Advertisement - Contact Us

PRK P044 : MAT SABU PANAS !!! Yusni Mat Piah 'U-Turn' Selepas Berjaya Dipilih YDP PAS Kawasan Bukit Mertajam... #PRKPermatangPauh #SuhaimiSabudin

Akhirnya, Ustaz Yusni Mat Piah selaku Ketua Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang tumpas dengan desakan dan tekanan dari pelbagai pihak baik dari sahabat Pakatan Rakyat mahupun dari dalam PAS sendiri. (Klik Sini) Sebenarnya, keputusan Yusni ini sudah dapat dijangka oleh SMB. Yusni sebenarnya hanya menantikan hari semalam (28 April 2015) sebelum memutuskan untuk membuat 'u-turn' atau kekal dengan keputusan boikot. Sebelum SMB jelaskan sebab-sebabnya, ada tak sesapa yang nampak kelibat Abang Mat Sabu kita dalam press conference di bawah???

MANA ABANG MAT SABU KITA???

Sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang, agak janggal bila melibatkan pengumuman satu keputusan yang agak penting, yang menentukan hala tuju PAS di Pulau Pinang dan juga melibatkan perjalanan kempen PRK bersama Pakatan Rakyat, Mat Sabu mahupun Timbalannya Mujahid Usop Rawa, kedua-duanya tidak kelihatan dalam sidang media tersebut.

Tidak dinafikan inilah keputusan yang dinantikan oleh Mat Sabu, soalnya adakah sekarang Mat Sabu menerima keputusan ini dengan senang hati atau terpaksa. Di atas kertas nampak seperti Mat Sabu berjaya memujuk Yusni agar beralih arah walaupun terpaksa mengugut, Soalnya, adakah Yusni bertukar fikiran disebabkan takut dengan ugutan Mat Sabu atau ada sebab lain?


Semalam, Yusni Mat Piah telah berjaya dipilih sebagai Yang DiPertua PAS Kawasan Bukit Mertajam. Inilah sebenarnya yang dinanti-nantikan sebelum Yusni Mat Piah sebelum memutuskan untuk beralih arah. Dipilih sebagai YDP PAS Kawasan boleh dianggap satu aset penting untuk pergi lebih jauh. Bukanlah isu hudud mahupun isu mempertahankan maruah Presiden yang diperjuangkan sangat tetapi sebenarnya lebih kepada memasak tapak agar lebih kukuh dan tidak mudah digoyah. Sasaran selepas ini pastilah tempat di mana Mat Sabu sedang berdiri.

PAS sebenarnya sedang melalui proses pemulihan dan peralihan dalaman parti. Pertama, memulihkan kembali peranan ulama dalam parti dengan cara memastikan golongan ulama menjawat kedudukan tertinggi parti. Kedua, peralihan bermaksud menyingkirkan golongan parasit yang anti-ulama dan pro-Anwarinas dari barisan kepimpinan utama.

Ini meletakkan Mat Sabu dan kelompoknya dalam situasi tiada pilihan. Ditambah pula dengan keputusan terkini jumlah pencalonan yang diterima dalam pemilihan peringkat tertinggi PAS yang jelas menunjukkan Mat Sabu sudah berada di hujung tanduk. Mahu atau tidak, Mat Sabu terpaksa akur dengan apa jua kehendak golongan ulama asalkan mereka bersetuju untuk membantu kempen Wan Azizah. Hakikatnya Mat Sabu bakal kehilangan kedudukannya sebagai PesuruhJaya PAS Negeri Pulau Pinang selepas ini kerana Yusni Mat Piah yang juga merupakan YDP Kawasan pasti tidak lagi akan membiarkan Mat Sabu menjadi orang nombor 1 PAS di Pulau Pinang.

Mat Sabu lah orang yang paling susah hati sekarang memikirkan hala tuju yang terpaksa dilalui selepas ini. Samada masih berupaya untuk kekal bersama PAS, atau terpaksa mencari alternatif lain.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama