Advertisement - Contact Us

Tuan Guru Nik Aziz juga menyokong kerajaan perpaduan dalam diam...

Saya tertarik setalah membaca luahan dan hakikat sebenar berhubung kemelut yang melanda dalaman PAS yang ditulis sendiri anakanda Tuan Guru Nik Aziz, Nik Mohd Abduh (Klik sini). Beliau dengan lantang telah mengupas kedudukan sebenar berhubung isu penubuhan Kerajaan Perpaduan antara PAS dan UMNO hasil cadangan Tuan Guru Hadi Awang yang mana pada peringkat awalnya menerima tentangan hebat dari ayahandanya.

Inilah matlamat perpaduan yang kita mahukan. Kita tidak sanggup lagi untuk melihat bagaimana orang Melayu yang secara nyata dimana rata-ratanya merupakan beragama Islam terus dihimpit dengan perpecahan yang tidak berpenghujung. Sudah tiba masanya, tidak kira dari PAS mahupun UMNO memulakan sebarang usaha untuk mewujudkan dan mempelopori sebuah kerajaan perpaduan melibatkan seluruh umat Islam di negara ini. Niat Haji Hadi yang mencadangkan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan ini memang tepat pada masanya dan apa yang penting kini adalah untuk menarik keyakinan Nik Aziz dan para ulama PAS yang benar-benar ulama untuk menyokong dan sama-sama berusaha ke arah merealisasikan kerajaan perpaduan ini.

PAS dan UMNO sememangnya mempunyai kekuatan yang tersendiri. Tidak salah malah adalah lebih tepat jika kedua-dua kekuatan ini bergabung dan bersatu di bawah satu matlamat perjuangan yang hakiki. Apa yang paling penting sekarang adalah kedua-dua parti ini perlu duduk semeja dan memulakan usaha muzakarah dalam mencari titik pertemuan yang dapat memuaskan hati kedua-dua belah pihak. Masing-masing perlu belajar bertolak ansur dan meletak sifat ego di sebelah jika benar mahu melihat perpaduan dan kemajuan sesama ummah.

Saya amat besetuju jika wujudnya penglibatan para ulama yang benar-benar berjuang kerana Islam (bukan ulama mini)dalam sesebuah kerajaan dalam konteks di Malaysia ini yang mana ulama tersebut terlibat secara langsung dalam menentu dan melaksanakan dasar dalam setiap kementerian tidak kiralah sebagai menteri, timbalan menteri malah sebagai penasihat sekalipun. Atau mungkin PAS yang terkenal dengan golongan ulamanya diberi mandat untuk menerajui beberapa portfolio penting seperti pendidikan, pembangunan keluarga dan masyarakat serta beberapa portfolio lain. Dengan ini maka akan wujudnya 'check and balance' dan akan mengurangkan sifat dominan dalam sebuah pentadbiran.

Jika sebelum ini saya ada menulis sebuah artikel yang secara jelas menyelar tindakan Nik Aziz menolak kerajaan perpaduan dan telah menggesa beliau agar berundur dari kedudukan Mursyidul Am PAS, jika benar apa yang diluahkan oleh Nik Abduh ini, maka saya menarik semula gesaan saya sebelum ini asalkan matlamat untuk menjayakan sebarang usaha ke arah perpaduan tidak terhenti.

Apa yang penting sekarang adalah PAS perlu lebih berhati-hati, bukan dengan musuh diluar yang jelas boleh dilihat tetapi dengan kewujudan musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan yang hanya menanti masa untuk menjahanmakan orang Islam, Melayu malah negara Malaysia sendiri. Mereka ini lebih gemar mengambil kesempatan dengan menggunakan Islam demi untuk memenuhi tuntutan nafsu dan kepentingan diri sendiri. Musuh pertama yang perlu diteliti oleh PAS datangnya dari Anwar Ibrahim dan 'Do Re Mi'nya yang mana pada bila-bila masa sahaja akan melakukan apa saja untuk memastikan PM yang diimpikannya berada dalam genggaman.

2 Ulasan

  1. UMNO must change totally its "rusty image". Even its logo must change.Get rid of the useless "rusty keris" and replace with a symbol that reflects a real ONE MELAYU !! Our cultural, social, educational and political environment have changed drastically and UMNO must "overhaul" its vision and mission to face new challenges. Our needs and aspirations are now totally different from 50 years ago. We are now living in a very complex and sophisticated world and we must adjust accordingly. Our hopes and expectations are very high and we expect UMNO leaders to be more focus and transparent in carrying out their responsibilities. They must be seen at all times to have the highest integrity of the first order or else UMNO will failed miserably to get the respect due from the Malays.

    BalasPadam
  2. Jangan salahkan saya.....
    Saya terbaca harakah, PAS menolak kerajaan campuran PAS=UMNO.

    Sedih rasa hati dan rasa geram melihat kepimpinan PAS masih bersandiwara.

    Dengan terbaca kenyataan dari seorang anak TGNA. Rasa lega pulak ....

    TAPI
    Musuh akan mencari seribu helah untuk mengjahanamkan konsep "ISLAM ITU BERSAUDARA"
    asalkan mereka mendapat "KUASA"

    Siapa mereka ?
    Rasanya satu Malaysia sudah kenal tokoh tersebut...


    ADAM AMIN
    Kg Jerlun
    Kedah

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama