-->

Suara Melayu Baru

Breaking News
Loading...

Selasa, 29 September 2015

[ANALISIS ISU] AWAS!!! UMNO BN P. Pinang Bakal Hilang Segalanya... Gerak Kerja DAP Sangat Licik & Teratur... #SahabatSMB

PERANG STRATEGI SUDAH BERMULA...

Sewaktu parti2 yg mewakili umat Islam bangsa Melayu sedang sibuk bertelagah, menfitnah dan mengadu domba antara satu sama lain, parti DAP yg mengaku 'multiracial' pula sedang bergerak dan menggerakkan jentera mereka...


Berdasarkan statistik yg dikeluarkan oleh SPR, untuk separuh tahun yg pertama 2015, DAP berjaya mendaftarkn jumlah pengundi baru paling ramai di Pulau Pinang berbanding parti2 lain, termasuk UMNO... malah dlm tempoh 6 bulan tersebut sahaja, bg kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Telok Ayer Tawar, dalam Parlimen Tasek Gelugor, Pulau Pinang, DAP telah daftar seramai lebih 700 pengundi baru!!! Ini merangkumi pengundi baru yg akan mengundi buat kali pertama dan pengundi yg berpindah alamat atau bertukar tempat mengundi...

700 bagi tempoh hanya 6 bulan adalah agak luarbiasa, apatah lagi jumlah tersebut tidak termasuk pendaftaran daripada parti2 lain... perbezaan apabila dibandingkan dgn jumlah yg berjaya didaftar oleh parti lain, bg kawasan yg sama jauh ketara... jumlah tersebut juga nampak tidak seimbang jika dibandingkan dgn pembangunan yg berlaku dalam kawasan Telok Ayer Tawar... dalam tempoh tersebut tidak ada kawasan penempatan atau perumahan baru yg didiami yg boleh menunjukkan berlaku pertambahan penduduk secara mendadak... ini kerana boleh dikatakan 40 peratus kawasan DUN Telok Ayer Tawar merupakan kawasan pengkalan Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM), 20 peratus sudah digazetkan sbg kawasan pertanian sawah padi... hanya baki 40 peratus sahaja kawasan dianggap pelbagai guna yg mana sebahagian besarnya adalah tanah hak persendirian yg juga merupakan kawasan kampung tradisional dan perkampungan pesisir pantai... jadi, SIAPAKAH SEBENARNYA YG MEWAKILI KIRA2 700 PENGUNDI BARU INI???

Sebelum aku pergi lebih jauh, ingin dimaklumkan bahawa jumlah pengundi berdaftar bg DUN Telok Ayer Tawar berdasarkn PRU 2013 adalah seramai 17,835 org, manakala jumlah yg keluar mengundi adalah 15,471 org... calon BN, YB Dato' Hajah Jahara Binti Hamid berjaya mempertahankan kerusi ini dengan hanya majoriti sebanyak 840 undi... manakala bagi kerusi Parlimen Tasek Gelugor, YB Datuk Hj. Shabudin Bin Yahaya drpd BN telah memenangi kerusi ini menewaskan 2 lagi pencabar dari PAS dan Bebas dengan majoriti sekitar 2,500 undi sahaja...

Statistik kedua yg perlu juga kita ketahui untuk memahami strategi dan agenda DAP di Pulau Pinang adalah keputusan PRU13 bagi Parlimen Bagan yang merupakan jiran paling hampir dengan Parlimen Tasek Gelugor dan DUN Telok Ayer Tawar... Lim Guan Eng yg merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang juga adalah Ahli Parlimen Bagan apabila berjaya mempertahankan kerusi ini, menewaskan 2 lagi pencabar dari MCA dan PCM dengan majoriti 34,159 undi... jelas sekali jumlah majoriti yg diperolehi menjadikn Parlimen Bagan sebagai kubu kuat atau kawasan selamat utk DAP...


Jadi, apa strategi DAP? Sudah tentulah untuk menyapu bersih semua kerusi DUN dan Parlimen yang ada di Pulau Pinang... Dengan jumlah majoriti kecil yg dimenangi oleh calon2 BN, ini akan lebih memudahkan peluang mereka untuk mencapai matlamat... apatah lagi jika UMNO BN masih terus alpa dan leka...

Bayangkan jika LGE berjaya memindahkan 5000 pengundinya dari Bagan ke Tasek Gelugor... daripada 5000 tersebut, 1500 masuk ke DUN Telok Ayer Tawar, 1000 masuk ke DUN Sungai Dua dan baki 2500 masuk ke DUN Permatang Berangan... dgn jangkaan semua pengundi BN kekal mengundi BN, begitu jua pengundi PR... maka secara tak langsung DAP @ PR telah berjaya merampas Parlimen Tasek Gelugor dan DUN2 di dalamnya, dalam masa yg sama LGE masih lagi mempertahankan Parlimen Bagan dengan majoriti yg masih besar...
Malah perkara sama juga boleh mereka lakukan untuk merampas Kepala Batas, Balik Pulau serta DUN2 yg dimenangi BN... perlu diingat, selain Bagan, DAP juga berjaya memenangi majoriti di beberapa kerusi Parlimen lain termasuk Bukit Mertajam, Gelugor, Batu Kawan dan beberapa kawasan lain...

Mahu tidak mahu UMNO BN perlu mencari kaedah terbaik bagaimana utk mengatasi cabaran ini... bukan hanya di Pulau Pinang, perkara yang sama juga mampu berlaku di negeri2 lain... sbg contoh, Parlimen Seputeh merupakan antara Parlimen yg berjaya dimenangi oleh DAP dengan majoriti yg sangat besar...


Bagi UMNO BN, selain daripada berusaha keras mendaftarkan seramai mungkin pengundi baru yg menyokong UMNO BN, mereka juga perlu mengenalpasti dan mengenali setiap pengundi, samada baru atau lama dalam kawasan masing2... pengundi2 yg bertukar alamat dan tempat mengundi juga perlu dikenalpasti... alamat yg digunakan mestilah wujud dan didiami sepertimana yg telah didaftarkan... dan perlu juga dipastikan tidak berlaku 1 alamat dikongsi oleh 50 orang...

Dan sudah tentulah segala-galanya berserah dan mengharapkan rahmat belas ehsan Allah... perkembangan senario politik yg sedang melanda PR diharap dapat membantu ukhwah ikhwan seIslam kita... peranan PAS selama ini yg telah byk membantu memastikan kejayaan PR rupanya langsung tidak dihargai oleh kepimpinan PR, khususnya DAP... dgn terkeluarnya parti PAS dari senarai tahaluf yg baru, diharap boleh membantu parti umat Islam bangsa Melayu...


Dengan erti kata lain, UMNO BN tidak lagi boleh berasa selesa dan 'yakin kuat' jika mahu terus berkuasa dan memimpin sebagai kerajaan Malaysia... sekurang-kurang untuk penggal yg akan datang...

PENANG OH PENANG...


By Padiyappa

Rabu, 23 September 2015

[BONGKAR] PANAS!!! Disebalik Drama Khairuddin, Mattias Dan Tun M... Pergilah Sampai Ke Marikh Sekalipun, Niat Jahat Tak Mungkin Dipermudahkan... #SahabatSMB

[KEMASKINI] Datuk Khairuddin telah ditahan semula selepas selesai tempoh reman... penahanan beliau dibuat di bawah Seksyen 124K dan 124L, Akta Pencegahan Dan Keselamatan (SOSMA)... tempoh penahanan boleh menjangkau hingga 28 hari...

Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya ke tanah jua... kerana sudah menjadi fitrah kehidupan manusia, 'jerat tidak pernah lupakan pelanduk'... dan apabila perjuangan berpaksikan perasaan dendam, iri hati dan dengki, dipasakkan pula dengan sifat tamak, haloba... maka tak hairanlah bilamana manusia sanggup buat apa saja asalkan matlamat dan niat jahat dapat terlaksana, tanpa mahu melihat lagi kesan yg terpaksa dan akan ditanggung oleh agama, bangsa dan tanahair kelak...


Aku tidak bermaksud nak mengaibkan sesiapa, jauh sekali nak menjatuhkan mana2 pihak kerana aku sedar, siapalah aku, hanyalah picisan blogger di antara ribuan blogger2 lain yg jauh lebih hebat dan berpengaruh... cuma mungkin aku ingin berkongsi sedikit sebanyak info dan maklumat dengan harapan ia dapat memberi manfaat yg berguna kepada semua pihak sebelum nak menilai sesuatu perkara...

Umum sedia maklum, khususnya mereka yang mengikuti perkembangan isu-isu semasa dan politik negara berkenaan dengan penahanan bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Paduka Khairuddin Bin Abu Hassan Jumaat lalu... beliau telah ditahan dirumahnya di Mont Kiara bagi membantu siasatan di bawah Akta 124C Kanun Keseksaan atas cubaan untuk melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen...

Ini berikutan beberapa tindakan beliau kebelakangan ini yg jelas cuba untuk mencabar kewibawaan pihak kerajaan khususnya Perdana Menteri terutama membabitkan isu-isu berkaitan 1MDB dan dana politik... beliau juga cuba untuk mengheret isu-isu ini ke peringkat antarabangsa dengan niat jahat mahukan campurtangan pihak asing... beliau telah membuat beberapa laporan kepada pihak berkuasa beberapa negara asing termasuk di Bern, Swirtzerland dan turut mengemukakan beberapa bahan bukti dengan niat memfitnah...


Malah ketika ditahan, beliau dikatakan dalam perjalanan ke Amerika untuk mengetengahkan dan mahu campurtangan daripada pihak berkuasa Amerika khususnya FBI bagi kononnya menyiasat dan mendakwa Najib... Pihak berkuasa Malaysia termasuk imigresen telahpun mengenakan sekatan kepada Khairuddin dan peguamnya, Mattias Chang menghalang mereka untuk keluar dari negara Malaysia...

Berdasarkan maklumat yang diterima oleh pihak polis, mereka yakin Khairuddin sedang merancang untuk keluar dari Malaysia menggunakan sebuah jet peribadi yang sudah siap menunggu ketibaannya di Lapangan Terbang Subang... bertindak di atas maklumat yang diterima, sepasukan anggota polis dari Cawangan Khas telah digerakkan ke kediamannya di Mont Kiara...

Menurut sumber daripada seorang blogger terkenal, Raja Petra Kamaluddin, Khairuddin dikatakan cuba meloloskan diri melalui pintu belakang rumah setelah menyedari kehadiran anggota polis yang ramai... pihak polis lebih awal lagi telah mengepung kediaman tersebut depan dan belakang sekaligus menggagalkan cubaan Khairuddin... ketika kejadian, isteri beliau yang merupakan aktress terkenal negara, Umie Aida berada di rumah... polis telah merampas beberapa dokumen penting dari rumah tersebut termasuk komputer riba, hard drive dan smartphone milik Khairuddin bagi membantu siasatan...


Menurut peguam beliau, Mattias Chang, beliau sepatutnya hadir ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman Isnin lalu bagi memberi keterangan seperti yang diarahkan oleh pihak polis... Mattias Chang menganggap bahawa penahanan Khairuddin adalah satu tindakan yang melanggar hak asasi dan kebebasan dan tidak sepatutnya berlaku di Malaysia...


Bagi aku ini bukan lagi soal pencabulan hak atau menyekat kebebasan, yang lebih penting adalah apa sebenarnya niat dan matlamat Khairuddin bertindak sedemikian? Mengheret isu dalaman negara hingga ke peringkat antarabangsa dan mengharapkan campurtangan negara asing adalah satu tindakan pengkhianatan, sabotaj dan boleh mengundang bencana kepada negara... 

Apa perlunya desakan demi desakan yang cuba dibuat oleh beberapa pihak termasuk Khairuddin sedangkan Najib dan kerajaan Malaysia telahpun memberi jaminan bahawa kemelut dan isu melibatkan 1MDB dan dana politik akan diselesaikan sebaik dan setelus mungkin... dan sekarang ianya masih dalam proses siasatan yang terperinci dan menyeluruh...Kenapa tidak boleh tunggu lagi? Dan kenapa perlu mendesak mahukan pendedahan dan hukuman segera? 

Sebenarnya semua ini umpama ada udang di sebalik batu... sudah banyak kali pihak 1MDB dan Najib sendiri telah menjawab pelbagai persoalan yang dibangkitkan selama ini terutama berkenaan hutang RM42B, laporan kewangan yang melibatkan hutang tersebut, kaedah pembayaran hutang tersebut dan beberapa isu-isu berkaitan... 1MDB juga telah menerbitkan sebuah buku laporan lengkap bagi menjawab persoalan yang timbul, selain daripada menggunakan media massa dan media baru... soalnya sekarang, mahu terima penjelasan 1MDB atau tidak...

Malah 1MDB juga telah membuktikan berdasarkan laporan yang dibuat bahawa tidak berlaku kehilangan walau 1 sen pun daripada hutang tersebut seperti yang dituduh kebanyakan pihak... semuanya mempunyai rekod transaksinya... tinggal lagi adat dalam perniagaan, adakala untung dan adakalanya mengalami kerugian, dan 1MDB tidak terlepas daripada menghadapi risiko seperti ini...

Persoalannya adakah 1MDB masih mampu menangani kerugian yang dialami dan dalam masa sama menyelesaikan baki hutang RM42B... berdasarkan laporan daripada 1MDB, mereka sangat yakin bahawa 1MDB masih lagi merupakan sebuah GLC yang kompetitif dan mampu berdaya saing walaupun sedang berdepan dengan hutang dan pelbagai isu yang terpalit... berdasarkan aset-aset yang dimiliki oleh 1MDB dan aktiviti2 perniagaan yang sedang rancak dilaksanakan oleh 1MDB, mmg tidak syak lagi 1MDB berupaya untuk terus berkembang maju... jadi apa masalahnya???

Ekoran daripada isu yang melanda 1MDB, Najib bersama pihak pengurusan 1MDB telah bersetuju untuk melakukan penstrukturan semula hutang yang ditanggung dengan beberapa kaedah... Najib juga telah memberi jaminan untuk mempercepatkan tempoh untuk menyelesaikan hutang yang ditanggung... dalam bisnes, cadangan ada pro dan kontranya... 1MDB sebenarnya tidak perlu melakukan penstrukturan semula kerana 1MDB masih mempunyai kekuatan untuk menyelesaikan hutang mengikut penjanjian asal... mempercepatkan tempoh pembayaran memanglah akan mengurangkan kadar faedah namun harus diingat 1MDB terpaksa membayar lebih daripada yang asal... contoh mudah, bila kita berhutang selama 9 tahun dengan ansuran bulanan RM500, setelah 4 tahun kita bercadang untuk percepatkan penyelesaian hutang... sepatutnya baki lagi 5 tahun tapi kita mahu selesaikan dalam tempoh 2 tahun... adakah ansuran kita masih kekal RM500??? tentulah ia lebih dari itu... itu contoh angka yang kecil... bagaimana halnya bila angka melibatkan berbilion RM... lebihan keuntungan yang dicatat oleh 1MDB yang sebelum ini boleh disalurkan untuk manfaat negara dan rakyat terpaksa disekat semata-mata untuk menampungkan peningkatan jumlah ansuran yang perlu dibayar...

Semua ini Najib terpaksa lakukan semata-mata tidak mahu lagi memberi persepsi negatif rakyat terhadap kemampuan 1MDB... kebanyakan rakyat terlalu mudah termakan hasutan pihak pembangkang dan musuh2 kerajaan... mereka canang kepada rakyat perkara yang negatif... rakyat yang mungkin kurang arif tentang selok belok perniagaan akan percaya seolah mereka tahu semua perkara... mereka membayangkan loan kereta dan rumah mereka sebagai perbandingan dan kemudian memberi justifikasi yang salah...


Berbalik kepada isu penahanan Khairuddin, seperti dijangka, pasti akan ada pihak yang cuba untuk mengaitkan penahanan tersebut sebagai satu arahan khas daripada Pejabat Perdana Menteri kepada pihak polis... Datuk Mahfoz yang merupakan MP dari PAS berusaha untuk mengaitkan tindakan ini dengan najib... kononnya ini adalah arahan Najib bagi menghalang salah lakunya sampai kepada pihak FBI dan seumpamanya...

Tak kiralah arahan sapa pun... selagi mana ia bertujuan untuk menghalang pengkhianatan, tindakan sabotaj terhadap kerajaan dan negara... aku memang sokong... tok sah dok cerita pasai kredibiliti pihak polis dan sebagainya... ampa memang berniat jahat dan memang patut ditahan... ampa nak mempertikai kredibiliti pihak polis, dalam masa sama, puak ampa dalam PAC pun merupakan seorang yang mulut tempayan dan pengkhianat... membocorkan maklumat dalaman PAC kepada media asing, yg tak berkaitan dengan Malaysia, telus dan jujur ke namanya tu? kenapa tidak pertikai dan bangkitkan sewaktu dalam mesyuarat PAC... dia layak dan berhak... kenapa diam dalam mesyuarat PAC, kemudian bawa keluar maklumat itu dan bikin kecoh di media asing... tujuannya???




Apapun pihak polis khususnya daripada Ketua Polis Negara sendiri sudah pun mengeluarkan satu kenyataan rasmi menafikan tuduhan yang dibuat oleh Datuk Mahfoz tersebut... menurut KPN, siasatan berkenaan 1MDB bukan hanya melibatkan PDRM, tapi turut melibatkan beberapa agensi lain termasuk SPRM, Bank Negara dan Jabatan Peguam Negara... sepatutnya Khairuddin memberi ruang dan kepercayaan kepada agensi2 berkenaan untuk menjalankan siasatan, bukan cuba untuk menarik campurtangan luar atas niat untuk memberi tekanan terhadap siasatan yang sedang berjalan...


Bagi aku, apa yang dilakukan oleh Khairuddin bukan untuk memberi tekanan kepada kerajaan semata-mata, tetapi untuk mengalihkan tekanan yang semakin menghempap kepalanya... Khairuddin sebenarnya hanyalah macai pencacai yang sedang bergerak untuk menutup lubang dalang-dalang utama... tidak lebih dari itu... dan akhirnya percayalah, selepas Justo, Khairuddin pula akan dikambing hitamkan bagi memikul segala kesalahan dan salah laku yang dilakukan oleh tangan2 ghaib di belakangnya...

Mai mana Khairuddin ni??? mempunyai susur galur keturunan penderhaka, daripada bapa saudaranya, Sulaiman Palestin yang pernah mencabar Tun Hussein Onn sebagai Presiden UMNO... juga sepupu kepada Anwar Ibrahim yang tidak perlu diperkenalkan lagi... yang menariknya, penderhakaan Khairuddin bukan terhadap PM tetapi kepada sepupunya sendiri hingga akhirnya Anwar tumbang dan dipenjarakan...

Khairuddin lah yang pernah bersekongkol dengan Umi Hafilda melakukan pendedahan terhadap Anwar dan mendesak Tun M yang ketika itu PM agar mengambil tindakan terhadap Anwar... dan Khairuddin jugalah yg menerbitkan buku kontroversi '50 Dalil Kenapa Anwar Ibrahim Tidak Boleh Jadi PM'... bermula daripada situlah Tun M sudah nampak apa yang Khairuddin boleh dan sanggup lakukan... tidak sebagai mastermind, tetapi sebagai pencacai pengangkat najis...


Setelah tamat era Tun Mahathir, memasuki era Tun Abdullah sebagai PM dan Presiden UMNO... lazimnya, pencacai akan mencari dahan untuk berpaut... nak mengharapkan Tun M, Tun M pun sudah menjadi mantan... mahu tidak mahu terpaksalah menyondol hidungnya kepada Pak Lah... datang dari negeri yang sama, Pulau Pinang memberi sedikit kelebihan kepada Khairuddin untuk menghimpit Pak Lah... kecenderungan kepada politik agak kurang ketika itu, sebab itu nama Khairuddin tidak terkenal dalam kalangan kepimpinan UMNO, baik di peringkat negeri jauh sekali peringkat tertinggi... pada ketika itu, yang dihambat adalah projek dan kekayaan... maklumlah nak hidup berpoya-poya perlukan modal yang besar...

Mungkin ketika itu Pak Lah terkenangkan sumbangannya menjatuhkan Anwar yang akhirnya membuka ruang kepada Pak Lah menjadi Perdana Menteri... siapa sangka ketika itu... mungkin disebbkan itu, ditambah pula Pak Lah sendiri jadi meluat bila asyik disondol maka Pak Lah memberi beberapa peluang dan projek kepadanya untuk Khairuddin buat duit...  


Dari situlah nama Khairuddin mula meniti di bibir, bukan dibibir rakyat, tetapi dibibir para artis dan golongan berpoya-poya... satu ketika hingga berebut gelaran Datuk K dengan suami Siti... maklum la dan kaya, mewah dan berharta... Khairuddin dilantik ahli lembaga pengarah LBCN Development SDN BHD, dilantik menjadi Pengarah Pertubuhan Malaysia Kambodia yang berperanan menjaga urusan perdagangan antara kedua-dua negara, dan beberapa jawatan lain lagi...


Sememangnya era Pak Lah menjadi lubok Emas kepada Khairuddin... buat duit kaw kaw... memiliki Ferrari, beberapa buah rumah, kondominium dan sebagainya menjadi bukti betapa pencacai ini berada di zaman kegemilangannya ketika itu...




Hinggalah berjaya menambat hati pelakon terkenal tanahair, Umie Aida untuk berkahwin dan menjadi pasangan hidupnya...Majlis Akad Nikah diadakan di hadapan Kaabah di Mekah manakala majlis resepsinya berlangsung dengan gilang gemilang dengan kehadiran ramai tetamu VVIP, termasuk Tun Mahathir sendiri...

Hebat... memang hebat... tapi inilah kehidupan... ada pasang surutnya... umpama roda, ada ketika di atas dan ada ketika tersungkur di bawah...

Kejatuhan era kepimpinan Pak Lah turut memberi kesan secara langsung kepada survival Khairuddin... maklum sajalah, lubuk emas dah nak tumbang... nak dipertahankan, tak berjawatan... hanya mampu jolok menggunakan wang bagi membantu Pak Lah... tapi banyak mana sangat... kalau dah jenis penderhaka, kacang pasti akan lupakan kulit...

Kepimpinan Najib menggantikan Pak Lah... Najib dengan cara Najib dan tentu juga mempunyai orang2nya yang tersendiri... Khairuddin sedar akan hal itu... dia cuba juga untuk menyondol, sepertimana yang dilakukan sewaktu zaman Pak Lah... tapi Najib pun tidak kurang bijaknya... bagi Najib, Khairuddin adalah seorang penderhaka dan sanggup mengkhianati orang lain... apa yang berlaku kepada Anwar, yang juga merupakan bekas bos Najib sendiri dalam Pemuda UMNO, tidak mungkin Najib dapat lupakan...

Melihat pada keadaan itu, mahu tidak mahu Khairuddin tidak lagi boleh menjadi pencacai belakang tabir, yang hanya menadah projek kepada Najib... Najib memang jenis tak makan saman... Khairuddin mula terpaksa menjinak-jinakkan dirinya dalam politik... berjuta dia terpaksa habiskan semata-mata mahu menempatkan dirinya sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan... bagi Khairuddin, hanya dengan mempunyai kedudukan dalam UMNO dapat membantu dirinya meneruskan survival kehidupan mewahnya...


Langit tidak selalu cerah... entah di mana silapnya, Khairuddin telah diishtihar muflis oleh Jabatan Insolvensi Negara... satu keputusan yang di luar jangkaan Khairuddin... keputusan yang bakal memberi kesan kepada dirinya dan kedudukan jawatannya...

Khairuddin cuba mendapatkan bantuan daripada Najib bagi menyelesaikan masalah muflisnya ini... agak2 Najib nak tolong ke? kalau tolong umpama melepaskan anjing tersepit... ini peluang untuk Najib menguis keluar pengkhianat dan penderhaka dalam team kepimpinan UMNOnya...


Akibat daripada pengishtiharan ini, sebuah kediaman miliknya, yang menjadi hadiah perkahwinan kepada Umie Aida telah dilelong... bertambah angin lah Khairuddin kepada Najib... bermula pada inilah, dia bertekad untuk membalas segala perbuatan Najib terhadapnya...


Tidak cukup dengan rumah dilelong, Khairuddin secara automatik telah hilang kelayakan memegang atau bertanding apa-apa jawatan dalam UMNO... ini menurut Perlembagaan UMNO, Peraturan 8.4 dan 28.9... Khairuddin akhirnya terpaksa melepaskan jawatan yang disandangnya sebagai Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan dengan berat hati dan penuh perasaan dendam...


Susulan daripada itu, Khairuddin memulakan langkahnya untuk membalas dendam terhadap Najib... dia menyalahkan Najib sepenuhnya di atas ketersungkuran dirinya...

Dalam masa yang sama, isu 1MDB baru cuba dirungkai (kononnya) dan pendedahan pertama dibuat oleh Sarawak Report... semuanya gara-gara kesilapan kecil yang dilakukan oleh pengurusan 1MDB yang telah terlewat menghantar laporan audit setengah tahun kepada Bursa Malaysia dan Jabatan Audit Negara... secara kebetulan juga beberapa maklumat PetroSaudi yang berada dalam tangan Justo mempunyai perkaitan dengan urusniaga bersama 1MDB... perkara ini berjaya dikesan oleh Claire Brown yang merupakan owner Sarawak report (SR) dan dengan kerjasama beberapa individu termasuk dari pembangkang, akhirnya maklumat tersebut berpindah tangan daripada justo kepada Claire n Asc... maka bermulalah kisah 1MDB...


Apa pula peranan khairuddin? pada awalnya, tak de apa pun... tapi atas perasaan dendam, beliau cuba untuk menjadi hero kepada rakyat dengan mengemukakan laporan polis terhadap 1MDB berdasarkan pendedahan yang dibuat oleh SR...

Dalam masa yang sama, Tun M juga sedang rancak mengatur strategi untuk menjayakan agendanya, menjatuhkan kepimpinan Najib... seperti yang kita sedia maklum, Khairuddin memang pernah bekerjasama dengan Tun M ketika menjatuhkan Anwar Ibrahim... melihat pada keadaan itu, Khairuddin telah pergi bertemu Tun M dan menawarkan diri untuk berkomplot bersama menumbangkan kerajaan pimpinan Najib... Khairuddin juga sanggup dan bersedia untuk dikambinghitamkan dan dipergunakan bagi menjayakan agenda mereka... asalkan rakan komplot lain sanggup membantunya menyelesaikan masalah muflis yang sedang dihadapi sebagai balasan...

Small matter... rakan2 komplot bukan lah calang2 orang... maklum sajalah, yang nak dijatuhkan bukannya ketua kampung atau Tok Penghulu... tapi seorang Perdana Menteri dan Presiden Parti utama negara, UMNO... lagipun bukan senang nak cari kambing hitam sekiranya apa-apa berlaku atau perancangan tidak menjadi kenyataan... bila dah ada yang sanggup tawarkan diri, apa nak berkira sangat setakat 2, 3 juta tu... dan sekiranya perancangan berjalan lancar, lebih pada tu boleh diperolehi...


Beberapa pihak dgn beberapa komplot mula menggerakkan perancangan masing-masing, pada peringkat awalnya... sehinggalah masing-masing menyedari bahawa semuanya mempunyai matlamat yang sama, menjatuhkan kerajaan pimpinan Najib... kita boleh tengok semula... SR yang dibelakangnya terdiri daripada pemimpin pembangkang yg mula-mula mencetuskan isu 1MDB... pada ketika itu tidak banyak maklumat yg dimiliki oleh team Tun M... pada masa itu Tun M hanya menggunakan maklumat sepertimana yg didedahkan oleh SR untuk menyerang Najib sambil disokong oleh beberapa isu sampingan yang tidak berkaitan 1MDB melalui penulisan blog beliau... contohnya isu kemewahan Rosmah, isu jambatan bengkok, isu Altantunya dan beberapa isu lain...

Sehinggalah pertemuan antara Tun M dan Claire Brown berjaya diatur, barulah Tun M menggunakan pengaruhnya mengetengahkan isu 1MDB, bersumberkan maklumat dari Claire yg diperolehi dari Justo... kemudian, berdasarkan pengalaman beliau yg pernah menjadi Presiden UMNO, dibantu oleh beberapa sumber dalam kerajaan yg mungkin telah termakan budi Tun M, maka isu RM2.6B pula didedah...

Siapa yang dedah? Si kambing hitamlah yang ditugaskan untuk bertemu dgn editor WSJ bagi tujuan pendedahan...

Sekarang secara tiba-tiba, segala maklumat berkaitan 1MDB berada di tangan Khairuddin, walhal bukan dia yg mula2 bongkar... memang jelas sudah wujud pakatan atau komplot di antara team Tun M dengan team SR...


Ada beberapa perkara penting lagi yg sepatutnya aku bongkarkan... tapi tak pe la... si kambing hitam pun dah terlepas ke 'dalam'... banyak lagi masa untuk aku sambung drama lakonan Khairuddin and the gang... Insha Allah akan menyusul kemudian... setidak-tidaknya korang dah kenal sedikit sebanyak siapakah gerangan DATUK PADUKANG KHAIRUDDIN BIN ABU HASSAN...



By Padiyappa

Jumaat, 18 September 2015

PIC + VIDEO [BONGKAR] HOT!!! CCTV Kes Culik Dan Bunuh Kevin Morais Didedah... Polis Sahkan Bukan Berunsur Politik... #SahabatSMB

Misteri kehilangan Timbalan Pendakwaraya, Kevin Morais dan penemuan kenderaan milik mangsa jenis Proton Perdana Model Honda Accord yg hangus terbakar dalam kebun kelapa sawit di Sungai Buloh akhirnya terjawab... ini berikutan penemuan mayat yg disumbat di dalam tong bersimen sebelum dibuang ke dalam Sungai di kawasan Subang Mewah...


Berikut biodata mandiang kevin antony morais
Nama: kevin antony morais
Umur:55 tahun
Adik beradik:4(sulung)
Status: bujang
Pendidikan:sekolah menengah kebangsaan (SMK) Anderson ipoh ijazah sarjana muda undang undang (LLB) Univrsiti London.
Kerjaya:
1985-menyertai pejabat peguam negara(AGC)
2004-dipinjamkan kebadan rasuah (BPR) dan kemudian suruhan jaya pencegah rasuah sebagai timbalan pendakwa raya.
1 julai 2014-kembali bertugas Di AGC sebagai Timbalan Ketua Bagian Perbicaraan Dan rayuan.


Berikut adalah kronologi kejadian membabitkan kehilangan Timbalan Ketua Bahagian Bicara dan Rayuan di Jabatan Peguam Negara, Kevin Anthony Morais:

4 September :
Morais dilaporkan keluar dari rumahnya di Kondominium Menara Duta (1), Jalan Dutamas kira-kira jam 9 pagi untuk ke tempat kerja di Pejabat Peguam Negara, Putrajaya. Pada jam 10.30 pagi dan 3 petang, rakan serumah Morais dikenali sebagai Davveen cuba menghubungi telefon bimbitnya namun gagal. Davveen menghubungi setiausaha Morais dan dimaklumkan Morais tidak hadir ke pejabat. 

5 September
Petugas Balai Polis Hutan Melintang terima laporan, orang awam jumpa sebuah kereta hangus terbakar di Ladang Kelapa Sawit, Kampung Sungai Samak, Hutan Melintang, Perak. Nombor enjin dan casis kenderaan dipercayai jenis Proton Perdana versi Honda Accord itu didapati dirosakkan. Kenderaan itu sama jenis dengan kenderaan yang dipandu Morais pada hari dia dilaporkan hilang.

5 September :
Davveen memaklumkan pada abang Morais, Datuk Richard Dilaan Morais berhubung kehilangannya dan satu laporan polis dibuat berhubung perkara itu di Balai Polis Jinjang pada jam 5.04 petang. 

6 September :
Polis minta bantuan Jabatan Kimia, PROTON dan Spanco Sdn Bhd untuk mengenal pasti kenderaan yang ditemui terbakar untuk memastikan ia adalah milik Morais atau sebaliknya. Hingga kini polis tiada sebarang kepastian. Polis mengklasifikasikan kes kehilangan Morais sebagai orang hilang (OH). Polis menubuhkan satu pasukan khas siasatan diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad. 

9 September :
Tersebar khabar angin mayat Morais ditemui di Sungai Klang namun polis menafikan perkara itu. Polis mengesahkan Morais dilarikan orang berdasarkan pemeriksaan polis ke atas rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di sepanjang laluan yang disyaki digunakan Morais. Kes disiasat mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan kerana menculik. 

14 September : 
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan Morais dilarikan lima lelaki di Jalan Telawi, Bangsar berdasarkan rakaman CCTV diperoleh polis. Visual menunjukkan kenderaan Morais dihalang sebuah kenderaan lain sebelum mereka berhenti di tepi jalan. Morais ditarik masuk ke kereta suspek dan keretanya turut dilarikan oleh suspek. 

Kita tonton dulu rakaman CCTV yg menunjukkan sebuah kereta Triton melanggar belakang kereta Kevin sebelum Kevin dilarikan :



Sehubungan itu, polis meminta kerjasama pemandu Toyota Estima berwarna putih yg berhenti seketika sewaktu kejadian, menurut rakaman yg didedahkan agar tampil di mana2 balai polis berhampiran bagi membantu siasatan...





16 September
6 pagi - Sepasukan anggota dan pegawai STAFOC memeriksa satu lokasi di Taman Subang Mewah, USJ 1 dan menemui satu tong yang disorok di kawasan semak, berjaya dikeluarkan kira-kira jam 8 pagi. 


8.45 pagi - 
Sepasukan anggota bomba dengan satu jenteranya tiba di lokasi kejadian. 

8.55 pagi - 
Anggota STAFOC beredar dari lokasi kejadian menaiki kenderaan pacuan empat roda. 


9.15 pagi - 
Petugas media dan orang awam mula memenuhi kawasan kejadian. 

10.00 pagi - 
Polis sahkan mayat Morais ditemui dalam tong dram yang diisi konkrit...


Susulan daripada siasatan yg dijalankan, suspek utama yang ditahan berhubung kes pembunuhan Timbalan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan di Jabatan Peguam Negara, Anthony Kevin Morais, dipercayai mempunyai kaitan dengan satu perbicaraan di Shah Alam, dua minggu lalu. 

Ia berdasarkan kenyataan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh, "Motif kes ini, anda boleh rujuk perbicaraan di Mahkamah Sesyen Shah Alam, dua minggu lalu mengenai pendakwaan seorang pegawai tentera berpangkat doktor yang terbabit dalam kes rasuah," katanya. 


Hasil semakan mendapati, ia berkemungkinan besar merujuk kepada perbicaraan seorang doktor berpangkat kolonel yang berkhidmat dengan angkatan tentera atas dua tuduhan rasuah. 

Tertuduh yang berusia 50 tahun ketika itu, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Khas Shah Alam pada 9 September 2013 atas dua tuduhan rasuah membabitkan wang sogokan RM700,000. Bagaimanapun, dia mengaku tidak bersalah. Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 17(a) dan Seksyen 16(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan. 

Morais mengendalikan pendakwaan kes bagi pihak SPRM


Sementara itu, seperti lazimnya, kes2 berprofil tinggi khususnya melibatkan individu2 kenamaan atau mempunyai kedudukan, pastinya akan ada pihak yg akan mengambil kesempatan membuat spekulasi2 melulu dengan cuba untuk mengaitkannya dengan kerajaan Malaysia... begitu juga halnya dgn kes ini...

Sehubungan itu, Ketua Polis Negara melalui kenyataan medianya, telah menolak kemungkinan sebarang perkaitan antara kes ini dengan mana2 isu yg melanda kerajaan mahupun penglibatan individu2 berkepentingan dalam kerajaan... kes ini lebih menjurus kepada motif dendam dan tidak puas hati berhubung kes2 yg sedang ditangani oleh Kevin Morais...


Sumber : Bh Online
By Mamu Karapoley

Rabu, 16 September 2015

PIC [ISU AM] Lupakan Sekejap Pangkat Dan Kedudukan... Himpunan Baju Merah Berjaya Satukan Umat Islam Bangsa Melayu Di Bumi Malaysia Tercinta... #SahabatSMB

16 September sekali lagi mencatat sejarah besar negara... jika 52 tahun yg lalu, tanggal tarikh yg sama, menjadi saksi penyatuan antara Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak membentuk negara Malaysia tercinta, hari ini, seluruh umat Islam bangsa Melayu khususnya telah membuktikan solidariti mereka, berkumpul dan berhimpun secara besar-besaran di bumi bertuah, Kuala Lumpur di dalam himpunan yg dikenali sebagai Himpunan Rakyat Bersatu @ Himpunan Baju Merah @ Himpunan Pertahan Maruah Melayu @ Himpunan 916...


Ini bukan soal rasis atau cuba membangkitkn isu perkauman... ini soal maruah dan hak yg kian hari kian tercabar... mana ada manusia yg mahu hidup di bumi yg bergolak, melainkan terpaksa dan tiada pilihan... sudah menjadi fitrah manusia yg mahukan kedamaian, keamanan dan kebahagian... begitu jugalah halnya dengan umat Islam bangsa Melayu di Malaysia...

58 tahun sejak merdeka rakyat Malaysia berjaya harungi kehidupan dengan penuh harmoni dan saling menghormati antara satu sama lain... sekalipun pelbagai dugaan melanda, dari sudut ekonominya, hubungan sosialnya dan bermacam lagi, namun semua itu berjaya ditempuhi dengan penuh bijaksana dan berhemah...


13 Mei 1969 telah mencatat sejarah hitam negara apabila anasir komunis yg dianggap telah gagal menyerang dan menguasai bumi Malaysia dengan senjata secara gerakan gerila telah mengubah kaedah pendekatan dengan cuba untuk mempelopori pemikiran rakyat melalui politik...

Melalui platform beberapa parti politik yg cauvinis, mereka hampir berjaya menggerakkan racun agenda perkauman dan hasilnya mereka berjaya memenangi 1 kerusi dalam PRU 69 di Kuala Lumpur...

Menggunakan alasan 'Perarakan Mayat', mereka telah berkumpul beramai-ramai dan mula berarak di sekitar Kuala Lumpur bg meraikan kejayaan kecil yg dianggap besar bagi mereka sambil membawa sepanduk dan kain rentang berbentuk provokasi yg melampau dan penghinaan tanpa kiasan terhadap umat Islam bangsa Melayu...

Bertitik tolak daripada situlah maka meletus pertempuran antara kaum yg paling dasyat pernah di lihat di bumi bertuah Malaysia... orang Melayu yg berkumpul di Kampung Baru, di perkarangan rumah Datuk Idris Harun yg ketika itu Menteri Besar Selangor menjadi hilang sabar apabila laungan 'Melayu Bodoh' berkumandang di kalangan puak cauvinis yg ketika itu sedang berarak melalui kawasan tersebut...

Akibatnya, berlaku pertempuran hebat di antara 2 kaum yg besar sehingga nengorbankan banyak nyawa dan merosakkan banyak harta benda... rusuhan tersebut tidak habis setakat itu, malah ia menular hampir seluruh negara khususnya kawasan-kawasan bandar seperti di Georgetown dan Ipoh... bagi meredakan keadaan, akhirnya kerajaan, yg baru sahaja dibentuk selepas PRU69 termasuk mengumumkan darurat di seluruh negara dan meletakkan undang2 di bahu Angkatan Tentera Malaysia... sehingga dibentuk 1 jawatankuasa khas yg dinamakan MAGERAN yg dipengerusikan oleh YAB Tun Abd Razak yg ketika itu Timbalan Perdana Menteri Malaysia bagi mengurus tadbir negara secara sementara di bawah undang2 darurat... Tunku Abd Rahman Putra Al-Haj yg ketika itu Perdana Menteri Malaysia, baru sahaja selesai menjalani pembedahan mata dan sedang dalam proses pemulihan...


Kali ini, musuh yg hampir sama, dgn pendekatan yg sedikit berbeza, cuba untuk mainkan semula isu yg hampir sama... tidak ada sebab untuk mana2 pihak menimbulkan pertikaian serta mempersoalkan kontrak sosial yg telah dipersetujui secara bersama sepertimana yg termaktub dalam perlembagaan yg telah digunapakai sejak sekian lama sehingga berjaya meletakkan negara Malaysia sepertimana kita berdiri hari ini...

Hak2 keistimewaan yg diperolehi oleh umat Islam, bangsa Melayu dan bumiputera di Malaysia adalah satu perkara yg sangat sensitif... keistimewaan yg diberi, tidak pernah menganggu gugat atau merampas hak orang lain... semua pihak berpeluang menikmati apa jua manfaat sebagai warganegara Malaysia...

Contoh dalam bidang ekonomi berdasarkan Dasar Ekonomi Baru... orang melayu bumiputera hanya mahukan hak tetap 30 peratus, sedangkan baki 70 peratus bebas untuk direbut oleh sesiapa sahaja yg layak sebagai warganegara mahupun bukan warganegara... malah bangsa Melayu juga tidak akan mempertikai sekiranya baki 70 peratus itu dimonopoli oleh satu2 bangsa, asalkn tidak diganggu hak tetap bumiputera iaitu sebanyak 30 peratus... jadi apa masalahnya???

Atau adakah 'bangsa tertentu' itu mahukan hak tetap milik bumiputera sebanyak 30 peratus itu? Boleh... dengan syarat, mereka tidak boleh lagi menganggu baki 70 peratus yg dinikmati secara terbuka... Tobat depa tak mau...

Realitinya hari ini, walaupun hak tetap bumiputera sebanyak 30 peratus, tetapi yg menguasai lebih 50 peratus daripada baki 70 peratus adalah 'bangsa tertentu' tersebut... dan sekarang mereka mahu lagi membolot 30 peratus yg menjadi hak tetap bumiputera... adakah itu yg dimaksudkan ADIL...

Begitulah juga halnya dengan terma2 lain yg sering dipertikai oleh kelompok pengkhianat negara... lebih malang apabila kelompok pengkhianat ini turut mendapat sokongan membabi bodo daripada golongan Melayu Murtad yg tidak tahu bersyukur dan tidak sedar diri... mereka lupa kejayaan yg mereka kecapi hari ini adalah hasil keberkesanan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan keluhuran perlembagaan yg menjadi panduan pemimpin2 dahulu hingga kini...

Benar rezeki daripada Allah... tetapi Allah jugalah yg telah anugerahkan hidayah kepada barisan kepimpinan kita dari dahulu hingga kini... hidayah itulah yg melorongkan pemikiran dan setiap keputusan yg telah diambil yg mana hari ini kita sedang nikmati kemakmurannya... 

Bayangkan jika tanpa hidayah Allah, adakah kita mampu dan berani meletakkan sasaran sebagai negara maju menjelang 2020...

Aku tak brcadang nk taip pepanjang... jadi jom aku kongsikan gambar detik2 bersejarah sepanjang perhimpunan Rakyat Bersatu di Kuala Lumpur dan dijangka tamat di Padang Merbok...











Datuk Rahman Dahlan

Mat Mazlan

To' Pa

YB Nik Abduh Bin Nik Aziz


Aku mendoakan agar perhimpunan ini akan mencapai matlamat dan diberkati oleh Allah... semoga semua peserta dalam keadaan baik dan sihat serta diharap himpunan dapat berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang insiden yg tidak diingini... selamat pergi dan selamat kembali... InshaAllah...


Shabudin Yahaya



By Padiyappa

Sabtu, 12 September 2015

VIDEO + PIC [DUNIA] PANAS!!! Rakaman Amatur Kejadian Kren Tumbang Di Kota Mekah... Kira2 87 Jemaah Haji Maut... #SahabatSMB

Innalillahiwainnailhirrojiun...

Takdir dan ketentuan Allah yang Maha Mencipta dan Maha Mengetahui segala yg zahir dan yang tersembunyi, yang menghidup dan mematikan, yang memberi rahmat dan yang menurunkan ujian... segala puji bagiMu, ya Allah, janganlah Engkau bolak balikkan hati kami, setelah Engkau petunjuk... kami mohon berlindung dari Mu daripada segala azab kubur, daripada bala bahaya ketika hidup dan mati, daripada panas api neraka dan daripada fitnah dajjal... berilah kami istighomah dalam perjuangan demi mendapat redhoMu, Ya Allah... amin hirobbilalamin...


Sebuah kren yg digunakan dalam projek naik taraf Masjidil Haram, Mekah telah tumbang lalu menghempap bahagian tingkat atas bumbung masjid, manakala hujung krennya pula jatuh di ruang solat di dalam masjid... kren tersebut diletakkan di bahagian luar masjid dan tumbang ke arah dalam masjid...

Jom tonton video yg sempat dirakam oleh salah seorang jemaah haji yg berada berhampiran tempat kejadian...




Ketika kejadian, kebanyakan jemaah haji sedang berlindung di bahagian dalam masjid yang berbumbung berikutan berlaku angin ribut kuat beserta hujan... dipercayai kren tersebut hilang kestabilan akibat angin ribut yang sangat kencang...

Seramai kira-kira 87 orang jemaah haji dari pelbagai negara maut dan beratus lagi cedera... sumber daripada Tabung Haji memaklumkan setakat ini 10 orang jemaah haji Malaysia cedera dan ke semua mereka telah diberi rawatan di beberapa hospital serta klinik sekitar Mekah... manakala beberapa lagi jemaah haji Malaysia masih gagal dikesan dan pihak Tabung Haji sedang berusaha mengesan mereka...

Di bawah adalah beberapa foto yg telah dikongsikan oleh beberapa rakan FB tentang gambaran kejadian tersebut...










Ketika kejadian dikatakan berlaku juga banjir lumpur dengan arus yang deras di beberapa kawasan sekitar Kota Mekah ekoran hujan lebat yang turun...




Mamu mewakili seluruh warga kerja Suara Melayu Baru mendoakan kesejahteraan dan diberi perlindungan Allah kepada seluruh umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah rukun Islam yang ke-5, khususnya jemaah haji dari Malaysia... takziah kepada semua yg terlibat termasuk ahli keluarga mangsa...


By Mamu Karapoley








Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE