Jumaat, 16 Mei 2008

Antara Dr. M, Pak Lah & masa depan UMNO..

Tun Dr. Mahathir. Idola rakyat Malaysia yang berjaya membuktikan kepimpinannya mampu mengubah Negara Malaysia menjadi sebuah negara yang hebat dan mampu berdiri sama tinggi dengan negara maju yang lain. Satu fakta dan hakikat yang tidak ada sesiapa pun mampu mempertikaikannya. Tidak dinafikan corak dan cara kepimpinan yang ditonjolkan oleh Dr. M adalah kaedah terbaik dan paling tepat bagi menangani dan mentadbir sebuah negara berbilang kaum. Keras, diktator, tegas, berpandangan jauh, 3 langkah ke depan, bersedia menghadapi sebarang kemungkinan, berani, kuasa veto, bijak. Itulah ciri-ciri yang ada dan berjaya diperlihatkan oleh Dr. M sepanjang memimpin negara Malaysia.

Disebabkan corak kepimpinan ini juga, kita dapat melihat Dr. M juga tidak terlepas menghadapi pelbagai krisis, kotroversi dan cabaran sepanjang tempoh beliau menjadi PM. Dan pada waktu itu jua kita dapat melihat berapa ramai musuh yang tiba-tiba muncul di sebalik selimut tatkala melihat sesuatu isu yang pada pandangan mereka mampu menjatuhkan Dr. M. Namun Dr. M tetap utuh, teguh, memegang tampuk pemerintahan negara walau dengan apa cara sekalipun walaupun sehingga menggadai dan membiarkan UMNO diharamkan pada satu ketika. Itu lah politik. Yang kuat dan gagah akan kekal menjadi Ceasor. Walaupun di kalangan mamanda menteri telah wujud pakatan dan kospirasi untuk menjatuhkan dan menggulingkan beliau namun, segala-salanya dapat dihidu, dikesan, dan akhirnya dibanteras habis-habisan tanpa meninggalkan sebarang sisa tahi najis.

Itu Dr. M. Sudah pun menjadi sejarah. Tak guna diampu dan diungkit. Dr. M tidak akan memegang PM lagi. Kini Pak Lah. Macam Mana nak cerita pasai Pak Lah ni?? Lemah lembut, mudah terpengaruh, tidak ada kekuatan membuat keputusan, tidak ada keyakinan diri, lemah, kuat tidur, cepat penat, batuk, handsome boy, playboy dan lain-lain (ntah apa lagi). Banyak bezanya. Satu cara kepimpinan yang sudah tidak lagi relevan pada masa kini terutama untuk mentadbir sebuah negara yang mana penduduknya semikin bijak, terpelajar, tidak lagi mengharapkan kerajaan untuk sesuap nasi, berfikiran terbuka dan sudah mula memperlihatkan kesediaan untuk hidup di dalam sebuah masyarakat multi-nasional yang mana tidak mengharapkan pada dasar DEB lagi.

Walau pun pada dasarnya DEB berperanan untuk membela dan menjaga hak keistimewaan orang Melayu terutama dalam ekonomi, tetapi disebabkan kegagalan Kepimpinan yakni Pak Lah mengawal tahap ketamakan dan dasar gila kuasa orang bawahannya maka dasar DEB ini telah gagal mencapai objektif asalnya melainkan hanya mengkayakan segelintir manusia yang tamak tanpa mengira halal haram harta yang diperolehinya. Kejayaan Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Lim Guan Eng di Pulau Pinang yang mana telah membaik pulih dasar DEB sedia ada telah membuatkan penduduk Pulau Pinang termasuk orang Melayu sendiri berpeluang memperolehi lebih banyak ruang dalam perebutan peluang ekonomi berbanding sewaktu kerajaan negeri di bawah pimpinan BN.

Sudah banyak tender dan kontrak yang dulunya dimonopoli sepenuhnya oleh penyamun tarbus seperti Roslan Saidin, Azhar dan lain-lain kina sudah terbuka peluangnya. MPSP sendiri pada masa pemerintahan BN, tidak pernah mengiklankan kerja-kerja pembersihan bangunan, pengawal keselamatan dan lain-lain. Teapi kini kelihatan orang Melayu tanpa mengira latar belakang politik sudah mula memperolehikontrak dan tender yang seperti tidak pernah wujud satu masa dahulu. Dengan kata lain, pada masa sekarang, Dato'-Dato' kelas F terpaksa turun cabut undi untuk mencari sesuap nasi.(PADAN MUKA). Jika ini berterusan, tidak mustahil Pulau Pinang tidak akan dapat dirampas semula oleh BN selagi calon-calon yang kini menjadi barisan penyamun...oooppppsss..... pembangkang masih kekal pada pru akan datang.

Akhir kata... Kepada Pak Lah : Berubah lah selagi terdaya dan mempunyai masa. Jika tak mampu, mengalahlah sebelum rebah angkara penyamun dan penyangak di sekililing Pak Lah...
Show Comments: OR

0 comments:

Catat Ulasan









Jasper Roberts - Blog

 
REPLACE-WITH-FACEBOOK WIDGET-CODE-HERE