Isnin, 11 Oktober 2010

Anwar lah dalang di sebalik krisis perkauman. Kenapa orang Cina masih belum sedar???

1.  Sesuatu perlu dilaksanakan dengan kadar segera jika mahu melihat kaum Cina kembali yakin dengan kepimpinan dan pentadbiran Barisan Nasional. Tidak dinafikan, sejak akhir-akhir ini keyakinan masyarakat Cina terhadap kepimpinan kerajaan dan komponen yang mewakili mereka dilihat agak merosot. Ini boleh dilihat berdasar keputusan beberapa PRK yang telah diadakan dimana BN telah tewas di kebanyakan peti undi yang majoritinya dari kaum cina.

2.  Kenapa ini boleh berlaku???  Beberapa faktor memainkan peranan hingga membuatkan masyarakat Cina hilang keyakinan terhadap kepimpinan BN. Faktor yang bakal saya sebutkan di bawah perlu dipandang serius dan langkah untuk mengatasinya perlu difikirkan dengan segera menjelang PRU-13 jika mahu melihat BN terus bertakhta dalam kerajaan.

3.  Faktor utama semestinya disebabkan kehadiran manusia bernama Anwar Ibrahim yang berjaya memesong kepercayaan oarang Cina dari menyokong BN. Anwar Ibrahim berjaya memainkan peranan selaku pembangkang demi untuk mendapatkan perhatian dan sokongan dari kaum Cina. Janji-janji palsu yang ditaburkan menjadi harapan yang besar dalam hati dan sanubari masyarakat Cina.

4.  Anwar bijak menarik sokongan Cina yang menjadi kaum majoriti di Malaysia. Anwar menjanjikan kedudukan yang tinggi dalam kerajaan jika PR berkuasa. Anwar juga mahu menggubal perlembagaan yang dan cuba memberi hak yang lebih kepada kaum Cina sekaligus menafikan hak kaum bumiputera yang selama ini dipertahankan sejak merdeka. Malah Anwar juga bijak memainkan sentimen perkauman hingga membuatkan orang Cina taksub dan yakin dan janji-janji manisnya.

5.  Rakyat Malaysia terutama masyarakat Cina sepatutnya perlu mengenali siapa itu Anwar sebenarnya? Anwar, seorang pemimpin lidah bercabang bijak menabur janji bagi memastikan kedudukannya terjamin dan dalam masa yang sama cita-citanya akan dapat tercapai. Adakah Anwar akan memberi ruang kepada kaum Cina jika dia berkuasa walhal dalam masa yang sama Anwar tahu kedudukannya akan terumbang-ambing dengan kehadiran kepimpinan Cina yang di luar kawalannya.

6.  Baru-baru ini, Lim Kit Siang telah membangkitkan isu rasis dimana Kit Siang menuduh seorang pengetua telah mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman. Bagi SMB, DAP lah parti yang rasis. Tindakan DAP yang mahu mewujudkan Malaysian Malaysia dan menghapuskan hak istimewa bumiputera merupakan satu tidakan yang sangat rasis.

7.  Kontrak sosial yang telah dimeterai sejak kemerdekaan sepatutnya perlu dihormati dan tidak layak dipertikaikan oleh mana-mana pihak sekalipun. Usaha Tunku Abd Rahman, Tun Sambanthan dan Tun Tan Cheng Lock merupakan satu usaha murni demi mencapai keharmonian antara kaum. Usaha mereka ini bersandarkan kejujuran, keikhlasan dan kesetiaan dan inilah menjadi tunjang hingga membawa kepada kemerdekaan. Bukan mudah untuk Tun Sambanthan dan Tun Tan Cheng Lock meyakinkan masyarakat Cina dan India untuk menerima kntrak sosial ini.

8. Berbeza dengan sekarang. Tindakan dan usaha Pakatan Rakyat terutama DAP yang mempersoalkan kontrak sosial dan hak keistimewaan bumiputera adalah bersandarkan kepentingan politik individu dan parti. Mereka mempersoalkan semua ini dan dalam masa yang sama cuba mempengaruhi orang Cina dan India untuk turut serta dengan mereka hanya kerana mereka inginkan publisiti dan ketamakan kuiasa yang melampau.

9.  Selain itu, bagi mengembalikan keyakinan orang Cina, komponen-komponen dalam Bn yang mewakili kaum Cina perlu diperkasakan kembali. Masalah-masalah dalaman, krisis kepimpinan perlu diatasi dan dicari jalan penyelesaian dengan segera. Orang Cina sebenarnya sudah muak dengan krisis yang melanda parti MCA dan Gerakan. Mereka mula mencari alternatif lain dan pakatan Rakyat lah yang menjadi pilihan.

10.  Apapun, yang penting, setiap komponen BN tidak kira UMNO, MCA, MIC, Gerakan mahu parti yang lain perlu kembali kepada asas perjuangan yang selama ini menjadi tunjang kekuatan Bn. Setiap pihak perlu mula bertolak ansur dan sedia menerima pandangan pihak lain jika mahu melihat BN kembali menjadi gergasi yang sukar digugat. Setiap masalah yang timbul perlu dibawa berbincang bagi mencari jalan penyelesaian. Matlamat utama kini adalah mendapatkan kembali keyakinan rakyat menjelang PRU-13.

Show Comments: OR

2 ulasan:

  1. Bro, kaum Cina bukan tidak sedar, tetapi mereka perolehi keuntungan hasil dari sikap Anwar.... sebab tu puak-puak ini buat diam je...

    BalasPadam
  2. Aku sokong sgt dengan perjuangan nie, tapi aku kongsi sikit dengan member2 di SeMalaysia, Di dalam syarikat Telekom Malaysia (TM) nie ada 2 orang yang cukup terkenal dengan PRO-AL-JUBURI b Azmin Ali, mereka adalah

    1. Syed Ibrahim Syed Noh (AGM TM merangkap Pengerusi GMI dan MAFREL)
    2. Mohd Jafar Majid ( PRESIDEN NUTE & ahli umno keramat) - tapi hantu UMNO dan pro Azmin Ali & the geng.

    so mereka nie adalah talam dua muka didalam syarikat GLC (pro kerajaan) tapi diluar, hentam kerajaan dan penyokong kuat kalau ANWAR jadi PM.

    Jafar Majid nie, menggunakan kuasanya (yang amat dasyat) untuk "tap @ jual" apa saja maklumat yang berkaitan dengan semua orang (maklumat sulit ahli kesatuan & TM kepada PKR) & jual pada Team PKR, paling bangsat lagi, adalah dia nie pengikut setia MP BATU....

    Sekarang nie si Jaafar Majid nie sedang rancak untuk 'baptis'kan semua staff TM untuk masuk PKR...

    Siasat jangan x siasat........


    HANCURKAN MEREKA INI!!!!

    ****petikan dari PAKAR*****

    pakar said...

    kenapa lah ramai sangat yang marah dan dengki dengan NUTE ?????

    NUTE tak salah dalam hal nie, yang salah dan perlu disula adalah Jaafar Majid, Samsudin, Zulkipli dan Pouzi

    Sudah jadi mainan mereka ini sering mengugut anggota NUTE @ TM jika tidak bersetuju dengan dengan mereka.... abis kena pancung...


    BIADAP....BIADAP....BIADAP....

    sampaikan nak tanya pasal CA pun, Shamsudin (anjing kurap) nie mengamuk..."kau semua apa tahu... aku dalam CA team, CA baru ni adalah yang terbaik sejak CA yang pertama" kata Shamsudin kepada ahli-ahli NUTE selepas mesyuarat OSH

    BalasPadam









Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE