Advertisement - Contact Us

Nizar Mangkuk : Sidang haram PR Perak tetap haram seharam binatang H1N1...

1. Keadaan di Ipoh hari ini sekali lagi kembali kecoh dan kelam kabut. Ini berikutan tindakan puak-puak ADUN Pakatan Rakyat yang dikepalai oleh mantan MB Perak, Mohd Nizar dan bekas Speaker DUN yang ditendang, Sivakumar cuba untuk mengadakan Sidang DUN haram mereka di bangunan kerajaan negeri.

2. Tahniah dan terima kasih diucapakan kepada pihak berkuasa terutama anggota polis dan FRU yang berjaya mengawal keadaan sejak dari awal. Pihak polis juga terpaksa menahan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dan para penyokong yang berdegil dan cuba mencetuskan kekacauan. Pihak berkuasa juga telah melarang sebarang perhimpunan dari diadakan di sekitar bangunan SUK termasuk di kawasan pokok rendang yang pernah dijadikan lokasi persidangan haram bawah pokok tempoh hari.

3. Mungkin disebabkan tidak ada pilihan lain, puak-puak Pakatan Rakyat ini akhirnya terpaksa mengambil keputusan untuk meneruskan sidang haram mereka di dewan Ballroom, hotel Heritage yang terletak berhampiran bangunan SUK. Sekurang-kurangnya pilihan lokasi mereka kali ini lebih 'berjenis' jika dibandingkan Sidang tepi jalan dibawah pokok seperti yang mereka adakan sebelum ini.

4. Di dalam sidang haram kelolaan PR ini, mereka kononnya telah meluluskan 3 usul. Antaranya melibatkan penubuhan beberapa jawatankuasa, usul untuk mengenakan tindakan undang-undang termasuk penjara terhadap Speaker baru yang dilantik, dato' R. ganesan dan timbalan serta usul membantah tindakan polis yang menghalang mereka dari memasuki bangunan SUK. Apa yang lebih menarik mereka menjadikan sidang haram di hotel ini sama seperti yang sering diadakan di bangunan DUN Perak. Ini termasuklah susunan kerusi yang disediakan khas untuk ADUN BN walaupun tidak ada ADUN BN yang hadir.

5. Apakah kesudahannya dengan usul yang mereka kemukakan di dalam sidang haram ini? Akan adakah pihak yang akan merealisasikan setiap usul yang mereka bahaskan? Mereka mungkin tidak sedar bahawa tindakan mereka yang mengadakan sidang haram ini hanyalah membuang masa. Sidang haram ini hanya sekadar satu tindakan syok sendiri bertujuan untuk menegakkan benang yang basah dan pada masa yang sama cuba sedaya upaya untuk mengelirukan rakyat.

6. Saya berasa amat simpati dan kasihan terhadap nasib yang menimpa seluruh rakyat negeri Perak yang terpaksa berdepan dengan masa depan yang tidak ketentuan. Pergolakan yang berlaku terhadap kerajaan negeri Perak sejak berakhirnya PRU-12 yang lalu sebenarnya telah meninggalkan kesan secara langsung dan tidak langsung kepada rakyat Perak. Bayangkan berapa banyak masa sudah terbuang akibat dari kacau bilau ini.

7. Malah jika diperhatikan sepanjang sidang DUN yang diadakan sejak dari PRU yang lalu, tidak ada langsung sebarang usul yang memberi manfaat kepada negeri dan rakyat Perak. Para wakil rakyat ADUN langsung tidak membangkitkan dan membincangkan usul berkaitan pembangunan negeri, soal kebajikan rakyat, masa depan dan hala tuju negeri Perak. Apa yang sering dibangkitkan hanyalah soal pecat memecat, tuduh menuduh, caci mencaci dan akan berakhir dengan kekecohan.

8. Sesuatu sebenarnya perlu dilakukan bagi meneyelesaikan kemelut yang melanda dalam pentadbiran kerajaan negeri Perak. Mungkin sudah tiba masanya untuk pihak istana mula masuk campur secara agresif bagi menentukan secara muktamad siapa yang berhak sebagai kerajaan negeri.

9. Apa yang lebih penting, kedua-dua pihak yakni Barisan nasional dan Pakatan Rakyat perlu lebih rasional dan belajar menerima hakikat dengan setiap keputusan yang diambil bagi menyelesaikan kemelut ini. Sikap keras kepala, ego dan ketamakan kuasa perlu diketepikan sementara jika mahu melihat masalah di negeri Perak selesai. Selagi simpulan ini tidak dapat dileraikan maka selagi itulah negeri Perak tidak dapat berkembang pesat malah rakyatlah yang jelas menjadi mangsa. Bak kata pepatah 'gajah dihutan bergaduh, pelanduk tersepit di tengah-tengah'

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama