Advertisement - Contact Us

Kerajaan Perak jual Camry, tukar Perdana...

Syabas diucapkan kepada kerajaan negeri Perak yang baru dibawah pimpinan Barisan Nasional kerana komitmen mereka menggunakan kereta jenama Malaysia. Di saat kerajaan kini dalam usaha melipat gandakan kempen menggunakan barang buatan sendiri memang sewajarnya untuk pihak kerajaan menunjukkan contoh dan teladan yang baik dengan merealisasikan dan mempelopori kempen tersebut di samping membuktikan betapa barang buatan Malaysia juga mempunyai class nya yang tersendiri.

Dalam menentukan corak kepimpianan yang baik, bukanlah terletak pada jenama kereta yang digunakan tetapi dinilai dari kesungguhan dan kemampuan melaksanakan tanggungjawab dalam menjalankan tugas. Kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang dahulunya menjadi kerajaan negeri boleh dianggap gagal melaksanakan tugas mentadbir negeri dengan baik serta banyak memungkiri janji yang pernah ditabur tatkala ingin menarik perhatian rakyat walaupun gah dan megah menyusur di jalanraya dengan Camry mewahnya.

Seburuk dan selekeh manapun kereta Perdana buatan Malaysia sepatutnya menjadi kebanggan rakyat Malaysia kerana ianya diiktiraf dan digazetkan sebagai hak milik dan hak cipta negara Malaysia. Kenapa kita perlu rasa bangga bila menggunakan barangan buatan orang luar dan lebih menyedihkan bilamana segelintir manusia yang tidak ada semangat patriotisme sanggup memburuk-burukkan dan menghina kemampuan yang kita miliki. Sedangkan orang yang banyak menghina itu hakikatnya tidak mampu pun menghasilkan apa-apa yang boleh dibanggakan. Kalau ada pun mungkin tahi buatan sendiri untuk dibuat baja. Itu pun kalau pokok sudi untuk hidup.

"IPOH 22 April — Kerajaan negeri Perak akan membeli kereta Proton Perdana Eksekutif untuk digunakan sebagai kenderaan rasmi anggota exco kerajaan negeri dan pegawai kanan kerajaan bagi menggantikan 16 buah kereta rasmi jenis Toyota Camry yang akan dilelong pada 4 hingga 18 Mei ini, kata Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir.

“Kita telahpun membuat keputusan bahawa kita akan kembali semula kepada Proton kerana itu adalah kereta yang menjadi lambang kebanggaan negara dan sewajarnya kita kembali semula menggunakan kereta ini sebagai kereta rasmi,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di sini hari ini."
- Utusan Online

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama