Rabu, 2 September 2009

Nizar Mangkuk : Keruntuhan moral pemimpin PR semakin merebak kepada masyarakat Malaysia...

1. Kemanakah hilangnya jati diri dan nilai murni yang sepatutnya menjadi identity rakyat Malaysia? Setiap hari ada saja laporan pembunuhan kejam yang disiarkan didada-dada akhbar. Hinggakan ada kalanya terasa seperti kejadian tragis seperti ini menjadi kebiasaan dan tidak membawa sebarang erti. Apakah punca sebenar hinggakan manusia tergamak berubah sifat secara tiba-tiba menjadi sebegitu kejam malah lebih tega dari sifat binatang?

2. Semalam, akhbar telah melaporkan penemuan mayat seorang lelaki yang dipercayai dibunuh oleh isteri sendiri. Mangsa yang telah dibunuh dengan kejam kemudinnya disumbat ke dalam beg pakaian sebelum dihumban ke dalam gaung. Bagaimana seorang wanita yang kelazimannya memiliki sifat lemah lembut dan penyayang boleh berubah menjadi pembunuh? Malah, menurut laporan polis, wanita tersebut juga dipercayai sudah merancang dengan rapi sebelum melakukan perbuatan terkutuk itu. Ini berdasarkan keadaan tempat kejadian yang telah dicuci dan dibersihkan dengan rapi menggunakan peluntur manakala perabut turut dicat semula.

3. Itu apa yang berlaku semalam, hari ini, seorang kanak-kanak yang baru berumur 3 tahun telah ditikam dengan kejam oleh bapa saudaranya sendiri. Mangsa telah menghembuskan nafasnya yang terakhir dipangkuan neneknya yang kebetulan berada di situ.

"GUA MUSANG: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun dipercayai mati dibunuh oleh bapa saudaranya ketika sedang menonton televisyen di rumahnya di Kampung Melayu di sini pagi tadi.

Pemangku Ketua Polis Daerah Gua Musang, DSP Aziz Hassan, berkata kejadian itu berlaku kira-kira 11 pagi apabila mangsa didatangani bapa saudaranya seorang penagih tegar lalu menikam mangsa dengan pisau di bahagian rusuk kanannya.

"Mangsa sedang menonton TV bersama nenek saudaranya manakala bapanya sedang tidur tidak jauh dari situ. Tiba-tiba suspek muncul dengan sebilah pisau dan terus menikamnya.

"Neneknya yang melihat kejadian itu terus memeluknya sebelum memangkunya keluar untuk mendapat pertolongan. Keadaan mangsa ketika itu berlumuran darah.

"Bapa mangsa yang kemudiannya menyedari kejadian tersebut terus membawa mangsa ke Hospital Gua Musang, tetapi mangsa disahkan sudah meninggal dunia," katanya.

Aziz berkata, sejurus selepas polis menerima laporan mengenai kejadian itu, polis bergegas ke rumah mangsa dan menahan suspek berusia 22 tahun.

"Kita masih menyiasat motif pembunuhan," katanya."

- B. Harian Online


4. Tidak dinafikan salah satu punca kenapa kejadian seperti ini semakin beleluasa adalah disebabkan kurang didikan agama menyebabkan manusia hilang pegangan dan hidup tanpa pedoman.

5. Sepatutnya semua pihak perlu kembali ke pangkal jalan dan kembali memuhasabah diri. Jangan disebabkan terlalu banyak berpolitik hingga mengabaikan tanggungjawab dan peranan yang sepatutnya terhadap masyarakat, rakyat dan Negara.

Show Comments: OR

0 comments:

Catat Ulasan









Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE