Advertisement - Contact Us

Manek Urai membuktikan bahawa rakyat semakin menolak Pakatan Rakyat...

1. Syabas diucapkan kepada Abe Uji, calon dari PAS yang kini secara rasminya bergelar wakil rakyat yang sah bagi DUN Manek Urai setelah berjaya memenangi PRK kawasan tersebut dengan menewaskan calon dari BN dengan kelebihan majoriti sebanyak 65 undi. Berdasarkan keputusan PRK ini, secara tak langsung ia telah menjawab pelbagai spekulasi dan andaian politik berlandaskan perkembangan semasa.

2. Dakwaan PAS kononnya Manek Urai merupakan kubu kuat PAS ternyata meleset sama sekali. Kemampuan calon BN mengurangkan jurang majoriti daripada 1000 lebih sebelum ini kepada hanya 65 menunjukkan bahawa penduduk manek Urai selama ini bukanlah memilih PAS sepenuhnya, tetapi mereka menilai kemampuan dan kewibawaan seorang calon yang bakal mewakili mereka. Malah kumpulan jumlah majoriti yang sebelum ini memilih PAS dan kini beralih kepada BN merupakan kumpulan pengundi atas pagar yang tidak fanatik pada mana-mana pihak.

3. Rakyat sebenarnya tidak pernah menolak UMNO dan BN. Malah rakyat mengakui akan kemampuan dan kredibiliti yang ditonjolkan oleh UMNO dan BN selaku sebuah kerajaan yang memerintah negara lebih 50 tahun. Rakyat juga sedar bahawa bukan mudah bagi parti lain terutama Pakatan Rakyat menandingi atau sekurang-kurangnya menyamai dengan pencapaian BN selama ini.

4. Kemerosotan pencapaian BN dalam PRU yang lalu bukanlah disebabkan rakyat menolak sepenuhnya kepimpinan kerajaan BN. Malah kebangkitan Pakatan Rakyat dalam PRU tersebut juga tidak bermakna rakyat inginkan kerajaan baru dari PR.

5. Penolakan BN oleh rakyat dalam PRU yang lepas adalah perlu dan sangat ken pada masanya sebagai satu pengajaran kepada kerajaan ke atas kealpaan dan dan ketaksuban pihak kerajaan terhadap kuasa. Rakyat berjaya menyedarkan semula kerajaan agar tidak terlalu selesa dengan kuasa yang dimiliki dan mahu UMNO serta BN kembali ke landasan perjuangan yang asal.

6. Kebangkitan Pakatan Rakyat pula adalah berfaktorkan pilihan yang wujud kepada rakyat sewaktu PRU yang lalu. Bagi menunjukkan rasa ketidak puasan hati rakyat kepada kerajaan maka rakyat tidak ada pilihan lain melainkan memilih Pakatan rakyat sebagai alternatif. Walhal pada masa yang sama rakyat sedar bahawa Pakatan Rakyat bukanlah pilihan yang terbaik.

7. Kini UMNO dan BN mulai sedar dan sudahpun memulakan langkah untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada kerajaan. Bermula dengan peralihan kuasa, perubahan beberapa dasar penting, memperkenalkan konsep yang memberi keutamaan kepada rakyat, memperkemaskan serta penstrukturan semula dasar dan imej kerajaan, memperkenalkan dasar liberalisasi, membuka lebih banyak peluang kepada semua pihak, merapatkan semula jurang perbezaan di kalangan rakyat dan beberapa langkah lain jelas menunjukkan bahawa kesungguhan kerajaan untuk kembali diyakini.

8. Selepas 100 hari pentadbiran baru dato' Seri Mohd Najib, ia jelas memberi impak yang besar dan menampakkan laluan positif di hadapan. Ini juga membuatkan Pakatan Rakyat semakin terhimpit dan terdesak dalam usaha untuk mengekalkan populariti rakyat. Malah semakin hari semakin banyak kelemahan yang wujud dan terungkai dari Pakatan Rakyat yang diikat hanya berlandaskan ikatan kuasa semata-mata. Jadi tidak hairanlah kenapa, Lim Kit Siang mahukan PRU diadakan segera dalam tempoh yang terdekat. Mereka benar-benar tergugat dengan peningkatan peratus populariti yang diterima oleh kerajaan di bawah pimpinan Najib.

9. Walau apa pun, seperti juga kata Pakatan Rakyat, biarlah rakyat sendiri yang melihat, menilai dan akhirnya menterjemahkan penilaian melalui peti undi dalam PRU yang akan datang. pilihan yang terbaik sangat penting demi masa depan negara yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang...

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama