Advertisement - Contact Us

PRK Penanti : Siapa lawan siapa sebenarnya ni???

Debaran menanti hari penamaan calon bagi Pilihanraya Kecil DUN Penanti benar-benar dirasai. Ini berdasarkan keadaan senario politik semasa dan spekulasi-spekulasi yang tak putus-putus hangat diperkatakan. Semuanya berkisarkan kepada ketaksuban dan keegoan kepimpinan tertinggi PKR terutaman penasihat parti, Anwar Ibrahim yang terus menanam tekad untuk membalas dendam kepada kerajaan Barisan Nasional dan sekaligus ingin bertakhta di kedudukan no. 1 negara.

Hari ini, Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang telah menarik balik perlantikan Timbalan Pengerusi Perhubungan PKR Negeri, Dr. Mansor Othman dari senarai Ahli Dewan Negara atau Senator (Klik Sini). Ini sekaligus mengesahkan ura-ura sebelum ini bahawa Dr. Mansor merupakan calon yang bermain di benar Anwar untuk bertanding di DUN Penanti di bawah tiket PKR dan jika ditakdirkan menang maka beliau akan dilantik ke jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang yang telah dikosongkan setelah Fairus Khairuddin meletak jawatan.

Kemelut yang kian meruncing di dalam kepimpinan Pakatan Rakyat negeri semakin terserlah apabila PAS selaku salah satu komponen di dalam PR berminat untuk meletakkan calonnya bagi merebut DUN Penanti walaupun PKR telah mengesahkan untuk mengekalkan kuota calonnya di situ. Ini berikutan suara akar umbi dari PAS yang inginkan calon untuk bertanding di kawasan tersebut setelah kecewa dengan kepimpinan PKR sebelum ini yang dilihat gagal melaksanakan tugas dengan baik.

Bagi Barisan Nasional pula, Najib telah mencadangkan untuk tidak turut serta bagi merebut kerusi tersebut di atas alasan pengosongan DUN Penanti tidak wajar berlaku jika Pakatan rakyat mengambil sikap lebih bertanggungjawab dan PRK yang bakal diadakan hanya menyumbang kepada pembaziran wang dan membuang masa dimana sepatutnya tumpuan maksimum perlu diberikan kepada usaha untuk memulihkan ekonomi negara. Tun Mahathir pula mempunyai pendapat yang berbeza dan mahu BN meletakkan calonnya di Penanti kerana bagi beliau BN tidak pernah terlepas dari mana-mana PRK dan seharusnya BN menjadikan kerusi Penanti ini sebagai platform untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada Barisan nasinal.

"Jawatankuasa PAS Kawasan Permatang Pauh akan bermesyuarat malam ini bagi membuat keputusan muktamad berhubung cadangan untuk meletakkan calon bertanding dalam pilihanraya kecil DUN Penanti, 31 Mei depan.

"Kita tengok reaksi AJK kawasan dan kita kumpul maklumat (mengenainya)," kata Yang Dipertuanya, Omar Hassan kepada Malaysiakini.

"(Setakat ini) kita tetap berpegang dengan keputusan usul kawasan (untuk PAS bertanding di Penanti).

"Kita tidak akan berganjak, sebab kita bawa hasrat ahli-ahli (akar umbi)," katanya lagi.

Penanti adalah antara tiga DUN dalam kawasan Parlimen Permatang Pauh yang diwakili oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dua lagi DUN di situ ialah Seberang Jaya dan Permatang Pasir.

Omar berkata, usul untuk meletakkan calon PAS bertanding di Penanti dibuat dalam mesyuarat PAS kawasan tersebut pada 19 April lalu.

Dilaporkan, kesemua 115 perwakilan sebulat suara menyokong usul agar PAS bertanding dalam pilihanraya kecil DUN tersebut.

Jumpa Abdul Hadi

Pada hari berikutnya, kata beliau, mereka mengadakan pertemuan dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Kuala Lumpur untuk memaklumkan mengenai usul tersebut.

Setakat ini, kata Omar, pihaknya belum menerima apa-apa maklum balas dari Abdul Hadi yang juga ahli Parlimen Marang.

"PAS kawasan ini juga belum menerima sebarang arahan dari PAS Pusat untuk bersiap sedia menghadapi pilihanraya kecil DUN tersebut," kata Omar.

Semalam Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) mengumumkan penamaan calon bagi pilihanraya kecil tersebut diadakan pada 23 Mei depan.

Kerusi DUN Penanti dikosongkan ekoran perletakan jawatan penyandangnya, Mohammad Fairus Khairuddin, yang juga timbalan ketua menteri Pulau Pinang.

Dilaporkan Timbalan Ketua Perhubungan PKR Pulau Pinang, Dr Mansor Othman antara pemimpin parti itu yang disebut-sebut bertanding dalam pilihanraya kecil itu.

Anwar yang juga ketua umum PKR, dijadual mengumumkan di Pulau Pinang malam ini, calon PKR yang akan bertanding di Penanti.

Menurut Omar lagi, jawatankuasa PAS kawasan tersebut juga, akan berbincang malam ini, tentang penyusunan program, termasuk menyusun semula kepimpinan kawasan tersebut."
- MalaysiaKini.

Jika PAS meneruskan hajat akar umbi untuk bertanding di Penanti dan menentang rakan sendiri dari PKR dan pada masa yang sama BN tidak mahu melibatkan diri dalam PRK ini maka saya berpendapat dan mencadangkan kepada rakan-rakan Blogger Pembela Negara (BPN) sekalian untuk memberikan sokongan kepada calon PAS dan membantu calon PAS tersebut bagi menewaskan calon PKR di bawah naungan Anwar. Ini sekurang-kurangnya akan membantutkan cita-cita jahat Sang Anwar yang kini dilihat sudah lari dari perjuangan asal untuk membela agama, bangsa dan negara.

1 Ulasan

  1. LIHAT SENDIRI NASIB KETURUNAN KITA DI SELATAN THAI, SELATAN FILIPINA WAIMA DI SINGAPURA NEGARA YANG MAJU DAN LIBERAL ITU. DI MANAKAH KEDUDUKAN ORANG MELAYU? BOLEH MINTAK JADI TIMBALAN PERDANA MENTERI KAH MEREKA? KITA BUKAN HENDAK MENINDAS BUKAN MELAYU/BUMIPUTERA KITA CUMA HENDAK MENJAGA HAK KITA SEBAGAI PENDUDUK PERIBUMI…..

    ALLAH HU AKBAR!!!!!!

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama