Advertisement - Contact Us

Anwar tawarkan TPM kepada Dr. Chua jika PR berkuasa???

1. Inilah yang dinamakan politik 'udang di sebalik mee'. Tidak sesiapa pun boleh menafikan wujudnya unsur politik berkepentingan jika isu kemasukan bekas pemimpin tinggi MCA, Dato' Dr. Chua Jui Meng menyertai PKR menjadi tajuk perbincangan.

2. Seperti yang dijangka, alasan beliau untuk menyertai PKR sememangnya akan berkisar dengan kemelut politik yang sedang melanda negara dan subjek utama yang pasti dipersalahkan adalah UMNO.

3. Bagi saya mudah. Alasan sebenar beliau keluar dari MCA adalah disebabkan rasa kecewa dan rasa terpinggir setelah gagal mendapat tempat dalam sebarang jawatan dalam parti MCA apatah lagi dalam kerajaan. Akibat dari kesuraman karier politik yang bakal dihadapinya sekiranya beliau terus kekal dalam MCA maka mahu tidak mahu tanpa ada pilihan lain beliau terpaksa mencari alternatif lain bagi melonjakkan semula populariti namanya.

4. Dr. Chua cuba untuk mengambil kesempatan di saat rakyat sedang memberi perhatian kepada kemampuan dan kredibiliti Pakatan Rakyat dengan mengumumkan untuk menyertai PKR dan secara tak langsung beliau akan cuba mencari jalan untuk menyerlahkan semula populariti dirinya melalui parti barunya itu.

5. Kemelut yang berlaku di dalam MCA, selaku parti terbesar mewakili kaum Cina juga sebenarnya menyumbangkan rasa tidak percaya sesama masyarakat Cina hingga meninggalkan kesan yang amat negatif kepada Barisan Nasional. Kegagalan MCA memainkan peranan sebagai wakil kaum Cina mengakibatkan ramai pengundi Cina beralih angin dengan menyokong DAP dan PKR.

6. Ditambah pula dengan kebijaksanaan Anwar yang berjaya memperkotak-katikkan kepercayaan dan perasaan orang Cina dengan pelbagai janji manis walaupun tidak ada satu pun janji yang berjaya ditunaikan namun ia tetap mengakibatkan MCA terus diketepikan. Malah tidak keterlaluan jika saya andaikan bahawa salah satu faktor penyertaan Dr Chua ke PKR mungkin disebabkan wujudnya perjanjian berunsur kepentingan samada politik atau peribadi di antara Anwar dan Dr. Chua.

7. Pada hemat saya, berdasarkan situasi politik semasa, mengambil keputusan untuk meninggalkan Barisan Nasional dan menyertai Pakatan rakyat adalah merupakan satu tindakan yang agak sumbang dan penuh risiko. Ini berdasarkan jumlah peratusan penerimaan rakyat terhadap BN dan peratusan populariti kepimpinan Dato' Seri Najib selaku PM yang dilihat semakin meningkat saban hari dan menunjukkan perkembangan positif.

8. Ditambah pula dengan keadaan Paktan rakyat kini yang sedang dilanda badai terutama melibatkan keadaan politik beberapa negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat mengukuhkan lagi tanggapan segelintir pemerhati politik yang mengatakan bahawa jangka hayat gabungan Pakatan Rakyat sedang menuju ke penghujung umpama retak menanti belah.

9. Walau apapun, keputusan yang diambil oleh Dr. Chua sebenarnya tidak menjadi kudis terhadap kemampuan serta peningkatan kepimpinan Barisan Nasional. Malah tidak mustahil untuk saya kataka bahawa keputusan yang diambil ini bakal memakan dirinya sendiri kerana dengan menyertai PKR adalah umpama masuk ke mulut buaya.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama