Advertisement - Contact Us

UMNO vs DAP : ADUN Jawi jadi 'gelap mata' tengok RM2000...

1. Indah khabar dari rupa. Inilah gambaran yang paling tepat untuk diberikan kepada pentadbiran Pakatan Rakyat yang baru yang mana belum mencecah satu penggal pun lagi. Terbaru melibatkan ADUN Jawi dari DAP yang didapati terlibat dengan kes penyelewangan iaitu membuat tuntutan yang tidak masuk akal.

2. Walaupun kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah pimpinan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri cuba untuk menarik hati rakyat dengan memperkenalkan CAT sebagai prinsip yang perlu dipegang dalam membentuk pentadbiran negeri, namun apa yang dapat dilihat kini adalah kegagalan pemimpin bawahannya untuk menggalas prinsip tersebut.

3. Sebelum ini juga telah berlaku kes salah guna kuasa yang dilakukan oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang yang telah membawa kepada perletakan jawatan beliau hingga memaksa PRK bagi DUN Penanti diadakan semula.

4. Sementara itu, dalam kes terbaru ini, ADUN Jawi yang mewakili DAP telah didapati membuat tuntutan sebanyak RM2000 bagi urusan pembelian set audio visual untuk diserahkan kepada sebuah pertubuhan orang-orang Cina dalam kawasannya. Menurut sumber, pembelian set tersebut yang merangkumi sebuah television dan pemain cakera padat hanyalah sekitar RM450 sahaja.

5. Ini jelas menunjukkan sikap sebenar pemimpin dari Pakatan Rakyat yang tamak dan mudah gelap mata apabila berdepan dengan wang dan peluang mudah untuk menperoleh wang. Jika sebelum ini Pakatan Rakyat cuba menarik perhatian rakyat dengan memperkenalkan prinsip ketelusan, jujur dan amanah, namun apa yang dapat dilihat kini adalah perkara yang disebaliknya dimana rakyat mula ditipu dan dipergunakan secara perlahan-lahan.

6. Jika sebelum ini, Pakatan Rakyat sering menuduh kerajaan terdahulu di bawah pimpinan Barisan Nasional sering mengamalkan budaya seleweng dan salah guna kuasa dan hanya mementingkan poket sendiri, namun kini jelas perkara sama juga berlaku dalam pentadbiran Pakatan Rakyat.

7. Jika benar sekalipun kerajaan BN dahulu mementingkan poket sendiri, soal kebajikan rakyat tidak pernah terabai malah ia menjadi keutamaan. Berbeza kerajaaan Pakatan Rakyat kini yang lebih rela meminggirkan nasib rakyat dan lebih mengutamakan temolok sendiri sahaja.

2 Ulasan

  1. Poorah....UMNO

    Puak hampa lagi sakan telan duit rakyat. Kuman diseberang nampak gajah depan mata buat kelam saja. Piiiiiiiiiiiigi dah.

    BalasPadam
  2. tanpa nama, takyah la nak cover-cover...tido sebantal mimpi berlainan.

    Nasib melayu lagi bagus bila BN pegang, skrg apa dah jadi woii

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama