalihan... itu pun Tun M melalui kroni kuatnya Tan Sri Halim Saad cuba untuk mendapatkn semula PLUS iaitu sekitar tahun 2009 dan 2011, 2 kali kertas cadangan bidaan dihantar dan kedua-duanya ditolak oleh Najib... bg Najib kejayaan PLUS keluar dari cengkaman bekas bos Renong ini adalah cukup besar dan tak mungkin PLUS akn kembali kpd Halim... sehinggalah PLUS diperbadankan kpd PLUS Malaysia Berhad (PMB) dan ini mengukuhkn lg kedudukan PLUS...
22 tahun pentadbiran Tun M bukan hanya meninggalkan pembangunan dan kemajuan yg hebat malah tempoh itu juga sudah cukup untuk meletakkan kedudukan kroni2nya sbg taikun2 besar yg menguasai bidang2 utama negara menerusi syarikat2 konglomerat yg hebat... taikun2 ini telah berjaya merealisasikan semua impian Tun M, jadi tidak hairanlah kenapa Tun M tidak kisah untuk bersetuju dgn apa jua syarat perjanjian yg ditetapkn oleh taikun2 kroninya ini sekalipun ia dianggap berat sebelah serta membebankan kjaan dan rakyat...


Bayangkn beban yg terpaksa ditanggung oleh pemimpin kemudian selepas Tun M... Pak Lah sendiri tersepit antara rakyat dan kuasa Tun M... Pak Lah tahu terlalu byk perkara yg tidak betul berlaku sewaktu era Tun M... untuk membetulknnya Pak Lah perlu berdepan dgn taikun2 pelahap tinggalan Tun M... dlm masa yg sama Pak Lah juga dihimpit oleh taikun2 baru dan mereka mahu menggunakan Pak Lah untuk ambil alih apa yg ditinggalkan Tun M... ringkas ceritanya, Pak Lah belum cukup kuat utk membawa perubahan, walaupun Pak Lah sudah mencuba... akhirnya Pak Lah terpaksa mengalah dan meninggalkn beban ini kpd penggantinya, Najib... 2 pilihan Najib, menjadi PM boneka kepada penguasaan Tun M dan kroni2nya, atau, melawan arus dgn melakukn tranformasi untuk ambil balik keuntungan milik kjaan yg telah dirampas dan sekaligus memberi lebih manfaat kpd rakyat... dan Najib dgn beraninya memilih pilihan kedua...

Berbalik kpd isu PLUS... Kerajaan terdahulu pimpinan Tun M sepatutnya lebih adil dan mengambil kira kesan jangka panjang sebelum bersetuju dgn sesuatu perjanjian walaupun ianya penting ke arah pembangunan sistem trafik bertaraf dunia... perjanjian yg berat sebelah hanya akan mengundang masalah di kemudian hari serta membebankn rakyat... dan untuk membetulkan semula kelemahan ini, kerajaan sekarang pimpinan Najib terpaksa membayar dgn harga yg tinggi...

Untuk membatalkan perjanjian berat sebelah spt ini, ia tidaklah semudah A B C... Ia membabitkn satu bentuk Mou yg komplek, yg mana byk pihak berkepentingan termasuk shareholders dan bondholders terlibat dgnnya, dan pastinya semua tidak mahu menanggung kerugian... jadi, krisis kejatuhan yg melanda PLUS adalah peluang terbaik untuk ambilalihnya... PLUS terpaksa bersetuju kerana mereka tahu Najib tak mungkin akan membantu selagi pengambilalihan tidak berlaku, dgn harapan mereka dpt mengambilalihnya semula kemudian...

Perkara pertama yg dilakukn oleh Najib dan kerajaannya setelah mengambialih adalah menstruktur semula pengurusan PLUS dan sekaligus perjanjian2 lama yg tidak masuk akal akan terbatal, membaiki kelemahan dan yg paling penting, mencari jalan serta kaedah terbaik untuk meringankan beban pengguna dan dalam masa yg sama tetap memberi keuntungan kepada PLUS Malaysia Berhad (PMB)...

Tahukah anda apa yg berlaku jika pengambilalihan ini tidak dibuat? Apakah terma perjanjian berat sebelah yg merugikn kjaan dan membebankn rakyat?


Antara terma perjanjian asal konsesi, Tun m telah bersetuju membenarkn PLUS yg dipengerusikan oleh Tan Sri Halim Saad menaikkan harga tol sebanyak 10% bagi setiap 3 tahun... sebanyak 46% kenaikan sepatutnya telah dicatatkan bermula dari pengambilalihan hingga kini dan perlu dibayar kpd PLUS drpd hasil kutipan tol atau drpd wang kerajaan, jika tidak ada kenaikan pd tahun tersebut...untuk tahun sebelum pengambilalihan sahaja, kjaan telah membayar sebyk RM800 mil utk gantirugi tersebut... jumlah itu meningkat kepada RM1.1 bil bg tempoh berikutnya (2008-2013) yg mana sepanjang tempoh ini,harga tol telah dinaikkan setiap tahun, purata sebanyak RM183 mil setahun... manakala untuk tahun 2014, yg mana kerajaan umumkn tiada kenaikan harga tol, jumlah yg perlu dibayar oleh kjaan SEPENUHNYA adalah RM403 mil!!!

Kerajaan mungkin tidak berupaya menurunkn harga tol, tetapi dgn dpat mengekalkn harga semasa tanpa sebarang kenaikan, itu lebih baik... dgn pengambilalihan ini, selain daripada penstrukturan semula bagi menjamin keuntungan yg lebih baik dlm masa yg sama mengurangkan beban rakyat, paling penting, Najib telah menyelamatkan PLUS daripada terus berada dalam cengkaman taikun2 kapitalisme yg hanya memikirkan soal keuntungan semata-mata...

Bagi memastikan PLUS terus kompetitif dan sentiasa menjadi pilihan rakyat, kjaan telah memperkenalkan pelbagai alternatif lain dgn matlamat meningkatkan jumlah penggunaan setiap tahun... antaranya, skim diskaun kpd pengguna kerap, diskaun di musim tertentu, rebat pembayaran menggunakn kad dll, dan semua ini tidak berlaku sewaktu pengurusan sebelumnya... kemudahan dan prasarana yg sgt baik... naik taraf 2 lorong kpd 3 dll... semua ini adalah utk rakyat.. keuntungan dijana melalui jumlah pengguna yg banyak, bukan harga yg tinggi...

Sehingga hari ini, Najib masih berpegang pada janjinya ketika kempen PRU13 iaitu untuk tidak menaikkan harga tol bagi lebuhraya2 antara bandar (inter city), khususnya melibatkan PLUS... ia tidak termasuk lebuhraya dalam bandar (inner city) yg mempunyai hubung kait secara langsung dgn GLC milik kerajaan negeri...


Jadi, sebelum kita menuduh sesuatu perkara, ada baiknya kita menilai sedalam-dalamnya tentang perkara tersebut... zahir yg dilihat biasanya tidak boleh menyimpulkan sesuatu perkara dgn tepat... lebih baik berdiam diri jika tidak banyak yg diketahui...
_______________________________

Ikuti kami di :
Sebarang info boleh dikongsi di :
Talian Whatapps : +60194797995
Email : suaramelayubaru@gmail.com

By Padiyappa








Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE