Advertisement - Contact Us

Hindraf : Pembela Atau Penyangak ???

Kebelakangan ini kecoh diperkatakan soal kebiadaban segelintir puak-puak yang menggelar diri mereka sebagai Hindraf. Bermula dengan rapat umum atau demonstrasi yang dianjurkan oleh kumpulan ini yang akhirnya bertukar menjadi ganas. Kemudian timbul isu beberapa pemimpin mereka yang ditahan di bawah akta ISA. Kemudian kehadiran mereka tanpa diundang dan terus menimbulkan kekecohan di Majlis Sambutan Rumah Terbuka sempena Aidilfitri. Dan terbaru kerajaan telah mengambil tindakan dengan mengharamkan kumpulan atau organisasi ini.

Kenapa semua ini boleh berlaku? Apakah faktor utama sehingga membuat segelintir puak ini berani bertindak biadap dan sanggup mencemarkan nama baik negara hingga ke luar negara termasuk di India dan Britain? Adakah timbul soal ketidak telusan atau kebebasan melampau sehingga telah dipergunakan oleh puak ini? Dan yang penting, apakah kaedah yang perlu diambil umtuk memuaskan hati semua pihak dan mengatasi masalah yang timbul?

Rata-rata jika dilihat, kumpulan Hindraf ini sebenarnya dimonopoli olah kaum India. Kenapa perkara ini boleh berlaku? Pandangan saya adalah punca masalah ini timbul disebabkan kelemahan kepimpinan kaum India sendiri.Pelbagai faktor perlu diambil kira dan di kaji selidik memandangkan tahap melampau yang cuba ditonjolkan oleh golongan Hindraf ini sedikit sebanyak telah mengganggu gugat dan mengacau ketenteraman penduduk Mlaysia.

Faktor pertama yang perlu dilihat mestilah apa yang berkisar di dalam kaum India itu sendiri. Hakikatnya parti kaum India yang sepatutnya dilihat sebagai pembel masyarakat India kini umpama menjadi duri dalam daging atau guntuing dalam lipatan yang menghancurkan dan memecahbelahkan kaum India itu sendiri. Parti MIC yang dilihat sebagai parti terbesar bagi kaum India sudah umpama hilang taringnya. Ini disebabkan oleh rasa hilang kepercayaan di kalangan kaum India sendiri terhadap parti MIC. Kepimpinan Kaum India yang didokong oleh orang yang sama iaitu Samyvellu dilihat sudah terlalu lama menjadi pemimpin kaum India. Akibat terlalu lama membuatkan kepimpinan hilang pengaruh dan kuasa terhadap kaum India.

Faktor kedua pula ialah dasar yang terlalu keterbukaan dan peluang serta kebebasan yang diperkenalkan oleh Pak Lah sebebnarnya telah di salah tafsir sekaligus disalahgunakan oleh segelintir manusia demi kepentingan dan untuk perjuangan yang cuba ditunjukkan oleh golongan ini. Pak Lah yang dilihat terlalu bersifat lembut dan banyak memberi peluang menjadikan kaum India sepeprti cuba memijak kepala dan sudah berani mempertikaikan banyak perkara terutama nerkaitan soal dasar dan perkara-perkara yang tidak sepatutnya disentuh oleh kaum India.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama