Advertisement - Contact Us

Awas !!! Anwar Ibrahim semakin gila meroyan...

1. Syabas diucapkan kepada Anwar Ibrahim dan rakan sekutu Pakatan Rakyatnya. Seperti yang telah digembar-gemburkan sebelum ini, akhirnya Anwar berjaya menemui barisan kepimpinan bayangannya yang telah beliau umumkan semalam. Tercapai jua hajat Anwar untuk menjadi Perdana Menteri walaupun berstatus bayangan dan pada masa yang sama terpaksa berkongsi kedudukan dengan Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi serta pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

2. Seperti yang telah Anwar nyatakan sebelum ini, matlamat utama pembentukan barisan kabinet bayangan ini adalah sebagai sebuah pasukan pemantau bagi menilai atau lebih tepat lagi untuk mencari salah dan silap serta kelemahan yang mungkin berlaku dalam pentadbiran kerajaan Barisan Nasional berdasarkan portfolio yang telah ditetapkan.

3. Namun saya melihat, pembentukan kabinet bayangan ini adalah bertujuan untuk menarik perhatian rakyat kononnya inilah barisan kepimpinan yang akan dilantik sekiranya ditakdirkan Pakatan Rakyat dipilih menjadi kerajaan.

4. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menutup keretakan yang kian berlaku dalam PR hingga memungkinkan PR berada di ambang perpecahan. Perkara ini jelas kita boleh lihat seperti yang berlaku dalam kerajaan negeri Kedah di mana DAP Kedah secara rasminya telah mengumumkan untuk berundur dari Pakatan Rakyat. Keretakan juga berlaku di Pulau Pinang apabila semalam Pengerusi Perhubungan PKR Negeri, Dato' Zahrain secara terbuka membidas dan mempertikaikan beberapa tindakan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri. Lim dikatakan gagal melaksanakan tanggungjawab dalam kepimpinan dengan baik apatah lagi untuk menjadikan Umar Abd. Aziz sebagai role model terutama melibatkan isu berkaitan pemecatan Ahli Majlis, Johari Kassim dari MPSP.

5. Jadi, bagi mengkaburi mata rakyat dari tertumpu ke arah keretakan yang berlaku dalam Pakatan Rakyat maka Anwar Ibrahim mengambil kesempatan ini untuk mengumumkan barisan kabinet bayangannya. Umum juga pasti sudah mengenali Anwar Ibrahim, seorang pemimpin yang kaya dengan spekulasi dan bijak mempergunakan angan-angan kosongnya untuk menarik perhatian rakyat.

6. Saya juga tertarik dengan senarai barisan kabinat yang diumumkannya. Siapakah sebenarnya yang akan menjadi Perdana Menteri Malaysia jika Pakatan Rakyat memerintah? Berdasarkan senarai beliau, Anwar menamakan dirinya, Hadi dan Lim bagi memantau portfolio Jabatan Perdana Menteri. Adakah ini juga bermakna ketiga-tiga nama tersebut bakal dilantik sebagai PM? Atau Anwar masih malu-malu cicak untuk melantik diri sendiri dan mahu membiarkan orang lain yang mengangkat dirinya.

7. Sekiranya Anwar bercadang untuk melantik ketiga-tiga nama sebagai PM maka boleh diandaikan bahawa negara bakal ditadbir oleh 3 nakhoda dalam satu masa jika PR memerintah. Kelazimannya, kapal akan tenggelam jika dikawal oleh ramai nakhoda. Dan mungkin inilah yang diinginkan oleh Anwar.

8. Itu bagi jawatan no. 1 yakni Perdana Menteri. Anwar juga gagal menamakan siapa menteri, Timbalan Menteri dan setiausaha parlimen mengikut portfolio yang telah beliau umumkan. Beliau hanya menamakan dari ketiga-tiga wakil parti bagi mengisi portfolio kementerian. Ini menunjukkan bahawa Anwar dan kepimpinan Pakatan rakyat masih was-was untuk menentukan siapa paling layak memimpin portfolio. Cara dan tindakan Anwar juga boleh menyebabkan perpecahan kerana masing-masing pasti akan menonjolkan diri dan menjadikan diri sebagai yang terbaik di mata Anwar. Maka, akan berlakulah tolak-menolak, tikam-menikam dan pijak-memijak antara satu sama lain.

9. Walau apa pun, senarai yang diumumkan oleh Anwar hanya akan menjadi realiti jika PR ditakdirkan menjadi kerajaan. Sehingga itu ia kekal hanya sebagai satu barisan bayangan dan ia tidk cukup untuk menggugat kedudukan kerajaan. Apa yang lebih penting, Anwar sepatutnya menumpukan segala kudrat untuk mengukuhkan semula tali ikatan dalam Pakatan rakyat sebelum boleh bercakap soal hendak menjadi kerajaan. Hakikatnya...biarlah Anwar dengan angan-angan Mat Jeninnya...

2 Ulasan

  1. mamat ni tak habis2 dengan retorik politik dia, ni mesti geng2 oversea dok cucuk2 dia....buang masa betui. aku dah meluat tgk gelagat orang gila kuasa ni

    BalasPadam
  2. salam bro..dide ni mmg meroyan sjk kuar dari isa dlu..ntah ape kene sampuk agaknye...die ni mmg penipu,pembohong besar..

    anakmelayu30.blogspot.com

    support bro...

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama