Advertisement - Contact Us

Politik terdesak Anwar bakal memakan dirinya sendiri...

Hairan, pelik bin ajaib bila difikirkan bagaimana rakyat Malaysia kini begini mudah percaya hingga sanggup diperbodohkan dan diperdungukan oleh seorang insan taksub bernama Anwar Ibrahim. Apa yang dirancang, dicanang dan dihidang dek Sang Anwar sudah jelas dan nyata penuh dengan tipu helah dan taktik memperdaya rakyat demi untuk mengejar matlamat jahatnya serta mengisi kantung kepentingan peribadinya.

Tak perlulah untuk kita bangkitkan apa yang pernah dilakukannya dahulu sehingga mengakibatkan dirinya disumbat oleh Tun Mahathir ke neraka dunia. Mungkin atas dasar simpati dan keyakinan bahawa diri Sang Anwar akan berubah maka Pak Lah sanggup mengorbankan jati dirinya dengan melepaskan Sang Anwar. Padahnya, bak melepaskan anjing tersepit, Pak Lah ditelungkupkan oleh Sang Anwar hingga duduk tersungkur dan terpaksa melepaskan kedudukan selesanya sebagai PM kepada Najib. Dengan bebasnya Sang Anwar dari neraka dunia maka bermulalah episod kerakusan politiknya satu persatu.

Sudah terlalu banyak kacau bilau dan caca merba yang dimulakan oleh Sang Anwar hingga membuatkan banyak pihak menjadi kucar-kacir. Jangan kan kerajaan, Pakatan Rakyat yang didokong oleh dirinya sendiri pun tak terlepas dari keadaan yang kelam kelibut. Bermula dengan angan-angan untuk mengambil alih kerajaan pada 16 septembar yang tidak menjadi kenyataan. Diikuti kepincangan yang berlaku di Perak hingga membuatkan sekutunya, Karpal Singh mendesak Sang Anwar bertaubat dan melepaskan kedudukannya sebagai ketua pembangkang. Kemudian, pembohongan yang cuba dilakukan olehnya kononnya akan membuat satu pendedahan besar pada PRK baru-baru ini, dan hingga kini tidak apa yang terdedah. Terbaru adalah kekalutan yang berlaku dalam pentadbiran Pulau Pinang hingga membawa kepada bakal berlangsungnya PRK di Penanti.

Apakah sebenarnya mainan politik Anwar??? Adakah ini yang dinamakan mainan politik terdesak??? Ditambah dengan ugutan Fairus yang terpaksa mengosongkan kerusi Penanti atas desakan Sang Anwar kononnya Fairus akan mendedahkan segala keburukan yang berlaku dalam pentadbiran PR Pulau Pinang jika PKR gagal membersihkan semula namanya dalam masa 2 minggu. Dengan ugutan ini maka terbukti bahawa memang ada sesuatu yang buruk dan hina telah berlaku dalam pentadbiran Pulau Pinang yang selama ini disembunyikan dari pengetahuan umum. Dan dengan ini juga jelas bahawa bukan sahaja BN yang selama ini dilabel kononnya pentadbiran penuh kemungkaran malah PR sendiri tidak terlepas dari melakukan kemungkaran yang tersembunyi. Sekurang-kurangnya BN ada inisiatif untuk membersihkan dan membetulkan kelemahan dan kemungkaran yang berlaku berbanding PR yang nyata terus menyembunyikan hal sebenar. Ini samalah juga seperti menyembunyikan tahi yang busuk walhal baunya terus tersebar ke merata.

Tindakan Najib untuk mengkaji semula samada hendak meletakkan calon di Penanti atau tidak memang kena pada tempat dan masanya. Kerajaan tidak seharusnya terus malayan akan kerenah yang cuba ditimbulkan oleh Anwar. Banyak lagi hal dan perkara yang lebih penting dan berfaedah yang perlu didahulukan oleh kerajaan demi kepentingan negara dan rakyat. Matlamat Anwar hendak mengadakan PRK di Penanti hanya membuang masa, tenaga dan wang banyak pihak. Walhal PRK ini boleh dielakkan. Sebelum ini, kelazimannya, wakil rakyat yang meninggal dunia sahaja yang perlu diadakan PRK bagi menggantikan wakil rakyat tersebut. Tindakan Anwar juga boleh dilihat sebagai satu usahanya untuk mengekalkan momentum sokongan rakyat yang diterima Pakatan rakyat kebelakangan ini.

"PEKAN, 18 April — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tidak menolak kemungkinan Barisan Nasional (BN) tidak akan menyertai pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang.

Pengerusi BN itu berkata BN perlu melihat terlebih dahulu sama ada pilihan raya kecil itu menguntungkan rakyat atau sebaliknya.

“Tak tahu lagi (sertai atau tidak) kita tengok dulu tapi saya tak ketepikan apa juga kemungkinan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis `Sambutan Meraikan Perdana Menteri’ peringkat Parlimen Pekan di sini hari ini sempena pelantikannya sebagai Perdana Menteri pada 3 April lepas.

Sehubungan itu, Najib yang juga Presiden Umno berkata beliau akan mengadakan mesyuarat dengan Majlis Tertinggi (MT) Umno dan bertemu dengan presiden-presiden parti komponen BN bagi membincangkan perkara itu.

“Saya akan bawa perkara ini kepada mesyuarat MT akan datang, kalau tak sempat saya akan bawa kepada Biro Politik, dan juga bincang dengan presiden-presiden parti komponen BN,” katanya.

Pilihan raya kecil DUN Penanti bakal diadakan berikutan tindakan bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengosongkan kerusi DUN itu berkuatkuasa dua hari lepas."
- Utusan Online

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama