Advertisement - Contact Us

PAS DAP : Pakatan Rakyat menuju kehancuran hanya disebabkan 'BABI'...

1. Semalam, DAP Kedah telah membuat satu kejutan dengan mengambil keputusan dan mengumumkan untuk keluar dari Paktan Rakyat melaui satu kenyataan media. Keputusan ini telah diumumkan sendiri oleh Pengerusi DAP Kedah sebaik sahaja selesai mesyuarat tergempar kepimpinan tertinggi DAP Negeri.

2. Keputusan ini diambil ekoran daripada tindakan kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS melalui Majlis Perbandaran yang telah bertindak merobohkan dan memusnahkan kandang babi di kampung Berjaya. DAP Kedah tidak berpuas hati dengan tindakan ini dan bertindak cuba untuk menghalang kerja-kerja meroboh tetapi gagal.

3. Salah satu alasan yang diberikan adalah tindakan PBT yang hanya memberi tempoh notis selama sebulan untuk berpindah. DAP Kedah juga beranggapan bahawa kerajaan PAS bertindak tidak adil terhadap mereka dan tidak melambangkan kerajaan untuk semua masyarakat dan kaum.

4. Dengan penarikan diri DAP Kedah dari Pakatan Rakyat jelas menunjukkan sesuatu yang janggal dan tidak kena sedang berlaku dalam Pakatan rakyat terutama melibatkan hubungan antara parti. Untuk makluman, DAP kedah hanya memiliki satu kerusi DUN sedangkan majoritinya dikuasai oleh PAS dan BN.

5. Alasan yang mungkin diberikan oleh kepimpinan Pakatan rakyat bagi menjawab isu ini adalah keputusan yang diambil oleh DAP Kedah tidak melambangkan keputusan keseluruhan dan ianya hanya melibatkan kes terpencil serta tidak mampu menggugat ikatan pakatan Rakyat. Ini yang berlaku di Kedah di mana kerajaan negerinya dikuasai oleh PAS.

6. Pujian mungkin boleh diberikan kepada kerajaan PAS Kedah kerana berjaya bertindak tegas dalam menangani isu kandang babi haram ini. Namun, dalam pada masa yang sama, PAS mungkin boleh mula melupakan untuk menubuhkan sebuah kerajaan Islam sepenuhnya jika ditakdirkan Pakatan Rakyat berkuasa jika sikap DAP kini diambil kira.

7. DAP memang dari dulu lagi secara terang dan nyata menolak sebarang usaha atau cadangan untuk menubuhkan atau menjadikan negara Malaysia sebuah negara Islam sepenuhnya dan melaksanakan undang-undang Islam secara total. Pakatan Rakyat bukanlah platform yang tepat jika PAS serius untuk menubuhkan sebuah negara Islam sebenar.

8. Walau apapun, DAP pastinya tidak akan membiarkan perkara yang berlaku berlalu begitu sahaja. Harus diingat, DAP merupakan kerajaan majoriti bagi kepimpinan Pakatan Rakyat Pulau Pinang. Dan pastinya yang bakal menjadi mangsa adalah Melayu Pulau Pinang yang sudah mula dipinggir dan diketepikan secara perlahan-lahan dalam banyak hal oleh kerajaan negeri di bawah pimpinan DAP.

1 Ulasan

  1. pas kena cari platform lain untuk berjuang. jangan asyik menuduh orang nak rosakkan kerhamonian pakatan rakyat yang tak harmoni. terima hakikat

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama