Advertisement - Contact Us

UMNO DAP : Lim Kit Siang mahu apa yang orang Melayu dapat...

1. Bolehkah Anwar memberi jaminan bahawa orang Melayu di Malaysia tidak akan ketinggalan dan tidak akan terpinggir sepertimana yang telah terjadi kepada Melayu Singapura sekiranya Anwar tersangkut menjadi PM Malaysia?? Dan mampukah kepimpinan PAS berjanji akan membawa orang Melayu seiring dalam pembangunan setidak-tidaknya di kedudukan sekarang jika ditakdirkan Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan???

2. Jika mampu, pastikan jaminan dan janji itu bukan sekadar janji politik yang lazimnya umpama menanam tebu dipinggir bibir. Buktikan sekarang... Rakyat tidak mahu lagi memberi harapan bersandarkan pada janji-janji tatkala belum berada di puncak.

3. Kenapa saya bangkitkan persoalan ini? Adakah kita sedar di mana kedudukan dan apakah halatuju seterusnya orang Melayu kini? Terus terang memang saya ingin bangkitkan soal perkauman. Kenapa??? Kerana semakin hari kini semakin banyak pertikaian cuba ditimbulkan oleh segelintir pihak yang ingin mengambil kesempatan termasuk melibatkan hak-hak keistimewaan orang Melayu yang selama ini telah dipersetujui bersama.

4. Semalam, di Parlimen, pemimpin DAP, Lim Kit Siang dengan nada angkuh dan bongkak cuba mempersoalkan kenapa orang Melayu lebih ramai menerima bantuan biasiswa berbanding bangsa lain. Itu yang terbaru. Walhal sebelum ini pun sudah banyak pihak secara terang-terangan menggunakan hak kebebasan bersuara untuk mempersoalkan isu sensitif ini. Antara yang sering dipersoalkan adalah berhubung kuota 30% penglibatan bumiputera dalam ekonomi, kedudukan agama Islam dan Bahasa Melayu sebagai agama dan bahasa rasmi, peranan orang Melayu dalam kerajaan, hak-hak keistimewaan dan bantuan-bantuan yang diterima oleh bangsa Melayu dan beberapa perkara lain.

5. Kenapa perkara ini ditimbulkan sekarang? Tidakkah selama ini rakyat Malaysia sudah hidup dalam suasana harmoni dan makmur tanpa ada pihak yang terpinggir walaupun dibayangi dengan hak-hak keistimewaan ini. Adakah pertikaian ini sebenarnya merupakan agenda yang cuba dibawa bersama dengan kebangkitan Pakatan Rakyat??

6. Apa sebenarnya yang telah berlaku dengan kotak pemikiran orang Melayu sekarang? Adakah orang Melayu terutama yang mendokong aspirasi Pakatan Rakyat berpijak di bumi nyata atau berada di alam khayalan ciptaan Anwar? Sedangkan ditatang dek keistimewaan dan hak-hak selaku pribumi pun masih berada nun jauh ketinggalan berbanding bangsa lain. Inikan pula jika segala hak keistimewaan yang selama ini dikecapi ditarik balik.

7. Sudah lah wahai Anwar. Janganlah engkau terus mempergunakan kelembutan bangsa Melayu hanya untuk meraih sokongan bangsa lain. Jangan lah engkau mempergadaikan maruah bangsa sendiri demi mengejar cita-cita nafsu serakah mu. Jangan kerana janji yang kau tabur kini membuatkan bangsa Melayu hilang telur di reban sendiri...

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama