Selasa, 25 Januari 2011

Wan Azizah terpaksa setia kepada Anwar angkara dirinya pernah derhaka kepada Dato' Wan Ismail...

1.  Biasanya, sesebuah perkahwinan hanya akan berwalikan hakim jika ia merupakan satu pilihan yang terakhir. Malah untuk berwalikan hakim, banyak syarat dan perkara utama perlu dititikberatkan. Selalunya, wali hakim hanya akan menjadi pilihan jika sudah tidak ada wali yang berhak mengikut turutan yang masih hidup, wali yang berhak mewakilkan kepada wali hakim, wali yang berhak gagal dikesan setelah berusaha mencari atau wali yang berhak mungkin sudah hilang kelayakan atas sebab murtad dan sebagainya.

2.  Namun begitu, ada juga perkahwinan berwalikan hakim disebabkan wali yang berhak tidak mahu menjadi wali atau tidak merestui perkahwinan tersebut, berkahwin di luar kawasan tanpa pengetahuan wali atau ada juga yang menipu kononnya diri sebatang kara tanpa ada sebarang wali yang berhak. Kelazimannya, adalah menjadi satu kebanggaan kepada si wali apatah lagi jika wali itu adalah bapa, abang atau saudara kandung yang lain untuk mewalikan dan merestui perkahwinan si pengantin perempuan agar diberi keberkatan oleh Allah.

3.  Lain kisahnya dengan Sang anwar durjana. Rupa-rupanya Anwar tergamak memesongkan pemikiran Azizah hingga sanggup melarikan anak dara Dato' Wan Ismail ke Permatang Pauh dan bernikah di sana tanpa restu si bapa dan berwalikan wali hakim. Walhal, pada masa itu Dato' wan Ismail sebagai wali yang sah masih hidup dan masih sihat.

4.  Perkara ini disahkan sendiri oleh kadi di Pulau Pinang pada ketika itu yang juga turut terlibat dengan pernikahan antara Anwar dan Wan Azizah. Kadi tersebut, Dato' Harussani hampir ditahan oleh pihak polis setelah mendapat arahan dari ayah Wan Azizah, Dato' Wan Ismail yang pada ketika itu berkhidmat di Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.

5.  Adakah ini ciri-ciri pemimpin yang baik dan layak menjadi pemimpin No1 Malaysia/ Perkara ini jelas membuktikan betapa Sang Anwar merupakan seorang penyangak yang sanggup membelakangkan agama, adat, keturunan dan keluarga demi mencapai apa yang diingininya. Tidak hairanlah jika kita lihat bagaimana Anwar sanggup lakukan untuk berkuasa sebagai pemimpin di Malaysia. Dia sanggup lakukan apa sahaja termasuk melibatkan politik kotor. Dan begitu jugalah caranya Anwar memiliki Wan azizah.


"Pernikahan Anwar – Azizah
Harunssani juga mengakui beliau turut terlibat dalam penikahan Anwar dan Datuk Seri Dr Wan Azizah, ketika beliau menjadi Kadi di Pulau Pinang.
“Dia (Anwar) kahwin pun, saya yang benarkan (dia) (ber)nikah. Pasal itu (arwah Tan Sri) Ghazali Shafie (Menteri Dalam Negeri dan Penerangan ketika itu) nak tangkap saya tu. 40 polis datang jumpa saya. Hantar polis, masuk dalam pejabat saya. ASP Benggali (yang masuk).
“Saya tanya dia (polis) pasal apa masuk (ke pejabat saya). Pasal kahwin kan. Hak dia (Anwar) nak kahwin. Pasal apa (awak) datang ?. Aku yang berkuasa dalam benda ni (perkahwinan).
“Nah ambil fail… buat… apa nak buat. Kamu nak tangkap aku, tangkap, bicara aku. Tunjuk mana undang-undang (yang) salah.
“Keluar macam tu (saja) Benggali (itu)…. (yang) datang dengan bapa Azizah (Wan Ismail) “, katanya.
Menurut Mufti Perak itu lagi ketika majlis pernikahan Anwar itu, bapa Wan Azizah iaitu Datuk Dr Wan Ismail Wan Mahmood tidak bersetuju dengan penikahan tersebut kerana Anwar pada masa itu dilihat radikal dan menentang kerajaan melalui demonstrasi pelajar.
 
Wan Ismail ketika itu berada dalam kerajaan yang bertanggungjawab dalam Majlis Keselamatan Negara (1970-1993), yang dibentuk oleh kerajaan untuk membendung kacau bilau dalam negara angkara anasir komunis.
Apabila Wan Ismail menolak lamaran Anwar Ibrahim, dengan pertolongan Ustaz Ahmad Awang, pegawai di Pusat Islam ketika itu, telah membawa Wan Azizah ke Permatang Pauh untuk menikahkan mereka menggunakan wali hakim.
Harussani yang ketika itu menjadi Kadi Pulau Pinang telah melakukan majlis akad nikah pasangan tersebut.
“Bapa Azizah tu, dia pun nak perli saya. Masa saya ambil kursus keselamatan. Dia (Wan Ismail) jadi pensyarah. Semua (yang hadir adalah) DO. Dia kata, ala seminggu (kursus ini) apa susah sangat. Tangkap mana-mana, ni tok kadi ada (di sini).. boleh nikah. Orang pun gelak.
“Sekali anak dia (Wan Azizah), saya tangkap suruh nikah sekarang macam mana”, kata Harunssani sambil disambut gelak ketawa.
Selepas itu, dalam satu majlis jamuan, Harunssani berjumpa lagi dengan Anwar. Ketika itu beliau bertanyakan sejauh manakah penerimaan bapa mertua (Wan Ismail) terhadapnya selepas perkahwinan itu.
“Lepas tu, semasa jamuan makan, saya tanya dia. Anwar, macam mana pak mertua (Wan Ismail) ?
“Dia (Anwar) kata. Menantu (jadi) menteri. Menantu sayang lah. Dia cakap”, katanya." Sumber - Srikandi 7
Show Comments: OR

1 ulasan:









Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE