Advertisement - Contact Us

Tiba masanya Fairus dedahkan bau busuk dari tahi PR P. Pinang.

Dimanakah ketelusan dan kejujuran pentadbiran Pakatan Rakyat yang selama ini dijaja dan dicanang setiap kali Pilihanraya diadakan? Kenyataan yang dikeluarkan oleh Fairus Khairuddin yang juga berbaur satu ugutan untuk Pakatan Rakyat benar-benar mengejutkan dan jelas menggambarkan bahawa Pakatan Rakyat juga sebenarnya tidak terlepas dari kemungkaran dan penyalahgunaan kuasa.

Fairus Khairuddin yang sejak dari mula lagi diberi tekanan hebat baik dari luar Pakatan Rakyat mahupun dari dalam sendiri jelas sudah tidak mampu menanggungnya lagi. Akibatnya, beliau terpaksa melepaskan jawatan tertinggi yang disandangnya yakni Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang dengan alasan yang langsung tidak munasabah dan tidak boleh diterima sama sekali. Adakah wajar untuk Fairus memberi alasan menyambung pengajiannya walhal beliau telah diberi amanah dan tanggungjawab oleh rakyat untuk menjadi pemimpin dan wakil rakyat.

Jika benar ini alasannya, maka sejak dari awal lagi Fairus seharusnya menolak tawaran untuk bertanding merebut kerusi Penanti pada PRU-12 yang lepas. Tidak sampai 1 tahun Fairus memegang jawatan TKM1 Pulau Pinang, sudah pelbagai cerita negatif yang timbul berkaitan dengan komitmen beliau terhadap tanggungjawab yang dipikul. Sampai satu ketika Fairus telah ditegur secara terbuka oleh Anwar supaya lebih bijak membahagikan masanya antara tugas sebagai TKM1 dengan tanggungjawabnya menjaga DUN Penantinya sendiri. Fairus juga disifatkan sebagai seorang yang tidak menepati masa dan sering membatalkan temujanji penting pada saat akhir.

Kemuncak kepada kemelut pentadbirannya adalah bilamana Fairus telah dikaitkan dengan satu laporan yang dibuat oleh AMK PKR Kepala Batas yang mana melibatkan kes salah guna kuasa dan penerimaan sejumlah wang dari syarikat kuari berpengkalan di Seberang Perai Selatan. Akibatnya Fairus telah didesak oleh Anwar untuk menyerahkan surat perletakan jawatannya sebagai TKM1 Pulau Pinang dan mengosongkan kerusi DUN Penanti.

Tidak dinafikan kini Fairus dalam keadaan tertekan berhubung kemelut yang berlaku pada dirinya. Beliau berasakan bahawa dirinya tidak menerima pembelaan yang sewajarnya dari kepimpinan Pakatan Rakyat negeri dan pusat. Beliau beranggapan bahawa berlakunya ketidakadilan terhadap dirinya dan perkara ini disifatkan beliau sebagai satu penghinaan dan telah menjatuhkan maruah beliau sebagai bekas TKM1 Pulau Pinang. Beliau juga beranggapan bahawa beliau sepatutnya menerima pembelaan yang setara sepertimana yang diterima oleh ADUN Lanjan dan bekas ADUN Bukit Selambau.

Susulan dari rasa ketidakpuasan hati Fairus maka Fairus telah mengugut dan mendesak kepimpinan Pakatan Rakyat Pulau Pinang agar membersihkan semula namanya dalam tempoh 2 minggu. Sekiranya gagal, Fairus akan membongkarkan segala keburukan dan kemungkaran yang berlaku dalam pentadbiran negeri Pulau Pinang. Jika benar ini berlaku maka lebih ramai pihak yang akan diseret dan dilibatkan sama.

Ini menunjukkan bahawa memang benar ada sesuatu yang buruk yang telah dan sedang berlaku dalam pentadbiran Pulau Pinang yang sedang disembunyikan oleh kepimpinan tertinggi. Ini mungkin melibatkan salah guna kuasa, kedudukan, penyelewengan, makan suap dan rasuah. Maka jelas bahawa PR juga tidak sebaik dan setelus mana. Malah tidak mustahil dan tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa pentadbiran Pakatan rakyat adalah lebih buruk, hina dan jahat berbanding kerajaan BN terdahulu kerana ianya dilakukan dalam tempoh tidak sampai 1 tahun pengambilalihan kuasa kerajaan negeri.

Fairus tidak sepatutnya terus menyembunyikan kelemahan dan keburukan yang berlaku dalam pentadbiran negeri. Ini jelas bertentangan dengan prinsip yang selama ini diwar-warkan dan dimegah-megahkan oleh Pakatan Rakyat kononya mereka akan membentuk sebuah pentadbiran yang lebih baik, telus dan terbuka.

1 Ulasan

Terbaru Lebih lama