Advertisement - Contact Us

Nizar Mangkuk : Penyokong Chin Peng seperti Guan Eng mustahil akan menyambut 31 Ogos...

1. Inilah hari ulang tahun kemerdekaan Negara yang paling hambar pernah diraikan sepanjang tempoh 52 tahun Negara menikmati kemerdekaan. Saya yakin dan percaya, ramai yang pasti akan menyokong dakwaan saya ini. Malah, sejak dari awal Ogos yang lalu hinggalah ke hari ini iaitu kemuncak sambutan, langsung tidak dirasai kehangatan mahupun semangat kemerdekaan. 31 Ogos tidak ubah dan seperti tidak ada bezanya dengan cuti-cuti umum yang lain.

2. Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah pimpinan DAP nampaknya seperti tidak memberi tumpuan untuk menyambut kedatangan 31 Ogos. Kempen-kempen bagi menyemarakkan semangat kemerdekaan seperti tidak wujud di Pulau Pinang. Malah permis-permis perniagaan, bangunan pejabat dan rumah kediaman jua dilihat tidak menggantungkan bendera sebagai tanda sokongan kepeda kemerdekaan Negara.

3. Senario ini jelas berbeza jika dibandingkan sewaktu pentadbiran kerajaan BN dahulu. Sejak dari awal lagi kerajaan BN akan menganjurkan pelbagai kempen bagi menyambut kehadiran 31 Ogos. Pertandingan memasang bendera dengan pelbagai gaya kreatif di peringkat kampong, mukim, daerah mahupun negeri seperti sudah menjadi acara tahunan. Bangunan-bangunan dan permis perniagaan digalakkan untuk menaikan bendera. Malah kenderaan persendirian juga dipasang bendera negara dengan pelbagai gaya menarik.

4. Matlamat sambutan kemerdekaan ini bukanlah untuk mendewa-dewakan kemerdekaan negara. Tetapi ini bertujuan untuk melahirkan rasa kecintaan kepada negara dan sebagai tanda kesyukuran atas kemakmuran yang dinikmati.

5. Tidak sepatutnya jika ada pihak yang memberi alasan bahawa kemerdekaan yang jatuh dalam bulan Ramadan membuatkan sambutan menjadi hambar. Malah, untuk memasang bendera di rumah dan kenderaan tidak memerlukan banyak tenaga dan tidak mendatangkan risiko jangkitan H1N1.

6. Kerajaan Negeri di bawah pimpinan DAP juga mungkin merasakan bahawa kemerdekaan negara bukanlah satu perkara yang penting dan boleh dibanggakan oleh mereka. Ini disebabkan peranan mereka yang sebenarnya langsug tidak memberi apa-apa sumbangan kearah mendapatkan kemerdekaan dari penjajah. Matlamat DAP di Malaysia sebenarnya adalah untuk memerintah dan mengaut hasil kekayaan negara, bukan mencintai dan menghargai kedaulatan negara.

1 Ulasan

  1. Perak tahun ni Zambry mamak jd MB.Aku xnampak apa2 kemeriahan macam tahun lepas pun.Jgn terlalutaksub dgn UMNGOK sgt..nampak kebodohan sendri.Tp aku rse yg buat meriah merdeka tahun ni adalah HARGA MINYAK NAIK PKOL 12 MLM KANG!!!!!
    UNDILA LG BN...bangang!

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama