Advertisement - Contact Us

Asia dan MB Selangor perlu berjaga-jaga hadapi wabak selesema babi

Saya tertarik dengan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh pihak media berhubung jangkitan wabak babi yang menular hampir ke seluruh dunia. Menurut kenyataan media tersebut antara simptom-simptom yang menunjukkan bahawa seseorang itu disyaki dijangkiti dengan penyakit ini adalah :

a) Selesema
b) Demam teruk
c) Sakit badan yang teruk
d) Kesukaran untuk bernafas.

Sehubungan dengan itu, WHO telah memberi peringatan kepada seluruh dunia sekiranya ada pihak yang terlibat dengan simptom di atas agar segera berjumpa dengan pihak perubatan untuk mendapatkan pengesahan. Ini termasuklah pihak yang terlibat secara langsung dengan babi.

Oleh yang demikian, Menteri Besar Selangor yang sebelum ini beria-ia hendak membuka kandang babi moden di Nilai supaya lebih berhati-hati dengan jangkitan terbaru ini kerana MB ini dilihat juga terlibat atau mungkin bakal melibatkan diri dengan industri babi ini pada masa akan datang (jika kandang babinya menjadi realiti).

"TOKYO: Pihak kesihatan negara Asia mengambil langkah berjaga-jaga hari ini dengan sebilangan memeriksa penumpang dan produk babi dari Mexico ketika Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan virus baru itu adalah situasi kecemasan kesihatan awam dan mungkin bertukar wabak sejagat.

Lapangan terbang Jepun meningkatkan pemantauan kesihatan manakala pihak kesihatan di Filipina mengatakan ia mungkin mengenakan kuarantin terhadap penumpang yang demam dan pernah ke Mexico.

Pihak berkuasa di Thailand dan Hong Kong pula menyatakan mereka sedang memantau situasi semasa.

China menyatakan sesiapa yang mengalami simptom seperti selesema dalam tempoh dua minggu selepas tiba dari wilayah yang dijangkiti selesema babi diwajibkan melapor diri kepada pihak berkuasa.

Malaysia dan negara Asia lain pula menyatakan masih menunggu nasihat lanjut WHO.

Ketua Pengarah WHO, Margaret Chan, berkata penularan virus baru itu di Amerika Utara adalah amat serius dan berpotensi bertukar wabak sejagat.

Sekurang-kurangnya 81 mati akibat pneumonia teruk yang disebabkan penyakit seperti selesema.

Sebilangan yang mati itu memiliki versi unik virus selesema A/H1N1, iaitu gabungan virus burung, babi dan manusia.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat berkata 11 orang dijangkiti selesema babi itu dan semua mereka kian pulih atau masih dirawat di hospital."
- B. Harian Online

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama