Advertisement - Contact Us

Nizar Mangkuk : Guan Eng sepatutnya menjadi pelakon popular drama Kung Fu, bukan KM Pulau Pinang...

1. Setiap kali timbul masalah berkaitan pentadbiran kerajaan Negeri Pulau Pinang maka Lim Guan Eng bersama dengan puak-puak penyamun Pakatan rakyatnya pasti akan mengalih perhatian rakyat dan mencari jalan untuk menyalahkan kelemahan pentadbiran kerajaan terdahulu yakni di bawah pimpinan BN. Bermula dengan isu jual beli tanah di beberapa tempat termasuk di Nibong Tebal dan Bukit Mertajam, isu kuari dan pengurusan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang, terbaru melibatkan isu pengambil alihan tanah di Kampung Buah Pala yang mencetuskan kotroversi dan beberapa isu lain.

2. Setiap kali kerajaan Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Guan Eng menemui jalan buntu dalam menyelesaikan masalah dan setiap kali itu jugalah kerajaan terdahulu di bawah pimpinan Gerakan yang akan dipersalahkan. Tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa sepanjang pentadbiran Guan Eng, tidak ada satu masalah atau isu yang dapat diselesaikan dengan cemerlang. Apa yang mampu dilakukan oleh Guan Eng hanyalah mensensasikan dan mencari populariti hasil dari masalah yang timbul dan pada masa yang sama akan mencetuskan spekulasi bagi mendapat pujian dari pihak lain.

3. Terbaru, Guan Eng telah membuat kenyataan media bahawa beliau sedia menyahut cabaran debat dari Tsu Koon bagi membincangkan segala masalah yang timbul di Pulau Pinang. Setelah berkali-kali Guan Eng menyatakan hasrat mahu berdebat secara terbuka dengan Tsu Koon dan kali ini akhirnya hasratnya bakal menjadi kenyataan.

4. Bagi saya, memang wajar untuk Tsu Koon menjawab segala tohmahan yang dibuat oleh Guan Eng bagi memulihkan semula imej kerajaan BN yang sering dipermainkan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat ini. Debat bukanlah pilihan terbaik untuk menyelesaikan masalah. Ia hanya sebagai satu platform untuk saling salah menyalahkan dan untuk membuka keaiban pihak lawan mahupun kelemahan diri sendiri.

5. Selain itu, kenyataan Guan Eng yang mahu debat ini diadakan secara terbuka dan disiarkan secara langsung oleh media membuktikan sikap sebenar Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang. Guan Eng bukan lah pimpinan yang mementingkan tanggungjawab, tetapi merupakan seorang pemimpin yang mahu digelar selebriti yang sering dahagakan publisiti dan popularity.

"Ketua Menteri, Lim Guan Eng menerima cabaran Gerakan untuk berdebat berhubung pelbagai isu berikutan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinannya yang dikatakan sering menyalahkan kerajaan negeri terdahulu, apabila timbul sesuatu masalah.

Bagaimanapun, Lim mahu Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon sendiri bersemuka dan berdebat dengannya bagi membincangkan pelbagai isu berkaitan negeri ini.

Katanya, Koh yang merupakan bekas ketua menteri tidak perlu menghantar pemimpin atau anggota partinya bagi merealisasikan cabaran debat berkenaan, lapor Bernama.

"Kalau dia (Koh) berani berdepanlah dengan saya, jangan hanya menghantar proksi untuk berdebat.

"Saya mengalu-alukan sekiranya beliau mahu berdebat dan memberi jawapan ke atas segala persoalan yang dibangkitkan sejak pakatan pembangkang mengambil alih Pulau Pinang Mac tahun lepas," katanya kepada pemberita selepas hadir pada perarakan Hari Kebangsaan peringkat negeri hari ini.

Turut hadir menyaksikan perarakan berkenaan ialah Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas dan Exco kerajaan negeri.

Koh, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri, dilaporkan berkata Gerakan bersedia berdebat dengan kerajaan Pulau Pinang berhubung pelbagai isu berikutan tindakan kepimpinan negeri itu yang sering menyalahkan kerajaan terdahulu apabila timbul sesuatu masalah.

Koh berkata pihaknya akan menghantar pemimpin dan anggota parti terutama di peringkat Pemuda Gerakan yang sentiasa bersedia untuk berdebat dan memberikan
fakta jelas.

Lim, yang juga setiausaha agung DAP, turut menetapkan syarat supaya debat yang dicadangkan Koh itu disiarkan secara langsung di televisyen bagi mengelak ia diputar belit media.

"Saya bersedia hadir sekiranya debat berkenaan disiarkan secara langsung. Kalau tiada, tidak guna kerana akan ada media memutar belit kenyataan serta fakta diberi," katanya."
- MalaysiaKini

5 Ulasan

  1. Dia duk cakap banyak sangat? Lebih satu tahun, apa perkembangan ekonomi/PELABURAN BARU yang telah dia SENDIRI bawa masuk?

    CATmeow

    BalasPadam
  2. Bekas ketua menteri P.Pinang ni sesuai benar dijadikan watak Mak Nyah dalam cerita Pulau Mutiara.

    BalasPadam
  3. Penulis blog ni mangkuk!

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama
    Please don't talk "KOK".
    Berkata sebarang tidak berguna menunjuk "otak engkau di mana".

    BalasPadam
  5. GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T CARE

    GUAN ENG DOESN'T REALLY CARE

    ABOUT US! (lagu michael jackson)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama