Advertisement - Contact Us

Selamat Tinggal P. Pinang !!! Tidak mungkin Melayu boleh bergantung harap pada penyangak bernama Sang Anwar...

1.  Apa lagi la yang tinggal kepada kaum bumiputera terutama Melayu Pulau Pinang yang semakin tertindas. Dengan harga rumah yang meningkat secara melampau membuatkan hampir mustahil untuk orang Melayu menghuni terutama di kawasan pulau.

2.  Jika apa yang dinyatakan dalam Utusan Melayu hari ini yang mendakwa bahawa purata harga rumah di Pulau Pinang mencecah RM1/2 juta adalah benar, maka mungkin sudah sampai masanya untuk orang Melayu mula mengucapkan selamat tinggal kepada Pulau Pinang. Malah menurut akhbar itu lagi, harga rumah di Pulau Pinang adalah jauh lebih tinggi berbanding di KL.





3.  Melayu asal yang masih memiliki hartanah di seblah pulau hanya boleh dibilang dengan jari. Walaupun nampak seperti masih ramai lagi Melayu berlegar di sana namun kebanyakannya hanya menghuni di flat murah, rumah kampung di atas tanah milik kerajaan atau orang lain atau tinggal di sebelah seberang termasuk Kedah, Sungai Petani dan Parit Buntar. Jika ada pun Melayu mungkin di sebelah Balik Pulau yang masih berusaha mempertahakan hak milik tanah.

4.  Itu pun belum tentu mampu bertahan berapa lama. Kerajaan Negeri DAP memang dari mula lagi amat mengidam-idamkan untuk memiliki tanah di sana. Manakan tidak, harga tanah yang melambung menjadi aset kepada kerajaan DAP yang sedia umum diketahui dalam ketandusan peruntukan. Tidak hairanlah, pelbagai projek direncana Kerajaan DAP termasuk membina universiti.

5.  Dengan cara itu secara tak langsung dapat mengusir penduduk tempatan yang kebanyakannya Melayu dari sana. Pembinaan universiti dari segi moralnya memang baik. Tapi implikasinya bakal dirasai oleh orang Melayu. Seiring dengan universiti maka akan terbinalah projek perumahan mewah di sekitarnya dan yang pasti tidak akan ada Melayu pun yang akan mampu memiliki rumah tersebut.

6.  Kepada siapa orang Melayu Pulau Pinang hendak mengadu nasib dan menagih belas ehsan. Tidak sekali kepada kerajaan negeri memandangkan DAP lah yang beria-ia mahu mengusir mereka. Nak diharapkan pada anak tempatan, sedangkan 'ketuanan Melayu' pun ingin ditentang inikan pula nak membela nasib Melayu... Jangan Harap...

Ada lagi... KLIK SINI...

"PULAU PINANG 2 Dis. – Harga rumah di negeri ini merupakan yang termahal di negara ini dengan purata seunit mencecah hingga RM540,000 tahun lalu iaitu hampir lapan kali ganda purata pendapatan isi rumah penduduk Malaysia setahun.

Felo Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI), Dr. Michael Lim Mah Hui ketika mendedahkan perkara itu berkata, kajian yang dilakukan pihaknya juga menunjukkan harga rumah di negeri berkenaan turut melebihi purata harga rumah di Kuala Lumpur iaitu RM390,000 seunit.

Menurutnya, trend harga rumah yang terlalu tinggi di negeri itu bukan saja menyebabkan golongan bawahan tidak mampu langsung untuk memiliki rumah, malah golongan pertengahan juga turut mengalami nasib sama.
‘‘Amat jelas sekali harga yang ditawarkan amat jauh daripada jangkauan. Jika golongan pertengahan tidak mampu untuk membeli rumah atau pangsapuri yang dijual, apa lagi golongan bawahan.

‘‘Pada masa ini, penawaran dan permintaan untuk rumah tidak sepadan. Majoriti rakyat Malaysia mahukan rumah yang mampu dimiliki, namun pemaju lebih cenderung membina rumah mahal untuk mengaut keuntungan,’’ katanya pada sidang akhbar di pejabat Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) di Jalan Masjid Negeri di sini hari ini.

Turut hadir Presiden CAP, S.M. Mohamed Idris.

Jelas Mah Hui, keadaan itu menyebabkan negara dipenuhi banyak rumah kosong yang dibina pemaju untuk memenuhi permintaan pelabur asing dan spekulator, bukannya untuk rakyat.
Menurutnya, ramai di kalangan pelabur dan spekulator memiliki dua buah rumah atau lebih sama ada dibeli untuk disewakan atau untuk tujuan menaikan harganya bagi aktiviti penjualan supaya mendapat keuntungan.
Katanya, tindakan pemaju memasarkan hartanah itu secara agresif di luar negara memandangkan ia masih murah mengikut standard antarabangsa turut menyebabkan harga rumah di negara ini bertambah tinggi.

‘‘Amat malang bagi rakyat negeri ini khususnya jika Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak memandang serius isu ini. Mereka patut memperbanyakkan rumah mampu milik dan mengawal pembinaan rumah mewah terutama di bahagian pulau.


‘‘Jika kerajaan itu benar-benar ingin menjadikan rumah sesuatu yang mampu dimiliki rakyat, sepatutnya kuasa yang mereka ada digunakan untuk mengawal pemaju, sektor perbankan dan spekulator supaya kenaikan harga rumah dapat dikurangkan,” katanya.

Sementara itu S.M. Mohamed berkata, terdapat pelbagai faktor menyebabkan berlaku kenaikan harga rumah termasuk dasar kerajaan membenarkan orang asing membeli bukan sahaja pangsapuri malah hartanah lain.
Jelas beliau, pihak bank turut menyumbang kepada kenaikan harga rumah melalui pelbagai teknik pemasaran yang agresif termasuk melonggarkan standard kredit sehingga 95 peratus pinjaman kepada pembeli.

‘‘Kini tiba masanya kerajaan memulakan dasar perumahan awam yang menyediakan perumahan mampu milik terutama di bandar seperti dilaksanakan Lembaga Perumahan Singapura iaitu kerajaan menjadi pelopor pembinaan rumah berkenaan,” katanya.

Menurutnya, bagi sektor perumahan swasta, kerajaan perlu memainkan peranan utama dengan mengambil langkah bersesuaian untuk mengawasi harga hartanah berkenaan bagi mengelakkan kenaikan harga yang tidak sihat." - Utusan Online

Inilah nasib Melayu Pulau Pinang... KLIK SINI...

1 Ulasan

  1. 1. Salam perjuangan dari pengendali blog "mulutmelayu-REALITI" (PULAU PINANG) dalam menyampaikan maklumat-maklumat yang benar dan tepat kepada pembaca-pembaca blog.

    2. Blog tuan telahpun di'link'kan di ruangan RAKAN MM-R : UTARA blog mulutmelayu-realiti.blogspot.com untuk sebaran dan bacaan kepada pelawat-pelawat blog.

    3. Diharap tuan sudi bertukar 'link' dengan blog mulutmelayu-realiti dengan menyenaraikannya di blog tuan.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama