Advertisement - Contact Us

Kadar tol 5 lebuhraya naik Ahad ini. (Kerajaan Jangan Jadi Bodoh). - MalaysiaKini

"Feb 26, 09 11:42am

Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.

Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohamad Zin Mohamad.

Kadar kenaikan tol terbabit adalah seperti berikut:

Lebuhraya Utara-Selatan (Plus): Kadar kenaikan tol untuk sistem kutipan tol tertutup Plus dinaikkan 0.68 sen sekilometer bagi kereta. Bagaimanapun, kenaikan ini tidak membabitkan tol di Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, Tambak Johor dan Bangunan Sultan Iskandar.

Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint). Plaza tol Pantai: naik 50 sen dari RM1.50 kepada RM2 (naik 33) dan Plaza tol Damansara: naik 30 sen dari RM1 kepada RM1.30 (naik 30%).

Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh)(Lebuhraya E12): Kadar tol dinaikkan sebanyak 50 sen bagi kereta - dari RM1.50 hingga RM2 (naik 33%).

Kadar tol Lebuhraya Sungai Besi (Besraya): Kadar tol dinaikkan sebanyak 10 sen bagi kereta - dari RM1.30 kepada RM1.40 (naik 7.7%). Bayaran hanya dibuat di Plaza Tol Mines kerana Tol Salak Selatan Jaya telah ditutup mulai semalam.

Lebuhraya Baru Pantai (NPE): Kadar tol dinaikkan sebanyak 40 sen bagi kereta - dari RM1.60 kepada RM2 (naik 25%).

Dalam kenyataannya, Mohd Zin menyifatkan kenaikan kadar tol baru itu sebagai sangat kecil.

Mohd Zin berkata, sebenarnya kadar tol di lebuhraya Plus, Sprint dan Akleh sepatutnya dinaikkan pada 1 Januari 2008, tetapi telah ditangguhkan kepada 28 Februari lalu.

"Berikutan penangguhan itu, kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta, iaitu RM177 juta kepada Plus, RM38 kepada Sprint dan RM30 juta kepada Akleh," katanya.

Menurut Mohd Zin lagi, kenaikan kadar tol itu tidak seharusnya dilihat sebagai membebankan kerana mutu dan kualiti lebuhraya berkenaan terjamin, selain menjadi laluan altenatif di kawasan berkenaan.

Kewujudan lebuhraya berkenaan juga, katanya, telah membawa rahmat kepada rakyat dan negara, dengan menggalakkan pembangunan, perumahan, perniagaan dan juga meningkatkan sosio-ekonomi penduduk sekitar."
- MalaysiaKini

Inilah salah satu punca kenapa rakyat semakin hilang kepercayaan dan berasa meluat dengan kerajaan. Tatkala rakyat sedang menghadapi krisis ekonomi yang meruncing dengan kenaikan harga barang yang tak jumpa jalan turun, isu pemberhentian pekerja terutama di sektor swasta kini yang terbaru dan sudah pasti meresahkan lagi rakyat apabila pengumuman kenaikan tol dibuat. Walaupun rakyat bersyukur dengan penurunan harga minyak sejak akhir-akhir ini, namun ia dilihat tidak meninggalkan impak yang besar memandangkan perkara lain terutama yang melibatkan keperluan rakyat dinaikkan kadarnya.

Hakikatnya rakyat mula menaruh keyakinan dan kepercayaan kepada kerajaan setelah rakyat dihidang dengan pelbagai isu politik yang melanda negara terutama melibatkan pergolakan yang berlaku dalam Pakatan rakyat. Rakyat mula beralih kepada kerajaan BN setelah melihat kerajaan Pakatan rakyat seperti tidak mampu menyelesaikan masalah dalaman sendiri dan umpama telur di hujung tanduk. Tetapi apabila kenaikan nilai tol diumumkan, rakyat sekali lagi berasa fade up dan menyampah dengan kemampuan kerajaan untuk menjaga kebajikan rakyat.

Kerajaan mungkin terlupa bagai mana rakyat menyuarakan rasa hati mereka melalui peti undi hingga mengakibatkan kerajaan BN terlepas 2/3 majoriti dan terpaksa berputih mata apabila kehilangan 5 negeri. Ini semua gara-gara pengumuman kerajaan untuk menaikkan harga minyak secara mendadak hingga membuatkan rakyat terhimpit. Dan disebabkan itu jugalah rakyat memilih Pakatan Rakyat walaupun rakyat sedar bahawa PR tidak akan mampu mentadbir dan memajukan negara sepertimana yang dilaksanakan oleh kerajaan BN selama lebih 50 tahun memerintah.

Kini, jika kerajaan tidak mengambil inisiatif di atas apa yang pernah terjadi dan tidak memulakan langkah yang drastik untuk menghalang kenaikan tol secara menggila maka tidak mustahil kerajaan BN terpaksa berdepan sekali lagi dengan kebangkitan rakyat yang terdesak. Rakyat tidak mahu dengar sebarang alasan berkenaan relevannya atau perlunya kenaikan tol itu. Rakyat hanya mahu hidup dalam keadaan selesa dan dijaga soal kebajikan oleh kerajaan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama