Advertisement - Contact Us

Nizar Mangkuk : Tahniah ! Pakatan Rakyat Kedah berjaya memperbodohkan diri sendiri...

1. Cita-cita Pakatan Rakyat Kedah untuk merampas semula satu kerusi milik BN akhirnya tinggal angan-angan Mat Jenin. Ini berikutan keputusan SPR yang menolak permohonan Speaker Kedah agar mengosongkan kerusi DUN Kota Seputeh.

2. DUN Kota Seputeh menjadi kontroversi sebelum ini apabila Speaker Dewan Kedah mendakwa wakil rakyat dari BN yang mewakili kerusi tersebut telah melanggar peraturan mesyuarat Dewan Undangan Negeri Kedah. ADUN kerusi tersebut, Dato’ Abu Hasan Sarif dikatakan telah gagal menghadirkan diri ke persidangan DUN sebanyak 2 kali berturut-turut.

3. Menurut peraturan mesyuarat, Speaker Dewan berhak menggugurkan kedudukan mana-mana ADUN jika gagal menghadirkan diri lebih dari 2 kali mesyuarat bagi satu-satu penggal tanpa sebab yang munasabah.

4. Namun, setelah diteliti oleh SPR, didapati bahawa Speaker Dewan telah gagal memberi peluang kepada Dato’ Abu Hasan untuk menerangkan sebab beliau tidak hadir ke mesyuarat. Malah, Speaker dewan juga dikatakan tidak menerima sijil sakit yang diserahkan oleh Dato’ Abu Hasan kepada beliau.

5. SPR juga mendapati bahawa Dato’ Abu Hasan tidak hadir 2 kali mesyuarat berturut-turut pada 2 penggal yang berbeza. Beliau bukannya tidak hadir ke mesyuarat secara berturut-turut pada penggal yang sama seperti yang didakwa oleh Speaker.

"PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini memutuskan bahawa tiada kekosongan berlaku pada kerusi Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Siputeh di Kedah.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata kerusi itu masih disandang oleh Datuk Abu Hassan Sharif yang memenanginya pada pilihan raya umum ke-12 tahun lalu.

Katanya, SPR dalam mesyuaratnya hari ini sebulat suara memutuskan bahawa Adun Kota Siputeh itu tidak menghadiri dua mesyuarat berturut-turut di dalam dua penggal yang berbeza, bukan dua mesyuarat di dalam satu penggal yang sama.

"Setelah meneliti dokumen dan mengkaji fakta yang dikemukakan kepada SPR serta kedudukan undang-undang yang berkaitan, pada menjalankan kuasa di bawah Fasal (5) Perkara 53 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, surat cuti sakit yang dikemukakan oleh Adun Kota Siputeh diterima oleh SPR bahawa kegagalan beliau menghantar surat cuti sakit kepada Speaker lebih awal tidak menjadikan surat cuti sakit itu terbatal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Abdul Aziz berkata ,sebelum Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah Darul Aman digunakan, ia terlebih dahulu perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan.

SPR pada 17 Ogos lalu menerima pemakluman daripada Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail berhubung kekosongan luar jangka yang dikatakan berlaku di kerusi Kota Siputeh.

Pemakluman itu menyatakan bahawa Adun kawasan berkenaan, Abu Hassan gagal menghadiri sesi DUN dengan tidak memperoleh kebenaran Speaker sebanyak dua kali berturut-turut, sekaligus menyalahi Perkara 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah. Dalam hal ini, Abdul Aziz menjelaskan bahawa Abu Hassan telah diberi peluang untuk menjelaskan sebab sebenar ketidakhadiran beliau dalam sidang itu. "SPR telah meneliti surat daripada beliau yang memohon maaf kerana tidak dapat hadir dalam Sidang Dewan pada 9 Ogos 2009. Bersama surat itu dilampirkan surat cuti sakit daripada doktor yang mendapati beliau tidak sihat untuk menjalankan tugas selama dua hari iaitu dari 9 hingga 10 Ogos. "Turut diteliti ialah kenyataan beliau bahawa beliau telah menghantar sms (khidmat pesanan ringkas) kepada Ketua Pembangkang untuk memaklumkan mengenai ketidakhadiran itu kerana sakit dada," katanya"
- B. Harian Online


1 Ulasan

  1. Hairan, bahasa melayu yang simple masih belum dapat diterjemahkan dengan betul oleh Speaker "gagal menghadirkan diri lebih dari 2 kali mesyuarat bagi satu-satu penggal tanpa sebab yang munasabah."
    2x tak hadir dalam satu satu penggal..Tak kan nie pun x leh nak paham ..Atau sengaja x nak paham dan memtuar belit fakta..mengelabui rakyat yang dah taksub?
    Sebab munasabah.. mana pulak x terima surat cuti sakit ????

    Kebenaran terserlah...

    Bayan budiman

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama