Advertisement - Contact Us

Pemilihan berkomputer? - Utusan Online


"KUALA LUMPUR 21 Feb. – Pengundian berkomputer dijangka diperkenalkan di dalam Perhimpunan Agung UMNO yang berlangsung pada Mac depan.

Ini berikutan cadangan ibu pejabat UMNO untuk pertama kalinya dalam sejarah pemilihan parti memperkenalkan cara itu untuk semua jawatan yang dipertandingkan di peringkat Majlis Tertinggi (MT) dan sayap-sayap pergerakan.

Jika direalisasikan, debaran menanti siapa yang memenangi jawatan tertinggi parti boleh diketahui dalam masa dua jam sahaja selepas pengundian.

Ia berbanding sebelum ini iaitu cara pengundian menggunakan kertas yang memakan masa sehingga ke tengah malam sebelum keputusan dapat diumumkan.

Ketua Penerangan UMNO, Senator Tan Sri Muhammad Muhd. Taib ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini mengesahkan mengenai cadangan tersebut yang dibuat pihak ibu pejabat UMNO.

“Ia masih di peringkat pandangan dan keputusan sama ada pengundian dilakukan menggunakan komputer atau sebaliknya akan diputuskan melalui mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) akan datang.

“Sebarang keputusan berkaitan parti mesti melalui MT,” katanya.

Beliau berkata, mesyuarat MT yang seterusnya dijadual berlangsung pada Rabu depan."
- Utusan Online

Tidak kira apa cara sekalipun kaedah pemilihan pucuk pimpinan parti tertinggi UMNO hendak diadakan, yang penting adalah ketelusan dan kejujuran serta bebas dari segala anasir yang boleh menjatuhkan maruah UMNO. Inilah yang perlu dan harus ditekankan dan diberi keutamaan.

Tak guna sekiranya perjalanan pemilihan parti nanti menggunakan pelbagai teknologi dan kaedah yang canggih tetapi masalah politik wang masih terus berleluasa. Sekiranya penggunaan kaedah undian berkomputer lebih baik dan telus maka tak salah untuk UMNO menggunakannya. Malah ia dilihat sebagai satu anjakan paradigma dan satu pembaharuan yang baik bersesuaian dengan era teknologi masa kini.

1 Ulasan

  1. pemimpin umno rasuah boleh saring guna komputer ke

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama