Advertisement - Contact Us

UMNO PAS : Nik Aziz 'senteng' lengan, Ustaz Nasha 'senteng' kaki...

1. PAS benar-benar di ambang keretakan. Ini juga beerti misi pertama Anwar Ibrahim iaitu membentuk 2 puak dalam PAS semakin berhasil. Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz betul-betul naik angin hingga sanggup mendesak Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin untuk meletak jawatan selaku Timbalan dan juga ahli Parlimen Bachok. Ini bermaksud Nik Aziz sudah mula bertindak menghalau pemimpin PAS yang sah dan dilantik berdasarkan suara majoriti ahli Pas keluar dari parti PAS.

2. Kenapa Nik aziz benci sangat dengan cadangan pembentukan kerajaan perpaduan ini? Adakah kerajaan perpaduan yang dibenci atau orang yang engkar kepada arahannya? Jika begini lah lenggok gayanya, ini menunjukkan bahawa PAS sudah hilang kebebasan bersuara dan hak untuk memberi pendapat.

3. Apa yang lebih menarik berkenaan dengan isu ini adalah penerimaan ahli-ahli PAS yang lain berhubung cadangan pembentukan kerajaan perpaduan. Jika keputusan pemilihan kepimpinan dalam muktamar PAS baru-baru ini dijadikan kayu pengukur, jelas menunjukkan ahli-ahli PAS peringkat akar umbi memandang isu kerajaan perpaduan dan Pro-muzakarah ini dari aspek yang positif dan mahu melihat perkembangan cadangan ini berdasarkan penerimaan pemimpin yang menang dalam pemilihan tersebut.

4. Jadi kenapa Nik Aziz begitu bersungguh-sungguh hendak menentang cadangan ini hingga tidak mahu lagi berbincang dengan pemimpin lain untuk mencari pendekatan yang lebih baik? Salahkah jika saya andaikan wujudnya pihak ketiga yang menjadi dalang dan penghasut utama kepada Nik Aziz supaya menolak mentah-mentah sebarang usaha untuk merealisasikan pembentukan kerajaan perpaduan.

5. Terbaru, timbul desas-desus mengatakan Jentera Pilihanraya Kecil DUN Manek Urai di bawah pimpinan Nik Aziz telah menyenarai hitamkan nama beberapa pemimpin PAS dan akan melarang nama-nama tersebut untuk terlibat dalam sebarang ceramah dan kempen di Manek Urai.

6. Sementara itu, Kelab Penyokong PAS yang pro Nik Aziz mencadangkan agar memboikot dan melarang mana-mana pemimpin PAS yang pro kerajaan perpaduan dari hadir dan membantu kempen PAS di Manek Urai.

7. Akibatnya, hari ini, beberapa Dewan Pemuda PAS Negeri yang sepatutnya membantu jentera PAS di Manek Urai telah mengambil keputusan untuk menarik diri dan tidak mahu terlibat dalam kempen PRK tersebut. Enam negeri tersebut termasuklah Terengganu yang juga merupakan negeri Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi.

8. Apa pun yang pasti, pihak yang tersenyum lebar menyaksikan perkembangan dalaman PAS ini sudah tentulah dalang utamanya, Anwar Ibrahim. Niatnya untuk menjatuhkan kumpulan pro-muzakarah walaupun pada muktamar yang lalu telah gagal namun kini telah menampakkan anda-tanda positif.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama