Advertisement - Contact Us

Ibu kota lumpuh angkara penyokong GMI yang bodoh dan mudah diperbodohkan...

1. Mengadakan demostrasi atau tunjuk perasaan bertujuan untuk melahirkan rasa ridak puas hati atau untuk menyampaikan pendapat samada dalam bentuk memorandum atau terpekik terlolong bagi saya merupakan satu cara yang tidak gentleman, pengecut, biadap dan tidak bertamadun. Apatah lagi jika demostrasi ini berlarutan menjadi tidak terkawal hingga mencetuskan huru hara dan suasana tidak tenteram. Ia bukanlah mencerminkan pepatah ‘berani kerana benar’ tetapi lebih kepada ‘berani kerana ramai’.

2 Pendapat saya ini bukan sekadar saya tujukan kepada kumpulan Gerakan Mansuh ISA (GMI) yang menuntut supaya ISA dihapuskan, malah saya turut tujukan kepada kumpulan pro-ISA yang juga telah mengadakan demostrasi pada hari yang sama di lokasi yang berhampiran. Saya merupakan salah seorang rakyat Malaysia yang mahu ISA diteruskan dan pada masa yang sama mahu keamanan dan ketenteraman Negara terus berkekalan.

3. Umum pastinya sedia maklum berhubung demostrasi yang telah diadakan Sabtu lalu hingga melumpuhkan segala aktiviti di sekitar ibu kota Kuala Lumpur terutama di kawasan-kawasan yang terlibat dengan demostrasi. Adakah wujud sebarang kebaikan dan manfaat yang diperolehi hasil dari demostrasi yang diadakan semalam? Apa yang dapat saya lihat, bukan manfaat yang diperolehi malah kedua-dua pihak yang mengadakan demostrasi sebenarnya telah gagal mencapai matlamat iaitu untuk menyerahkan memorandum kepada Ke Bawah duli.

4. Pujian mungkin boleh diberikan kepada kumpulan pro ISA yang telah membatalkan perhimpunan pada saat akhir setelah melihat kemungkinan pertembungan yang akan berlaku sekiranya mereka meneruskan perhimpunan tersebut. Memandangkan kebanyakan penyokong yang pro ISA juga merupakan penyokong kerajaan yang memang kelazimannya sejak dari dulu dilihat tidak cenderung kepada amalan berdemostrasi maka ia juga menjadi alas an kenapa kumpulan pro ISA yang hadir tidak mencapai matlamat.

5. Benarkah matlamat GMI mengadakan demostrasi itu adalah untuk mendesak kerajaan agar memansuhkan ISA? Bagi penyokong fanatic dari Pakatan rakyat termasuk golongan muda yang tidak tahu hujung pangkal dan hanya seronok memprotes di jalanan mungkin ikhlas mahu melihat ISA dimansuhkan. Walhal dalam masa yang sama mereka tidak sedar akan natijah dan keburukan yang akan berlaku kepada Negara tanpa ISA.

6. Tetapi bagi barisan kepimpinan Pakatan rakyat terutama Anwar Ibrahim, saya yakin dan amat percaya wujudnya agenda lain yang lebih berkepentingan di sebalik demostrasi tersebut. Seluruh rakyat mengetahui keadaan bergelora yang berlaku dalam Pakatan Rakyat walaupun nampak tenang di permukaan. Anwar bijak menjadikan demostrasi sebagai platform untuk menaikkan semula popularity. Anwar mahu seluruh rakyat beranggapan kononnya PR masih diterima rakyat berdasarkan jumlah yang hadir menyertai demostrasi tersebut. Walhal jika diteliti, kebanyakan penyokong yang menyertai demostrasi tersebut adalah juga merupakan muka yang sama yang pernah terlibat dengan mana-mana demostrasi sebelum ini. Hakikat yang berlaku sebenarnya PR sudah tidak diyakini termasuk dari kalangan orang muda berdasarkan peningkatan peratusan popularity yang diterima oleh BN.

7. Pemimpin PR juga mahu menjadikan demo sebagai ruang untuk mereka memburukkan persepsi rakyat terhadap pihak berkuasa dan kerajaan. Mereka menjadikan alas an kebebasan bersuara dan demokrasi untuk bertindak di luar batasan hingga memaksa pihak berkuasa mengambil tindakan. Saya menyokong tindakan yang telah diambil oleh pihak polis dalam usaha untuk menyuraikan perhimpunan tersebut memandangkan ia adalah haram dan tidak mendapat kebenaran. Malah tindakan awal polis berjaya mengelak dari berlakunya perkara yang lebih buruk dan ini juga membuktikan kesungguhan polis menguatkuasakan undang-undang dan menjalankan tanggungjawab

8. Saya tertarik dan sangat bersetuju dengan saranan PM yang mahu sebarang demostrasi diadakan di kawasan khas, contohnya seperti di stadium. Di situ, sesiapa pun boleh melalak dan menjerit hingga ke Subuh. Ini juga menunjukkan bahawa PM tidak menghalang mana-mana pihak untuk bersuara dan menyatakan rasa tidak puas hati asalkan ia kena pada tempat dan masa yang sesuai. Lihat saja berapa ramai peniaga yang mengalami kerugian kerana terpaksa menutup permis perniagaan lebih awal bagi mengelak dari bertembung dengan kumpulan demostrasi.

9. Jalan-jalan menjadi sesak dan lumpuh manakala pengangkutan awam seperti LRT dan bas awam tergendala operasinya hingga termasuk dihentikan seketika. Perhimpunan tersebut juga pasti mengakibatkan vandalisme dan kerosakan harta benda awam. Malah kes jenayah seperti ragut, samun dan kecurian juga tidak dapat dikawal sewaktu hari kejadian. Orang awam juga tidak dapat bergerak bebas malah ramai yang tersangkut di celah-celah demostrasi.

10. Bagi saya, amalan demostrasi jalanan ini tidak boleh dibiarkan menjadi budaya kepada rakyat Negara Malaysia. Sudah jelas dan terbukti betapa demostrasi jalanan lebih banyak mendatangkan keburukan dari segi ekonomi, social dan budaya berbanding kebaikan yang boleh diperolehi. Jika wujud kebaikan sekalipun ia hanyalah kebaikan bagi yang berkepentingan semata-mata dan ia sangat tidak berbaloi. Banyak lagi cara, jalan dan kaedah yang boleh digunakan untuk menyatakan pendapat atau menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu isu secara lebih berhemah tanpa perlu mengganggu gugat hak kebebasan dan ketenteaman orang lain.

6 Ulasan

  1. Kalau bolih biarkan berhimmpun dalam stadium ala negeri Terenganu yang roboh tu.

    BalasPadam
  2. heran gak aku, kenapa tak demo di Bukit Bintang ??? kan ke lebih glamor,ader la klas sikit.Ni tak..jalan TAR kan tempat pasar malam orang melayu.. berniaga pun untung ciput.Nak voque Bukit Bintang,ramai pelancung...cepat sikit mesej sampai ke dunia luar.Nasib baik boleh gak pelancung2 ngan Terasa Cock join sekali sambil usung botol arak...saper kata arak haram ???berani jabatan ugama nak tangkap ...nak kena terajang dengan Uncle Ronnie !!!

    BalasPadam
  3. Islam religion leads to suicide bombing, so let us ban religion too.

    BalasPadam
  4. UMNO is greed. UMNO is deceit. UMNO is dishonor. You Muhyiddin, you Najib, you Toyo, you Mahathir……….and so many other UMNO gangs have brought dishonor to UMNO and shame to us malays. You dare call Anwar a traitor. Then call me one to.

    BalasPadam
  5. This malay pig race is so stupid, that they'd never amount to anything in this world.

    This message board has been here for awhile, and if anyone goes back, there is no one message, that talks good about this stupid malay pig race, because everybody knows how stupid, and hateful this malay pig race is all about.

    The malay pig will crumble from internal weaknesses and disappear in era of globalization - no need for others to colonize them.

    Because malay pig like to be parasites and feed on the Chinese income tax!

    Wait until the malay pig population increase to 90% in Malaysia, the same ratio as in Indonesia, then you will know the meaning of poor, as there will be too many malay pig to subsidize.

    Then the economy collapse.

    The malay pig are actually digging their own grave and they are trying to dig a deeper and bigger one now.

    But all of them I have to see are being manipulated by certain top malay politicians so they will support them.

    There show that the general malay pig are quite stupid and can't think outside the box.

    Only 1% of the malay pig can make it and they are the exceptions. If malay pig are not stupid, what are they?

    If all malay pig jump into sea and all die!

    This world will become very very beautiful.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama